شناسهٔ خبر: 22596914 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فراخوان مقاله همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره) منتشر شد

تهران- ایرنا- فراخوان مقالات برای همایش ملی «انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره)؛ از نظریه تا عمل» منتشر شد و پژوهشگران تا 30 بهمن فرصت ارائه مقاله خواهند داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی، این همایش ملی در دو بعد سیاست داخلی و سیاست خارجی به بررسی روند پژوهانه مؤلفه‌ها و اصول انقلاب اسلامی در عرصه نظر و عمل می‌پردازد.
محورهای فراخوان این همایش در بعد سیاست داخلی شامل «انقلاب اسلامی و عدالت (عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی، عدالت قضایی، عدالت فرهنگی، عدالت سیاسی) از نظریه تا عمل»، «انقلاب اسلامی و آزادی (آزادی اجتماعی، آزادی فردی، آزادی سیاسی) از نظریه تا عمل»، «انقلاب اسلامی و حقوق ملت (حقوق شهروندی، حقوق اقلیت‌ها، حقوق زنان) از نظریه تا عمل» و «انقلاب اسلامی و سه گانه استقلال، جمهوریت و آزادی از نظریه تا عمل» می شود.
«انقلاب اسلامی و سیاست اخلاقی از نظریه تا عمل»، «انقلاب اسلامی و تقویت معنویت و باورهای دینی از نظریه تا عمل»، «انقلاب اسلامی و آموزش و فرهنگ از نظریه تا عمل»، «انقلاب اسلامی و امنیت از نظریه تا عمل»، «انقلاب اسلامی و مشارکت از نظریه تا عمل» و همچنین موضوع هایی همچون انقلاب اسلامی و وحدت ملی، خودکفایی (خوداتکایی)، پیشرفت و توسعه و تمدن سازی از دیگر محورهای این همایش است.
محورهای موضوعی در سیاست خارجی ای همایش نیز شامل «انقلاب اسلامی و راهبرد منطقه‌گرایی اسلامی از نظریه تا عمل»، «انقلاب اسلامی و راهبرد عدم تعهدگرایی جهانی از نظریه تا عمل»، «انقلاب اسلامی و استکبارستیزی از نظریه تا عمل» و «انقلاب اسلامی و صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز از نظریه تا عمل» است.
موضوع هایی همچون راهبرد حمایت از مستضعفان، راهبرد صدور انقلاب اسلامی، تحولات نظام بین‌الملل، جهانی‌شدن یا جهانی‌سازی، دیپلماسی فرهنگی، هویت بخشی و خودباوری مسلمانان و همچنین سرچشمه‌های انقلاب اسلامی در کشورهای مختلف در این بخش تعریف شده است.
مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش به نشانی www.fttp-sccir.ir تا 30 بهمن ماه است و مقالات برتر در دو فصلنامه علمی پژوهشی جستارهای سیاسی معاصر و فصلنامه اندیشه سیاسی در اسلام به چاپ خواهد رسید.
این همایش به همت مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و با مشارکت و همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته سیدرضا صالحی امیری وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر علمی همایش ملی انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره) از منظومه فکری بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک فراگفتمانی یاد کرد که گفتمان های بسیاری ذیل آن شکل گرفت.
صالحی امیری که در جلسه شورای علمی همایش ملی «انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی؛ از نظریه تا عمل» سخن می گفت، افزود: عدم بازشناسی انقلاب اسلامی و قدسی کردن آن، نوعی جزمیت است، ما یک گفتمان و یک فراگفتمان داریم؛ منظومه فکری امام یک فراگفتمان است که گفتمان های بسیاری ذیل آن شکل گرفت است، بر این اساس منظومه گفتمانی امام تبدیل به محصولی به نام انقلاب اسلامی شده است.
وی با بیان اینکه نظریه امام چارچوب دارد و عمل نیز باید با این نظریه همخوانی داشته باشد، گفت: آن فردی که در عرصه سیاست خارجی و عرصه سازش با نظام جهانی گفتمانی را مطرح می کند، مرجع هر دو آنها امام است، اندیشه پویا، ویژگی رویش گرایانه منظومه فکری امام است و این اندیشه بن بست ندارد.
فراهنگ**1003**1055
خبرنگار: محمدرضا جعفرملک**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

نظر شما