شناسهٔ خبر: 22597467 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حمایت از تولید داخلی باید مدنظر همه دستگاه‌ها باشد

معاون اول رئیس جمهور گفت: همه دستگاه ها باید با در نظر گرفتن اهمیت حمایت از تولید داخلی، به تنظیم بازار در كشور كمک كنند.

صاحب‌خبر -

در تنظیم بازار، حمایت از تولید داخلی باید همواره مدنظر باشدبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه ستاد تنظیم بازار ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با قدردانی از دست اندركاران كارگروه تنظیم بازار و تلاش برای حفظ ثبات و آرامش در بازار كالا و خدمات، گفت: خوشبختانه بازار ارزاق و توزیع كالاهای مصرفی در كشور وضعیت مناسبی دارد و دغدغه و نگرانی خاصی برای مردم ایجاد نشده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به افزایش قیمت برخی از كالاها در مقاطعی از سال، تصریح كرد: ممكن است كه در برخی مقاطع شاهد افزایش قیمت تعدادی از كالاها باشیم كه البته دلایل اقتصادی مختلفی دارد، اما در مجموع در بازار و عرضه كالا از نظر كمیت و قیمت مشكل خاصی وجود ندارد.

وی با تاكید بر اینكه باید برای تنظیم بازار راهكارها و روش های اقتصادی را به كار گیریم، گفت: اقتصاد باید بتواند حركت منطقی خود را داشته باشد به همین دلیل باید حتی الامكان با ساز و كارهای اقتصادی بدنبال تنظیم بازار و كنترل قیمت ها باشیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: برای تنظیم بازار در شرایطی كه ساز و كارها و روش های اقتصادی پاسخگو نیست، ابزارهای دیگری نظیر تعیین تعرفه و محدودیت ثبت سفارش می تواند موثر باشد كه البته در این گونه شرایط باید موضوع حمایت از تولید داخلی و توجه به كشاورزان و تولید كنندگان نیز همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین پرداخت مابه‌التفاوت قیمت كالاها از سوی دولت در مقایسه با میزان تورم را از دیگر راهكارهای تنظیم بازار در شرایطی كه ساز و كارهای اقتصادی موثر نیست، عنوان كرد و گفت: البته در این گونه موارد حتماً باید نظر مثبت سازمان برنامه و بودجه كشور مبنی بر تخصیص بودجه لازم اخذ شود چرا كه در غیر اینصورت دولت نمی تواند به تعهد خود عمل نماید.

جهانگیری همچنین با تاكید بر ضرورت نظارت بر اصناف در جهت تنظیم بازار، خاطر نشان كرد: سازمان تعزیرات حكومتی باید در برخی مقاطع سال كه تقاضای جامعه در بازار بیشتر است، نظارت جدی تری داشته باشد تا برخی افراد سودجو نتوانند از طریق احتكار و اقدامات ناصحیح اقتصادی، اختلالی در بازار ایجاد كنند.

معاون اول رئیس جمهور با تاكید بر اینكه همه دستگاه ها باید با در نظر گرفتن اهمیت حمایت از تولید داخلی، به تنظیم بازار در كشور كمك كنند، از وزارت جهاد كشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست شبكه های توزیع كالاها را به دقت مورد بررسی قرار دهند تا انحصار در این شبكه ها ایجاد نشود و روند توزیع كالا به درستی صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به برخی پیشنهادات برای آزاد سازی قیمت ها، تصریح كرد: البته برنامه آزاد سازی قیمت ها باید همواره در دستور كار باشد و لازم است كه در كارگروه تنظیم بازار این موضوع بصورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد كه امكان آزاد سازی قیمت ها برای چه كالاهایی میسر است. در دولت یازدهم نیز قیمت برخی كالاها آزاد سازی شد و عده ای دغدغه آن را داشتند كه قیمت این اقلام بالا رود اما در عمل قیمت این كالاها كاهش پیدا كرد.

جهانگیری گفت: ذخایر كالاهای اساسی كه در زمان تحریم ها به دلیل شرایط خاص افزایش یافته بود، در وضعیت فعلی كه شرایط پیچیده ای وجود ندارد و كشور از ثبات داخلی و بین المللی خوبی برخوردار است، میزان ذخایر كالاهای اساسی البته نیازمند بررسی مجدد است. البته ذخایر كالاهای اساسی همواره باید در وضعیت اطمینان بخش قرار داشته باشد.

در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گزارشی از قیمت برخی كالاهای اساسی ارائه كرد و به بیان توضیحاتی درخصوص افزایش قیمت برخی كالاها در بازار پرداخت.

در این نشست كه وزرای نیرو، راه و شهرسازی،‌ دادگستری، جهاد كشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، كار و رفاه اجتماعی، رئیس جمهور اتاق بازرگانی ایران، رئیس جمهور اتاق اصناف ایران، مدیرعامل سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولید كنندگان، رئیس جمهور سازمان تعزیرات حكومتی و مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها نیز حضور داشتند، قیمت برخی كالاها و دلایل افزایش تعدادی از اقلام در بازار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات لازم برای تنظیم بازار و نظارت بیشتر بر قیمت ها اتخاذ شد.

 انتهای پیام/

 

نظر شما