شناسهٔ خبر: 22597794 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

غذای گیاهی آینده فست فود است

بنفشه نیک‌بخت / forbes / بنفشه نیک‌بخت / forbes

صاحب‌خبر -

حدود چند ماه پیش یکی از شعب رستوران‌های زنجیره‌ای برگر کینگ با یک رستوران دیگر جایگزین شد. این رستوران جدید نیز همبرگر، سیب‌زمینی سرخ‌شده و میلک‌شیک می‌فروخت؛ با این تفاوت که تمام غذاهای آن گیاهی بودند. این رستوران که Plant Power نام دارد بسیار زود و بعد از موفقیتی که داشت، دومین شعبه‌ی خود را راه‌اندازی کرد.

بنیان‌گذاران این فست‌فود یعنی جفری هریس، زک ووگا و میچ والیس رستوران خود را با هدف مبارزه با تأثیر محصولات دامی بر سلامتی مردم آمریکا راه‌اندازی کردند. هریس می‌گوید:

 صنعت فست‌فود خیلی زود به موفقیت رسید؛ زیرا توانست غذای مورد نیاز انسان‌ها را با طعم ثابت و در اسرع وقت آماده کند. اما واقعیت این است که این نوع غذاها برای سلامتی مضر هستند. هدف ما این است که مردم را تحت تأثیر قرار دهیم و این سؤال را در ذهن آن‌ها به وجود آوریم که غذاهای ما از چه چیزی ساخته می‌شوند؟ البته ما قصد نصیحت و مقابله کردن با آن‌ها را نداریم؛ بلکه می‌خواهیم کاری کنیم خودشان در مورد تصمیم‌هایی که می‌گیرند بیشتر فکر کنند.

plant power

در غذاهای این رستوران نه‌تنها از هیچ فرآورده‌ی دامی استفاده نشده؛ بلکه میزان کلسترول، رنگ‌های مصنوعی و طعم‌دهنده‌ نیز صفر است. طبق گفته‌ی خودشان، این رستوران تمام ویژگی‌های رستوران مک‌دونالد و برگرکینگ را دارد اما تمام غذاها از مواد گیاهی تشکیل شده‌اند. این رستوران در طی یک سال بعد از راه‌اندازی، فروش خیلی خوبی داشته و برای بیش از یک میلیون مشتری غذا سرو کرده است. همچنین انتظار می‌رود که شعبه‌ی قدیمی‌تر بتواند در دومین سال تأسیس خود ۶۳ درصد رشد داشته باشد. طبق گفته‌ی هریس، موفقیت رستوران تنها به افراد گیاه‌خوار یا وگان بستگی ندارد؛ بلکه بیشتر مراجعه‌کنندگان را افرادی تشکیل می‌دهند که دوست دارند غذاهای جدید را امتحان کنند.

این رستوران قصد دارد شعب خود را گسترش بدهد و از طریق فرنچایز، امتیاز خود را به علاقه‌مندان واگذار کند. این برند در حال حاضر طرفداران زیادی پیدا کرده و تقاضا برای خریدن امتیاز آن بالا است. یکی از اهداف کوتاه‌مدت شرکت این است که مواد غذایی را به‌صورت متمرکز تولید و به سایر نقاط ارسال کند. هریس می‌گوید:

هرقدر شرکت را بیشتر گسترش می‌دهیم، احساس می‌کنیم که رشد دادن آن آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود و امیدواریم که بتوانیم در ۲۴ ماه آینده تعداد شعبه‌های خودمان را افزایش دهیم.

vegetarian food

ظهور غذاهای سریع، معمولی و گیاهی

رستوران زنجیره‌ای Plant Power در حال تثبیت موقعیت خود به‌عنوان جایگزینی برای رستوران‌ مک‌دونالد است. آماده شدن سریع غذا و ایجاد شعب ماشین‌رو (تهیه غذا بدون نیاز به پیاده شدن از ماشین) از جمله امکانات این رستوران هستند و انتظار می‌رود که در آینده میزان فروش آن با سرعت بسیار بالایی رشد کند. بعد از گذشت دو سال و نیم از افتتاح اولین شعبه‌ی این رستوران در نیویورک، خیلی سریع تبدیل به یکی از رستوران‌های پرطرفدار شد و معمولا بیرون از رستوران صف‌های طولانی تشکیل می‌شود. این رستوران علاوه بر سرو انواع برگر، سیب‌زمینی سرخ‌شده، پاستا و دسر، با دو آشپز مخصوص پخت غذاهای گیاهی همکاری می‌کند تا بتواند غذاهای متنوع‌تری به منوی خود اضافه کند. بعد از موفقیت در این زمینه، امروز ۵ شعبه از این رستوران در نیویورک مشغول به کار هستند. همچنین پیش‌بینی شده است که دو شعبه‌ی بین‌المللی از این رستوران در سال ۲۰۱۸ در لندن افتتاح شود. سرآشپز حرفه‌ای این رستوران معتقد است رشد پلنت پاور سریع و در عین حال حساب‌شده بوده است تا بتواند بهترین اتفاق‌ها را برای برند و مشتری‌ها رقم بزند.

زمانی که صحبت از افتتاح شعبه‌ی جدید به میان می‌آید، عوامل مهمی از جمله موقعیت، تعداد عابران پیاده و محله مورد بررسی قرار می‌گیرند. سبک زندگی مردم، نزدیک بودن مراکز خرید و باشگاه‌های ورزشی از جمله موارد دیگری هستند که در نظر گرفته می‌شوند. هر شعبه هدف خاصی برای راه‌اندازی شدن نیاز دارد. به‌عنوان مثال نیاز به داشتن شعبه در یک محله‌ی شلوغ باعث راه‌اندازی شعبه‌ی نیویورک رستوران شد. همچنین نیاز به قرار گرفتن در محیط‌های پرشور با رشد سریع بنیان‌گذاران را قانع کرد که شعبه‌ی بوستون را راه‌اندازی کنند.

طبق گفته‌ی سرآشپز، این رستوران در هفته به ۴۰ هزار مشتری سرویس می‌دهد و تخمین زده می‌شود در سال ۲۰۱۸ میزان درآمد آن‌ها به ۴۰ میلیون دلار برسد. دانشجویان و خانواده‌های جوان، توریست‌ها و البته افراد گیاه‌خوار و وگان عمده‌ی مشتری‌های این فست‌فود را تشکیل می‌دهند.

plant power

پیشگام در تهیه‌ی غذاهای گیاهی و سریع

البته این رستوران اولین فست‌فود گیاهی نیست و برندهای دیگر مانند Veggie Grill کار خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده‌اند. Veggie Grill در حال حاضر ۲۸ شعبه دارد و توانسته است تا سال ۲۰۱۶ میزان درآمد خود را به ۲۲ میلیون دلار برساند. تی‌کی پیلان هم‌بنیان‌گذار این رستوران می‌گوید:

ما در سال‌های اول روی یک منطقه‌ی خاص تمرکز کرده بودیم و شعب خود را در آنجا گسترش دادیم. اما اکنون تمام شرایط مهیا است و آماده‌ایم تا سرعت گسترش خود را افزایش دهیم. پیدا کردن محل مناسب برای افتتاح شعبه‌ی جدید بسیار سخت است؛ اما قصد داریم طی ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده ده‌ها شعبه‌ی جدید در شیکاگو، بوستون، لس‌آنجلس و نیویورک راه‌اندازی کنیم. ما برخلاف Plant Power قصد نداریم در آینده شعب خود را از طریق فرنچایز گسترش دهیم و می‌خواهیم مالکیت تمام شعب در اختیار خودمان باشد. فرآیند تهیه‌ی مواد اولیه، پختن غذا و تحویل آن به مشتری پیچیده است و حداقل در آینده‌ی نزدیک هیچ برنامه‌ریزی برای فرنچایز نداریم. جالب است بدانید که اکثر مشتری‌های این رستوران گیاه‌خوار نیستن؛ بلکه افرادی هستند که قصد دارند میزان گوشت و لبنیات مصرفی خود را به دلیل سلامتی و حفظ محیط زیست کم کنند. مبلغ دقیق فروش سالیانه را نمی‌توانم در اختیار شما قرار دهم؛ اما در حال حاضر فروش رستوران خوب است و درآمد آن هر سال افزایش پیدا می‌کند.

vender machine

دستگاه‌های فروش خودکار محصولات گیاهی در حال رشد هستند

این روزها تعداد دستگاه‌های فروش خودکار محصولات گیاهی نیز مانند رستوران‌های گیاه‌خواری در حال رشد است. یکی از این ماشین‌ها به‌تازگی در ملبورن استرالیا راه‌اندازی شده است و محصولات متنوعی مانند انواع اسنک، سالاد، ساندویچ، شکلات و آب‌میوه‌های طبیعی عرضه می‌کند. دستگاه‌های سیار زیادی نیز در ناحیه‌ی خلیج سان‌فرانسیسکو وجود دارند که اسنک‌های سالم را در بیمارستان‌ها و دیگر مراکز عرضه می‌کنند.

لامیا بوناهمیدی ، بنیان‌گذار و مدیرعامل leCupboard، شرکت فعال در زمینه‌ی این نوآوری معتقد است که دستگاه‌ها فروش خودکار جدید با دستگاه‌های قدیمی و سنتی تفاوت دارند. او می‌گوید:

هدف ما این نیست که مصرف موادی را رواج دهیم که نیازی به استفاده از آن‌ها نیست؛ بلکه قصد داریم محیط قابل اعتمادی فراهم کنیم تا مشتری بتواند غذای سالم تهیه کند و در عین حال هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نکند. هدف تهیه‌ی ماشین خودکاری نیست که سالاد و دیگر مواد غذایی را بتوان به‌صورت اتوماتیک از آن تهیه کرد؛ هدف این است که شبکه‌ی مجتمعی از غذای سالم به‌صورت روزانه در اختیار مردم علاقه‌مند قرار بگیرد.

شرکت leCupboard تقریبا ۱۰ ماه است که بعد از چهار سال تحقیق و توسعه راه‌اندازی شده است. در حال حاضر ۱۵ عدد از این دستگاه‌ها در ساختمان‌های خصوصی تعبیه شده است و شرکت قصد دارد به زودی آن‌ها را در محل‌های عمومی نیز قرار دهد. طبق گفته‌ی مدیرعامل این شرکت، تعداد فروش محصولات در هر ماه دو برابر می‌شود و حتی برخی مراکز برای نصب دستگاه دوم درخواست داده‌اند. ۸۰ درصد افرادی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، مانند اغلب مشتری‌های رستوران‌های گیاهی، گیاه‌خوار نیستند. بنابراین تخمین زده می‌شود که خوردن غذای سالم و مقوی خیلی زود در میان تمامی افراد جا بیفتد و محبوب شود.

vegetarian food

آینده‌ی فست‌فود

هرچه مردم بیشتر قدر سلامتی خود و حفظ محیط زیست را می‌دانند، بیشتر به استفاده از غذاهای سالم و گیاهی روی می‌آورند. حتی رستوران مک‌دونالد نیز غذاهای گیاهی را به منوی خود اضافه کرده است. هریس این اقدام مک‌دونالد را تحسین می‌کند و معتقد است که غذاهای گیاهی آینده‌ی فست‌فود هستند. او می‌گوید:

برای برندهای قدیمی سخت است که سیستم خود را عوض کنند و به سمت تولید غذاهای گیاهی یعنی غذاهایی که تا به حال به مشتری‌هایشان نداده‌اند روی بیاورند. من همچنین فکر می‌کنم در آینده مردم بیشتر و بیشتر و به برندهایی روی بیاورند که به سلامتی آن‌ها و حفظ محیط زیست اهمیت می‌دهند. من پیش‌بینی می‌کنم که این موضوع مانند تخصص در تهیه‌ی قهوه، همه‌گیر شود. آگاهی و تقاضای مشتری‌ها در حال افزایش است و این باعث می‌شود که رستوران‌های غیر گیاهی منوی خود را تغییر دهند. اما رستوران‌هایی که از پایه غذاهای گیاهی سرو می‌کردند پیشنهادهای بهتری برای مشتری‌های خود خواهند داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما