شناسهٔ خبر: 22595080 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

شهردار اصفهان: برای بازسازی مناطق زلزله زده آمادگی داریم

شهردار اصفهان در دیدار استاندار کرمانشاه، آمادگی این کلانشهر برای عهده گرفتن بخشی از بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه را اعلام کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان روز دوشنبه به نقل از ' قدرت الله نوروزی ' با عرض تسلیت به بازماندگان زلزله غرب کشور اضافه کرد: مدیریت شهری اصفهان از توانایی بالایی برای بازسازی مناطق زلزله زده برخوردار است و می تواند در زمینه مهندسی عمران، استانداری کرمانشاه را برای بازسازی مناطق زلزله زده کمک کند.
وی هدف از سفر مسئولان شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان به مناطق زلزله زده را ابراز همدلی و همدردی با مردم زلزله زده این مناطق اعلام کرد و افزود: در این سفر جمعی از متخصصان امور مدیریت شهری که از تجربه حضور در مناطق جنگی و بازسازی این مناطق برخوردارند، مدیریت شهری اصفهان را همراهی می کنند.
نوروزی اضافه کرد: شهرداری اصفهان آماده است تا با هماهنگی استانداری کرمانشاه، ارائه خدمات و کمک رسانی به مردم مناطق زلزله زده را ساماندهی کند.
وی بیان کرد: تلاش همه ما این است تا وضعیت مردم کرمانشاه و مناطق زلزله زده هرچه زودتر بهبود پیدا کند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این دیدار آمادگی این شهر برای یاری رساندن به مردم مناطق زلزله زده را اعلام کرد.
فتح الله معین همچنین با اشاره به اینکه اصفهان در بخش های مختلف فنی، مهندسی و عمرانی از تجربیات بالایی برخوردار است، واگذاری سهمی از بازسازی مناطق زلزله زده به مدیریت شهری این کلانشهر را خواستار شد و گفت: برای یاری رساندن به مناطق زلزله زده آماده کمک رسانی هستیم.
وی ادامه داد: مدیریت شهری اصفهان این آمادگی را دارد که پس از هماهنگی با استانداری اصفهان زمینه مشارکت همه شهرداران این استان برای ساخت و ساز و بازسازی مناطق زلزله زده غرب کشور را فراهم کند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نیاز مناطق زلزله زده به کانکس گفت: فعالان اجتماعی اصفهان نیز ارسال کانکس برای اسکان موقت مردم مناطق زلزله زده را دنبال می کنند.
استاندار کرمانشاه نیز گفت: اسکان موقت زلزله زدگان ظرف 60 تا 65 روز تکمیل و پس از آن مراحل اسکان دائم آغاز خواهد شد.
هوشنگ بازوند درباره چگونگی بروز حادثه افزود: ابتدا یک پیش لرزه به بزرگی 4.9 ریشتر و سپس زلزله اصلی به بزرگی به 7.3 ریشتر رخ داد که مردم کرمانشاه با توجه به پیش لزره از خانه های خود بیرون آمدند و همین امر باعث کاهش تلفات شد.
وی یکی از دلایل کاهش تلفات جانی را پیش لرزه دانست و گفت: تلفات جانی این زلزله 436 نفر بود.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه زلزله ضربه سختی به زیرساخت های شهر کرمانشاه وارد کرد، تاکید کرد: آب شرب پایدار باید در شهرها استفاده شود اما آب شرب بیش از 90 درصد از شهرهای ایران ناپدار است و این زلزله نشان داد آب ناپایدار بسیار آسیب پذیر هستند.
وی با اشاره به اینکه از زمانی که زلزله آغاز شد چهار تا پنج ساعت قحطی آب در شهر وجود داشت، اظهارکرد: شهرهایی که برای آب از چشمه و چاه استفاده می کردند دچار مشکلات جدی شده بودند.
بازوند با اشاره به اینکه لوله های چدن درمقابل زلزله نتوانستد مقاومت کنند و برش خورده بودند، ادامه داد: همچنین جنس خاک در زلزله مهم است چنانچه در برخی از مکان ها که خاک قوی وجود داشت کمتر آسیب و مکان های که خاک سستی داشت به شدت آسیب دیده است.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه متاسفانه نوع خاک در مقاومت ساختمان ها بسیار حائز اهمیت است اما به این مهم توجه نمی شود، تصریح کرد: سازه هایی که استانداردهای شهرسازی در آن رعایت شده بود ( آیین نامه 2800) در مقابل زلزله مقاومت کردند و متاسفانه به سازه هایی که این استانداردها رعایت نشده است، خسارت های جدی وارد شد.
زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه روی داد که تاکنون 437 کشته و 10 هزار و 179 مصدوم داشته است.
این زلزله به هفت شهرستان و بیش از یک هزار و 900 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده است.
در این زلزله حدود 30 هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزئی شده است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما