شناسهٔ خبر: 22592652 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

معرفی سفیر جدید شیلی در ایران

ایرنا

دولت شیلی ایگناسیو یانوس مانسیا را به عنوان سفیر جدید این کشور در ایران معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، از پایگاه اینترنتی روزنامه 'ترسرا'، وزارت امور خارجه شیلی در بیانیه ای اعلام کرد که ' ایگناسیو یانوس مانسیا' به عنوان سفیر جدید این کشور در ایران منصوب شده است.
'هرالدو مونیوس' وزیر خارجه شیلی تصریح کرد که 'میشله باشلت' رئیس جمهوری این کشور سفرای جدید شیلی در دو کشور ایران و چین را منصوب کرده است.
'خایمه چومالی گاریب' نیز به عنوان سفیر جدید شیلی در چین منصوب شده است.
از جمله سوابق سفیر جدید شیلی در ایران فعالیت وی در وزارت خارجه این کشور، رئیس دپارتمان سازمان ملل در وزارت خارجه شیلی و رئیس شورای امنیت ملی شیلی است.
سفیر جدید شیلی در چین نیز که پیشتر به عنوان سفیر این کشور در اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و برزیل فعالیت می کرد، در حال حاضر سفیر شیلی در جمهوری دمکراتیک کنگو است.
به گزارش ایرنا، شیلی، با نام رسمی جمهوری شیلی (به اسپانیایی: República de Chile)، کشوری است واقع در آمریکای جنوبی که پایتخت آن سانتیاگو است. شیلی به مانند یک نوار بلند و باریک میان رشته کوه آند در شرق و اقیانوس آرام در غرب کشیده شده‌است. اقیانوس آرام کل مرز غربی این کشور را تشکیل می‌دهد، و از شمال با پرو، از شمال شرق با بولیوی، از شرق با آرژانتین، و در پایین‌ترین نقطه جنوبی کشور با گذرگاه دریک هم‌مرز است.
این کشور به همراه اکوادور تنها کشورهایی در آمریکای جنوبی هستند که با برزیل مرز مشترک ندارند. طول خط ساحلی این کشور با اقیانوس آرام ۶۴۳۵ کیلومتر است.
بیابان آتاکاما با وسعت ۱۰۰۰ کیلومتر دربخش شمالی این کشور واقع شده‌است. این بیابان در واقع خشک‌ترین ناحیه بر روی زمین است که با توجه به خشک بودن آن دارای ارزش اقتصادی فراوان برای کشور شیلی است. این بیابان سرشار از فلزاتی معدنی همچون فلز مس، طلا و نقره است که درسال ۲۰۱۵ تنها ۵٬۷ میلیون تن مس از این بیابان استخراج و سپس صادر شده‌است.
یکی از مهم‌ترین رویدادها در تاریخ کشور شیلی مربوط به دههٔ ۷۰ میلادی است زمانی که سالوادور آلنده از حزب مارکسیست شیلی در انتخابات این کشور پیروز و به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شد اما پس از آن در کودتای ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ به رهبری آگوستو پینوشه و با کمک و تأثیرگذاری سازمان سیا، ژنرال پینوشه موفق به اجرای کودتا در این کشور شد.
این کودتا تأثیری شگرف و بسیار مهم در تاریخ این کشور و روند جنگ سرد گذاشت.
امروزه کشور شیلی با توجه به رشد و توسعه پایدار در شاخص‌های همانند توسعه انسانی، رقابت‌پذیری در تجارت و اقتصاد، آزادی اقتصادی و رشد درآمد سرانه یکی از با ثبات‌ترین و امن‌ترین کشورها در آمریکای لاتین به‌شمار می‌آید.
شیلی یکی از اعضای سازمان ملل، اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی و اتحادیه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب است
جمعیت این کشور حدود 18 میلیون نفر می باشد.

نظر شما