شناسهٔ خبر: 22594276 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کارنامه ناموفق ماموریت صلح‌بانی سازمان ملل در سراسر جهان

ناکامی صلح‌بانان سازمان ملل در بوسنی و روآندا بر عملیات صلح سازمان ملل در سراسر جهان تا به امروز سایه افکنده است. سازمان ملل برای مقابله با این موضوع تلاش بسیار کرده اما ظاهرا هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دو دهه از کارنامه ناموفق سازمان ملل در گذشته، سپری شده و صلح‌بانان سازمان ملل هنوز در حمایت از غیرنظامیان از سودان جنوبی تا هائیتی در میدان آزمون هستند.

حدود 110 هزار نیروی صلح بان سازمان ملل در 15 عملیات صلح در سراسر جهان مستقر هستند و با تمام تلاش‌های صورت گرفته هنوز انتقادات بسیاری به عملکرد آنها وارد است.

سودان جنوبی

پس از آغاز خشونت در جوبا در ژوئیه سال گذشته میلادی، صلح‌بانان پست‌های خود را رها کرده و نتوانستند به درخواست کمک نیروهای امدادی که در هتلی در همان نزدیکی‌ها هدف آتش شبه نظامیان قرار گرفته بودند، پاسخ دهند. سربازان سودان جنوبی امدادگران خارجی را هدف تجاوزهای گروهای قرار داده و یکی از امدادگران محلی را در حمله 11 ژوئیه 2016 به هتل "Terrain" کشتند.

قربانیان با صلح بانان سازمان ملل که یک مایل دورتر بودند تماس تلفنی گرفته و التماس کردند تا کمکشان کنند اما هیچ کس نیامد. فرمانده کنیایی این هیات صلح‌بان سازمان ملل در سودان جنوبی پس از گزارش سازمان ملل درباره ناکامی این نیروها در حفاظت از جان غیرنظامیان، برکنار شد.

مالی

ماموریت هیات صلح بان سازمان ملل در کشور مالی که به عنوان مخاطره آمیزترین ماموریت هیات‌های این سازمان در جهان توصیف شده از 2013 در جریان عملیات شبه نظامیان، 149 نیروی خود را از دست داده که بالاترین آمار کشته‌ها در عملیات صلح سازمان ملل محسوب می شود. صلح بانان از سوی شبه نظامیان، اشغالگران خارجی به حساب می آیند.

جمهوری آفریقای مرکزی

هیات صلح بان سازمان ملل در جمهوری آفریقای مرکزی با اتهامات زیادی روبروست که شامل سواستفاده جنسی از زنان و دختران در این کشور می‌شود. افزایش تعداد پرونده های این چنینی به شدت بر اعتبار سازمان ملل خدشه وارد کرده است. سازمان ملل همچنان براین باور است که حضور نیروهای صلح‌بان در جمهوری آفریقای مرکزی از وقوع نسل کشی در 2013 جلوگیری به عمل آورده است. اما خشونت‌ها میان گروه‌های مسلح در این کشور در سال جاری میلادی افزایش داشته است.

جمهوری دموکراتیک کنگو

این کشور وسیع در قلب آفریقا میزبان بزرگترین هیئت نیروهای صلح بان سازمان ملل با 21 هزار پرسنل شامل 16 هزار سرباز است. صلح بانان این سازمان که بیشتر در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو مستقر هستند زمانیکه خشونت در منطقه "کاسای" در سال جاری میلادی آغاز شد، غایب بودند؛ خشونتی که باعث کشته شدن هزاران تن شد.

قریب به 90 گور دسته جمعی در کاسای جایی که هیات صلح بان سازمان ملل از آن زمان عملیات جدیدی را آغاز کرده، یافت شده است.

هائیتی

سازمان ملل هیات صلح بان 13 ساله خود را در هائیتی در سال جاری میلادی تعطیل کرد اما مردم هائیتی بابت این مساله اصلا تاسف نخوردند. همه‌گیر شدن بیماری وبا در سال 2010 از جانب سربازان نپالی بود که در هائیتی فعالیت می‌کردند. بیش از 10 هزار تن در اثر این بیماری کشته و 815 هزار تن دیگر نیز بیمار شدند. شش سال هم طول کشید تا سازمان ملل بابت شیوع این بیماری عذرخواهی کند.

کوزوو

صدها تن از قومیت رومانی، آشکالی‌ها و مصریان بالکان در کوزوو توسط نیروهای صلح بان سازمان ملل در اردوگاه های آلوده به سرب ناشی از جنگ 1998 تا 1999 بالکان اسکان داده شدند و اگرچه از خطر سلامت برای آنها از 2000 مطلع بود اما 10 سال طول کشید تا هیات سازمان ملل آنها را به مکانی امن تر منتقل کند.

در مه سال جاری میلادی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل صندوق کمک‌های نقدی را برای کمک به افرادی که به سرب آلوده شده بودند، ایجاد کرد.

بلندی‌های جولان

همزمان با بدتر شدن آتش جنگ سوریه در 2014، نیروهایی از جبهه النصره مرتبط با القاعده از مرز علامت گذاری شده تحت نظارت سازمان ملل در بلندی های جولان عبور کرده و ده‌ها تن از صلح بانان سازمان ملل را که اهل فیجی بودند و ده‌ها تن دیگر را که از فیلیپین بودند از اردوگاه‌های نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل ربودند. صلح بانان فیلیپینی سازمان ملل فرار کردند و همتایان فیجیایی‌اشان دو هفته بعد آزاد شدند. صلح بانان سازمان ملل دو سال بعد به اردوگاهشان در طرف سوری بلندی‌های جولان خارج شدند.

انتهای پیام

نظر شما