شناسهٔ خبر: 22595948 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

اسكان زلزله زدگان شتاب گرفت

صاحب‌خبر -

آرمان- با گذشت یک هفته از زلزله انگار شرایط زندگی در مناطق زلزله‌زده کم کم به حالت قبلی خود برمی‌گردد و زندگی در این مناطق دوباره جریان پیدا کرده است. پزشکی‌قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار فوتی‌ها را در این استان437 نفر اعلام کرده است. 387 نفر در سر پل ذهاب که دو نفر آنها مجهول‌الهویه هستند. 14 نفر در کرند، 16 نفر در قصرشیرین، 12 نفر در ثلاث باباجانی، یک نفر در کرمانشاه و یک نفر در ازه‌آباد و شش نفر در ازگله فوت کردند. شش‌هزار واحد مسکن مددجویی آسیب دیده‌اند و بیش از شش‌هزار نفر مجروح شدند. قریب به 76‌هزار دستگاه چادر و 582‌هزار قوطی کنسرو میان زلزله‌زدگان توزیع شد.

بیمه بیکاری برای 10‌هزار نفر در مناطق زلزله‌زده

وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی از پیگیری شبانه‌روزی برای اجرای چند طرح در مناطق زلزله‌زده خبر داد. علی ربیعی در توئیتی بر پیگیری اجرای چهار طرح اصلی در مناطق زلزله‌زده تاکید کرد. او در متن این پیام که در فضای‌مجازی منتشر شده از این چهار طرح چنین یاد کرده است:«برقراری بیمه بیکاری برای ۱۰‌هزار نفر (حدود ۱۴۰ میلیارد‌تومان)، وام بدون بهره برای همه مستمری بگیران تامین اجتماعی، دو برابر کردن مستمری مددجویان بهزیستی، شناسایی و حمایت از کودکان، معلولین و سالمندان.» او پیش از این نیز دستور بسیج امکانات و ارائه خدمات‌بهداشتی، درمانی، مشاوره‌ای و مددکاری به هموطنان زلزله‌زده را صادر کرده بود. ربیعی در روزهای گذشته با صدور دستوری به مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی تاکید کرده بود:«با بسیج همه خدمات و امکانات‌بهداشتی و درمانی زیرمجموعه سازمان تامین‌اجتماعی با فوریت نسبت به بستری و مداوای حادثه دیدگان اقدام کنید و همه مساعی خود را برای کمک‌رسانی به هموطنان آسیب‌دیده در دو استان ایلام و کرمانشاه و سایر استان‌های خسارت‌دیده به کار گیرید.» او همچنین سازمان‌بهزیستی کشور را موظف کرده با توجه به اثرات منفی و پیامدهای سخت و دشوار برای خانواده‌هایی که دچار حوادث غیر مترقبه شده‌اند در مناطق زلزله دیده کلیه خدمات، امکانات و تسهیلات خود را جهت ارائه خدمات‌مشاوره و روانشناسی، مددکاری به خانواده‌های مصیبت‌زده در راستای کاستن از آلام و درد این عزیزان بسیج کند.

رفع نیازهای خاص زنان و کودکان زلزله‌زده

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی در مورد اقدامات صورت‌گرفته در زلزله کرمانشاه، گفت: گستردگی زلزله خیلی قابل توجه بوده و از لحاظ جغرافیایی به بخش‌های زیادی آسیب رسانده است. طبق گزارشات حاصله انرژی که در این زمین‌لرزه آزاد شده، برابر بمبی بوده است که در هیروشیما منفجر شده است. شهیندخت مولاوردی با تاکیدبراینکه هماهنگی‌ها برای رسیدگی به اوضاع زلزله‌زدگان ادامه دارد، گفت: همچنین تلاش‌ها برای مدیریت بحران ادامه دارد، البته این موضوع به این معنا نیست که هیچ‌نقصی وجود ندارد؛ به‌ هر‌حال همه غافلگیر شدند. او تصریح کرد: من به سهم خودم در این چند روز برای برآورده کردن اقلام و نیاز‌های خاص زنان و کودکان تلاش‌هایی کردم که به نتیجه رسیده است، منتها کافی نیست، اما ما تلاش‌های خود را ادامه می‌دهیم.

ساخت مسکن موقت زلزله‌زدگان آغاز می‌شود

وزیر کشور از ساخت مساکن موقت برای زلزله‌زدگان استان کرمانشاه خبر داد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف یک ماه آینده ساخت مساکن‌دائمی را نیز شروع می‌کند. عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار شده تا روز سه‌شنبه هفته جاری تاریخ قطعی آماده سازی مساکن موقت را اعلام کند. او افزود: بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی بر اساس توافقی که با قرارگاه خاتم الانبیا داشته قرار شده ساخت مساکن روستایی توسط این قرارگاه انجام شود. رحمانی فضلی تصریح کرد: در زمینه اسکان دائم بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و طبق برنامه‌هایی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه کرده منابع، اعتبارات و تسهیلات موردنیاز تصویب شده که روز شنبه وزیر اقتصاد در گزارشی اعلام کرد که اولین قسط این منابع در روز جاری پرداخت شد.

افزایش 2 برابری مستمری مددجویان بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی گفت: ۱۰‌میلیون تومان وام بلاعوض برای ساخت مسکن به مددجویان زلزله‌زده پرداخت می‌شود و همچنین مستمری این افراد تا پایان سال ۲ برابر می‌شود. انوشیروان محسنی بندپی به تشریح جزئیات خدمت رسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه پرداخت و اظهارداشت: ۱۰‌میلیون تومان وام بلاعوض برای مددجویان زلزله‌زده تعیین شده است که البته در نظر داریم با هماهنگی‌های صورت گرفته با بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و کمک‌های خیران، برای خانواده‌هایی که دو معلول دارند، پروژه ساخت مسکن را در نظر بگیریم.او افزود: طی زلزله غرب کشور، ۳۶ نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی جان خود را از دست دادند و ۸۰۰ نفر از زلزله‌زدگان پشت نوبت دریافت خدمات هستند که تحت پوشش قرار می‌گیرند.

ساخت مسکن مقاوم برای مددجویان توسط کمیته امداد

رئیس کمیته امداد با تاکید بر اینکه کمیته امداد خانه‌های بسیار مقاوم و بر اساس اصول در مناطق زلزله‌زده خواهد ساخت،اظهارکرد: سرعت عمل و کیفیت برای ما در ساخت منازل مددجویان در اولویت قرار دارد اما این موضوع نباید موجب شود ما به هر قیمتی خانه بسازیم و اسراف و بی نظمی در کار داشته باشیم. پرویز فتاح با بیان اینکه مددجویان نباید نگران خسارات وارده باشند چراکه منازل آنان تحت پوشش بیمه قرار دارد،گفت: خانوارهای تحت حمایت در مناطق زلزله‌زده برای ساخت منازل خود هیچ‌گونه مبلغی پرداخت نمی‌کنند و کمیته امداد در کنار کمک‌های دولت، منازل مسکونی مددجویان را بدون تحمیل هزینه برای این خانوارها بازسازی می‌کند. او همچنین با بیان اینکه ٢0‌هزار خانوار از جمعیت شش شهرستان استان کرمانشاه که زلزله خسارت وارد کرده تحت حمایت این نهاد هستند، تاکیدکرد: کمیته امداد کمک معیشت آبان ماه مددجویان این شهرستان‌ها را سه برابر پرداخت می‌کند.

نظر شما