شناسهٔ خبر: 22596727 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توافق دو حزب مهم سیاسی و مذهبی پاکستان برای انتخابات سراسری سال آینده این کشور

اسلام آباد - ایرنا - عمران خان رئیس حزب 'تحریک انصاف' پاکستان در دیدار با سمیع الحق رئیس 'جمعیت علمای اسلام - شاخه سمیع' بر اتخاد راهبرد مشترک برای انتخابات سراسری پاکستان در سال 2018 به توافق رسیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رسانه های پاکستان، در نشست مشترک عمران خان رئیس حزب 'تحریک انصاف' پاکستان در دیدار با سمیع الحق رئیس 'جمعیت علمای اسلام - شاخه سمیع'، دو طرف بر همکاری مشترک برای آغاز تبلیغات انتخابات سراسری سال 2018 تاکید کردند .
روسای حزب تحریک انصاف و جمیعت علمای اسلام شاخه سمیع همچنین بر ادامه نشست های مشورتی و رایزنی ها برای تعیین راهبردهای سیاسی مشترک تاکید کردند.
عمران خان در این دیدار با اشاره به مشکلات و چالش های پیش رو در پاکستان گفت که مشکل اصلی که امنیت و ثبات پاکستان را تهدید می کند و نارضاتی مردم را بوجود می آورد فساد مالی و پولشویی در پاکستان است.
مولانا سمیع الحق نیز در این دیدار با تاکید بر اجرای احکام اسلامی در جامعه گفت که پاکستان با دشمنان داخلی و خارجی روبروست در چنین وضعیتی باید اتحاد و همبستگی را حفظ کنیم و با فساد مالی به شدت برخورد کنیم.
به گزارش ایرنا، تحولات اخیر پاکستان در عرصه سیاسی، نگاه رسانه ها و تحلیلگران را به انتخابات مجلس این کشور در ژوئیه سال 2018 (تیر 1397)و نتیجه آن معطوف کرده است و احزاب سیاسی نیز تا آن زمان در تلاشند تا از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.
انتخابات سراسری مجلس پاکستان قرار است ماه ژوئیه - تیرماه - سال آینده میلادی در سراسر این کشور برگزار شود و از هم اکنون احزاب مختلف سیاسی در این کشور خود را آماده شرکت در این انتخابات می کنند.
با توجه به اهمیت موضوع انتخابات سال 2018 و حساسیت آن برای مردم پاکستان بسیاری از رسانه‌ها به آن پرداخته و در خصوص نتایج آن برخی پیش بینی های رسانه ای انجام دهند.
انتخابات مجلس در پاکستان به این دلیل اهمیت دارد که با رای نمایندگان رئیس جمهوری و نخست وزیر برای مدت پنج سال برگزیده می شوند.
برای انتخاب نخست وزیر که قدرت اصلی و اجرایی را در اختیار دارد، حزب حاکم و جناح مخالف در مجلس ملی پاکستان، هرکدام نامزدهای مورد نظر خود را معرفی می کنند و طبعا حزب یا گروهی که دارای اکثریت باشد، فرد مورد نظر خود را بر قدرت می نشاند.
نمایندگان هر دو پارلمان ملی پاکستان یعنی؛ مجلس ملی و سنا، به همراه چهار مجلس استانی یا مجالس ایالتی که شامل سند، پنجاب، خیبرپختونخواه و بلوچستان رئیس جمهور این کشور را با رأی‌گیری انتخاب می‌کنند؛ که در حدود تعداد این نمایندگان به هزار و صد نفر می‌رسد.
اگرچه شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان گفته است که همه نیروها و دستگاه های ملی نقش خود را در توسعه کشور و انتخابات آتی بازی می کنند و شانس انتخابات زودهنگام در کشور وجود ندارد، اما فضای عدم اطمینان بر افق سیاسی پاکستان حرکت می کند.
نخست وزیر پاکستان همچنین گفته است که هیچ شکافی بین نهادهای کشور نیست و موضوعی نیز در مورد توطئه در این کشور وجود ندارد.
شاهد خاقان عباسی افزود: مقامات سیاسی و نظامی کشور در دیدار اخیر با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در اسلام آباد دور یک میز نشسته اند و تمامی نهادهای کشور، نقش خود را برای توسعه ملی بازی می کنند.
البته ائتلاف سیاسی جدید پاکستان با عنوان ' عوامی لیگ' نیز که از 23 حزب تشکیل شده و پرویز مشرف رئیس آن معرفی شده بود، تنها چند روز پس از رسانه‌ای شدن شروع به فروپاشی کرد.
آساق**6125*1144*سیدبهادر حسینی* انتشاردهنده: علیرضا جباری

انتهای پیام /*

نظر شما