شناسهٔ خبر: 22595641 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

غایب بزرگ/ وزیری که کرمانشاه را دوست ندارد

صاحب‌خبر -
گروه جامعه جهان نيوز، مانی هدایت: شامگاه یکشنبه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر منطقه ازگله استان کرمانشاه را لرزاند. این زمین‌لرزه ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه و در عمق ۱۱ کیلومتری زمین رخ داد. تا ساعت یک بامداد نیز این منطقه شاهد وقوع ۳۰ پس‌لرزه بوده که آرامش را از مردم ربود.
 
نزدیک به 10 روز از وقوع زمین‌لرزه‌ای که جان بیش از 500 نفر را گرفت، قریب به 10 هزار نفر را راهی بیمارستان‌ها و هزاران نفر را آواره و بی‌خانمان کرد، گذشته است و در این مدت مسوولان زیادی به این منطقه عازم شدند تا ضمن بازدید از منطقه بتوانند امدادرسانی به مردم داشته باشند.

همه این افرادی که به این منطقه رفته‌اند، مستقیم مسوولیتی در حوزه زلزله ندارند جز سازمان‌های امدادگر، در این میان جای خالی شاید یکی از مرتبط‌ترین وزارتخانه‌ها به شدت خالی است و آن هم وزارت راه و شهرسازی و وزیرش است که با وجود رخداد این فاجعه بزرگ، در این 10 روز تنها یک بار در تاریخ 24 آبان به این مناطق سر‌زده و البته اقدامی هم صورت نداده است تا به مردم برای ساخت منازل‌شان کمک کند.

یادآوری این موضوع که در زمان گرفتن رأی اعتماد آقای حسن روحانی رییس‌جمهور در مجلس، از آقای عباس آخوندی به‌عنوان برند دولت یاد کرد خالی از لطف نباشد، شاید همین باوری که روحانی به آخوندی دارد باعث شده تا وزیر راه و شهرسازی به خود اجازه دهد که در دفتر کارش بنشیند و از مناطق زلزله‌زده بازدیدی مثمرثمر نداشته باشد.

این گلایه بجاست چراکه امروز همه ارگان‌های مرتبط و غیر مرتبط و به‌ویژه مردم برای بازسازی کرمانشاه و خرابه‌های ناشی از زلزله‌اش آستین بالا زده‌اند در‌حالی‌که وزارت راه و شهرسازی که متولی اصلی شهرسازی است واکنشی به این موضوع ندارد.

براساس برآورد آقای محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیشتر از 30 هزار واحد مسکونی تخریب شده و این یعنی آواره شدن 30 هزار خانواده که الان در سرمای مناطق و شهرهای کرمانشاه در چادرهایی اسکان یافته‌اند که نمی‌توانند جلوی سرما را بگیرند. در این شرایط مطالبه‌گری شهروندی از مسوولان به حدی افزایش می‌یابد که می‌توان گفت به نوعی محل آزمایش آنها نیز هست.

امروز و در این بحران که بخش عمده‌ای از امکانات، نیروی انسانی و کمک‌های مردمی درگیر مردم زلزله‌زده غرب کشور است، غیبت وزارتخانه‌ای که متولی اصلی توسعه شهری و راه است، جای تعجب دارد.

جای خالی وزیر راه و شهرسازی را نمی‌توان با بهانه‌های واهی جبران کرد چراکه این 10 روز برای نشان دادن مسوولیت‌پذیری وزیر دولت روحانی کافی بود.

مردم در مناطق زلزله‌زده غرب کشور نیازمند ترحم و سرکشی‌های نمایشی مسوولان نیستند، امروز هم اگر کسی به خود اجازه می‌دهد که به این مناطق برود نباید فراموش کند که مردم مصبیت‌زده ابزار تبلیغاتی نیستند. این مردم انتظار دارند تا کسانی که آنها را در مواقع ضروری ولی نعمت می‌خوانند، در مواقع مصیبت به همان اندازه برایشان ارزش قائل شوند. غیبت آخوندی در صحنه مصیبت‌زده کرمانشاه فراموش نمی‌شود و در خاطره مردم می‌ماند.


منبع: صبح نو

نظر شما