شناسهٔ خبر: 22595078 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

لاریجانی در تودیع و معارفه رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران:

گسترش دانشگاه‌های کشور روی حساب و کتاب نیست/ لزوم تمرکز بیشتر بر کیفیت کار علمی دانشگاه‌ها

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اخیراً گسترش دانشگاه‌های کشور زیاد شده که برخی از آنها روی حساب و کتاب نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز دوشنبه (29 آبان 96) در آئین تودیع و معارفه رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران طی سخنانی اظهارداشت: برای من افتخار است که امروز در این محفل علمی و برای انتخاب آقای جعفریان در سمت ریاست کتابخانه ملی و مرکز اسناد دانشگاه تهران است.

وی افزود: همانطور که آقای نیلی به آن اشاره کرد اخیراً گسترش دانشگاه‌های سطح کشور بسیار زیاد شده است که برخی از آنها روی حساب و کتاب نیست.

رئیس قوه مقننه بر همین اساس اضافه کرد: همه باید کمک کنند تا روی کیفیت کار علمی دانشگاه‌ها تمرکز بیشتری شود و ما هم در این زمینه کار می‌کنیم و هم آن را از اولویت‌های اصلی کشور می‌دانیم.

وی همچنین عنوان کرد: آقای نیلی و جعفریان تبریک می‌گوییم که هردو انتخاب شایسته‌ای انجام دادند چرا که آقای جعفریان از اندیشمندان تاریخ کشور است و همگی با آثار ایشان آشنا هستیم. آقای جعفریان فردی پرکار، پرتلاش بوده و ذهن نو به نویی دارد.

لاریجانی ادامه داد: امیدواریم که آقای جعفریان در این مسئولان کارهای نویی در دانشگاه تهران داشته باشد البته سرعت او بسیار زیاد است و اگر میدان داشته باشد تغییرات مهمی می‌تواند ایجاد کند.

لاریجانی همچنین یادآور شد: در دانشگاه تهران است که تغییری در سیستم‌های کتابخانه‌ان بوجود آید که متناسب با شرایط امروز بتواند بهترین سرویس‌ها را به مخاطبین داشته باشد به ویژه دیجیتالی شدن کتابها که دانشگاه تهران به عنوان یک رکن علمی در کشور توانسته این امکان را فراهم کند که می‌تواند به دسترسی دانشجویان و دانش‌پژوهان به کتاب‌ها می‌تواند کمک کند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: البته آقای جعفریان در مجلس هم کتاب‌های خطی را به صورت دیجیتالی در آورد اما به نظر من کار خوبی بود چرا که دسترسی به آثار قدما را آسان کرد و من امیدوارم با ریاست ایشان در سال‌های آینده دانشجویان بتوانند دسترسی آسان‌تری نسبت به آثار علمی داشته باشند.

وی افزود: در این تردیدی نیست که ما ظرفیت خوب نیروی انسانی از نظر استادان با تجربه کشور داریم و پهنه کشور از نظر آموزش هم بیش از قبل گسترش پیدا کرده است. من نمی‌گویم خیلی خوب بوده است اما در هر صورت گسترش پیدا کرده، طبعاً دانشگاه تهران هم ظرفیت وسیع آموزشی پیدا کرده است. 

وی ادامه داد: همیشه این گله هست که چرا سیستم دیوانی کشور اتصالی به بخش‌های دانشگاهی از نظر پژوهشی ندارد، این قصه امروز نیست بلکه از سی و چند سال پیش تاکنون بحث آن مطرح بوده است، حال باید دید چگونه می‌شود پژوهش‌های دانشگاه‌ها را به بخش‌های مورد نیاز کشور مرتبط کرد؟

لاریجانی عنوان کرد که همه9 علاقه دارند این کار صورت گیرد، چرا نمی‌شود؟ به نظر من مشکل اصلی پول نقد و نظام بودجه‌ریزی در کشور است و علت آن این است که ما در اداره کشور پولی به دستگاه‌های اجرایی می‌دهیم و طی آن حقوق و مزایا مشخص می‌شوند و آنها هم زندگی خود را می‌کنند. البته با دانشگاه‌ها هم همین کار را می‌کنیم. حدود 7 ردیف بودجه برای آنها تخصیص می‌یابد و با این پول زندگی می‌کنند نه دستگاه‌های اجرایی احساس نیاز می‌کنند که به دانشگاه‌ها مراجعه کنند چرا که پولشان را از جای دیگر می‌گیرند و نه دانشگاه‌ها این احساس نیاز را دارند مگر اینکه تعهد یا دل‌مشغولی داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش با بیان اینکه از آنجایی که دستگاه‌ها پولشان را از ردیف مشخص دریافت می‌کنند هیچ احساس نیازی به دانشگاه‌ها نمی‌کنند، گفت: در این سال‌ها هم روش‌های مختلفی طراحی شد برای اینکه این ارتباط برقرار شود. به عنوان مثال دفتر علمی ارتباط دانشگاه‌ها انجام شد اما خیلی نتیجه‌بخش نبود. بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها را هم افزایش دادیم اما مشکلات کشور در حوزه تولید حل نشد شاید خیلی به ندرت صورت گرفت چرا که این بخش احساس نیاز نمی‌کرد. ما بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها را افزایش می‌دادیم آنها هم پژوهش می‌کردند اما آن بخشی که باید، احساس نیاز دانشگاه را نداشت بنابراین این دو به هم وصل نمی‌شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: یکسری پژوهش‌ها در رده علمی کشور وجود دارند که این منطق وجود دارد که نظام کشوری که محور آن توسعه‌ای است روی لبه‌های علمی دانش پژوهان ما کار کنند. این منطق را هم دارد که دولت روی این موضوع سرمایه‌گذاری کند، ممکن است که مورد نیاز فوری فوتی کشور نباشد اما هجمه زیادی از پژوهش‌ها ممکن است بوجود آید که مشکلات امروز را به بار بیاورد. به عنوان مثال در رابطه با بحث زلزله که آقای نیلی هم به آن اشاره کرد.

وی با طرح این سوال که چگونه می‌شود دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف را به دانشگاه‌ها  متصل و نیازمند کرد، گفت: با همینطور گفتن ممکن است با چند ماده و یا حتی بدون آن دولت آن را حل کند. در سال‌های اخیر هم ما جلسات بسیاری با اساتید و دانشگاهیان برگزار کردیم که چگونه می‌شود به پژوهش‌های دانشگاهی کمک کرد و یا به عنوان مثال مالیات آنها را معاف کرد و یا مشکل تأمین اجتماعی آنها حل شود که این موضوع می‌تواند سرعت کار را در سطح گردش علمی دانشگاه‌ها حل کند اما آن اتصال لازم را برقرار نمی‌کند.

لاریجانی همچنین با اشاره به اینکه بنده ایده‌ای را قبلاً به دوستان گفتم که در این زمینه روی آن کار کنند، افزود: ما امسال هم می‌توانیم این کار را در دولت و مجلس سامان دهیم یعنی ما باید به گونه‌ای ارتباط بودجه دانشگاه‌ها و تشویق‌هایی که در بحث تولیدی داریم را به هم متصل کنیم به نحوی که ما می‌توانیم به بخش تولید کشور بگوییم که اگر شما بودجه‌ای را برای تحقیق در دانشگاه‌ها اختنصاص دادید ما آن را جزو مالیات حساب می‌کنیم تا علاقه‌مند شده و به سمت دانشگاه‌ها بیایند.

رئیس قوه مقننه در ادامه سخنان خود عنوان کرد: ما باید انگیزه‌هایی در بخش‌های تولیدی و خصوص و دولتی باید ایجاد کنیم که آنها را به سمت دانشگاه‌ها هل دهیم و باید به این مسئله هم فکر کرد و بخشی هم مربوط به دانشگاه‌هاست. دانشگاه‌ها باید قبول کنند که بخشی از بودجه خود را باید از طریق پژوهش تأمین کنند و باید زیر بار این بروند معتبرترین دانشگاه‌های دنیا هم از طریق نفت و از قبیل آن اداره نمی‌شوند و بودجه خود را خودشان از طریق پژوهش تأمین می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید انگیزه‌ای را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم که به عنوان مثال اگر این مقدار از بودجه را تأمین کردید ما تسهیلاتی را در اختیارتان قرار می‌دهیم، که در این صورت اتفاقات خوبی خواهد افتاد، یادآور شد: این دو بخش باید به صورت طبیعی نیازمند هم شوند.

لاریجانی بر همین اساس اضافه کرد: دانشگاه‌ها باید این حس نیاز را در خود ایجاد کنند و تا زمانی که این احساس ایجاد نشود نمی‌توانند بودجه خود را تأمین کنند. از طرفی هم ما مشوق‌هایی را باید ایجاد کنیم بنابراین برای هر دانشگاهی که پیروز این میدان شود تسهیلات بیشتری قائل خواهیم شد. باید فرمول اینگونه‌ای باید سامان داد آن هم برای بخش‌هایی که ما نیازمندی‌های پژوهشی مورد نیاز شرایط فعلی داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بار این مسئله را ما تقسیم کنیم حتماً می‌توان فرمولی ساخت که این موضوع بسیار مهمی است، بنده هم به مرکز پژوهش‌ها می‌گویم که روی این موضوعات کار کند و دانشگاه تهران هم به کمک دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه‌های تراز اول با هم همفکری‌هایی کنند و به یک نتیجه برسند. ما و دولت هم کمک می‌کنیم تا دانشگاه‌ها در این مسیر نیازهای تولیدی کشور گام بردارند.

«گسترش دانشگاه‌ها زیاد است که برخی از آنها روی حساب و کتاب گسترش پیدا نکرده است و این روش کنکوری هم که ما داریم معضل جدیدی برای کشور بوجود آورده است»

وی با تأکید بر اینکه اگر اختیاراتی به دانشگاه‌ها داده شود تا افراد فاضل به ویژه در دوره‌های فوق‌لیسانس و دکتری انتخاب کنند حتماً کار درستی است و ما نمی‌خواهیم این روش کنکوری که از این طرف حتی به دوره راهنمایی هم آسیب وارد می‌کند ادامه یابد، ما یک زمانی هم تصویب کردیم که کنکور حذف شود اما ساز و کار آن در وزارتخانه‌ها سامان پیدا نکرد.

لاریجانی در همین رابطه افزود: شاید اگر آقای نهاوندیان بانی شود و این مرکز سازمان سنجش را منحل کند شاید این مشکل حل شود، اصلاً اینها نمی‌گذارند این مشکل حل شود ولی اینکه ما به سمتی حرکت کنیم که ظرفیت دانشگاه‌ها متناسب با سلایقی که از نظر علمی افراد را انتخاب می‌کنند کار درست و سنجیده‌ای است، ما هم در این زمینه کار می‌کنیم و یکی از مسائل اصلی کشور را این می‌دانیم که روی کیفیت کار علمی تمرکز بیشتری شود، از این نظر اگر مطالعاتی صورت می‌گیرد ما قطعاً استقبال می‌کنیم از اینکه در این بخش دانشگاه‌ها بانی شود و کمیته‌هایی از اساتید تشکیل شود روی مرکز سنجش و وزارت علوم هم باید کار شود تا فرمول عاقلانه‌ای که بشود شرایط انتخاب‌های کیفی در دانشگاه‌ها شاهد باشیم را فراهم کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود گفت: از اینکه دانشگاه تهران هیأت امناء شده است خوشحالم اما خیلی باری در این ندیدم، درست است که امکانات و اختیاری را برای هیأت‌های امنا قائل شد اما اینها در وزارتخانه‌ها به صورت متمرکز انجام می‌شود و در حقیقت قوه ابتکار دانشگاه‌ها را از بین می‌برد لذا باید از ظرفیت دانشگاه‌های هیأت امنایی استفاده شود.

انتهای پیام/

نظر شما