شناسهٔ خبر: 22592613 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری

انجام ۱۵۵۰ عمل جراحی برای زلزله‌زدگان/ تکذیب فوت بیماران و پزشکان در بیمارستان‌های آسیب‌دیده/ ۴۵ درصد بیمارستان‌های موجود فاقد شرایط ایمن با معیارهای امروز است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: 1550 عمل جراحی برای زلزله‌زدگان مصدوم انجام شده‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با اقدامات انجام‌گرفته در حوزه بهداشت و درمان جهت کمک به زلزله‌زدگان در غرب کشور اظهار داشت: از ابتدای وقوع زمین‌لرزه 12 هزار 386 نفر در بیمارستان‌ها پذیرش شده‌اند و 8377 نفر به صورت سرپایی درمان همچنین 2188 بیمار بستری مرخص شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 372 مصدوم این زمین‌لرزه در بیمارستان‌های کرمانشاه بستری هستند گفت: 391 مصدوم جهت دریافت خدمات درمانی به خارج استان اعزام شده‌اند و مجموعاً 1550 مورد عمل جراحی برای زلزله‌زدگان صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان داشت: تنها دو مصدوم در بیمارستان در حین اعزام به مراکز درمانی فوت شده‌اند که این رقم نسبت به معیارهای رسیدگی عالی است.

حریرچی با انتقاد از آمار ارائه‌شده در مورد قطع نخاع و اندام زلزله‌زدگان افزود: این تعداد تنها در حدود انگشتان دو دست است و سایر آمارها در این زمینه را تأیید نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه پیوندهای اندام صورت گرفته موفقیت‌آمیز بوده است، تصریح کرد: رسانه‌ها درمورد اخبار زمین‌لرزه باید دقت داشته باشند. در سونامی ژاپن 20 هزار نفر کشته شدند ولی حتی عکس یک فرد فوت‌شده در رسانه‌های آن کشور انتشار نیافت.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مدیریت خبررسانی در بحران ضروری است و به نظرم پمپاژ و آبشار خبر در این زمینه لازم نیست و همه کدهای اخلاقی باید رعایت شود.

حریرچی افزود: طبق دستور وزیر بهداشت رسیدگی به بیماران انجام گرفته و اکنون فاز حاد خود را گذرانده است، ولی باید توجه داشت که گاهی مصدومان تا سال‌ها نیاز به کمک دارند. همچنین اقدامات لازم در مورد واکسیناسیون زلزله‌زدگان در حوزه کزاز و دیفتری انجام گرفته است.

وی بابیان اینکه دو بیمارستان بر اثر زمین‌لرزه دچار آسیب قابل‌توجه شده بود، اضافه کرد: ولی با این وجود نه بیمار و نه کادر پزشکی و پرستار آسیب دیده‌اند و خبرهای منتشرشده در این زمینه صحت ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: ساخت بیمارستان آسیب‌دیده به عهده پیمانکار بوده است و 10 سال طول کشیده تا ساخته شود که ما شکایت در این زمینه را انجام داده‌ایم و امیدواریم رسیدگی قانونی صورت گیرد؛ چراکه قصد ما از این شکایت پیشگیری از حوادث مشابه است.

حریرچی با تأکید بر اینکه در اثر این زلزله تنها نما و دیوار بیمارستان آسیب دیده و ریزش سقف نداشته‌ایم، گفت: من نمی‌توانم حکم قضایی صادر کنم ولی اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت طی سال‌های متمادی نگران فرسودگی بیمارستان‌ها بوده و بر اساس مطالعه وسیعی که در سال 86 صورت گرفته است، از 545 بیمارستان تحت نظارت وزارت بهداشت، تعداد زیادی از آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در سال 86 متوسط عمر بیمارستان‌ها 27 سال و این رقم در تهران 35 سال بوده است و می‌توان گفت 73 درصد تخت‌های بیمارستانی در کل کشور و 87 درصد تخت‌ها در بیمارستان‌های تهران فاقد ارزش بهسازی لرزه‌ای هستند و مقاومت در مقابل زلزله ندارند.

حریرچی افزود: بر اساس اقدامات انجام‌گرفته با مقاوم‌سازی تخت‌های بیمارستانی موفق شدیم رقم 73 درصد را در انتهای سال 95 به 45 درصد برسانیم و امیدواریم تا سال 99 این میزان به 30 درصد برسد.

وی افزود: در حال حاضر تمام ساختمان‌های جدید بیمارستانی و مراکز درمانی بر اساس معیار مشاوران ذی‌صلاح تأیید شده و می‌توان گفت که مقاوم است. البته این موضوع به غیر از در نظر گرفتن جنبه تقلب است؛ چراکه نمی‌توان نبود تقلب را تضمین کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: 45 درصد ساختمان‌های بیمارستانی و مراکز درمانی موجود فاقد شرایط ایمن با معیارهای امروزی است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه اکنون فصل وبا نیست در حال حاضر در مناطق زلزله‌زده بیماری عمده‌ای همچون مشکلات عفونی و تنفسی نداریم.

حریرچی در مورد برگزاری آزمون استخدامی این وزارتخانه گفت: فرصت ثبت‌نام تا اول آذرماه خواهد بود و این تاریخ تمدید نمی‌شود. همچنین 14 و 125 نفر تاکنون جهت شرکت در این آزمون شرکت کرده‌اند لذا توصیه می‌شود علاقه‌مندان ثبت‌نام را به روزهای آخر موکول نکنند.

وی در ادامه در ارتباط با سامانه آی‌داتیس و اخبار منتشرشده در مورد هک این سامانه اظهار داشت: متأسفانه برخی رسانه‌های رسمی این خبر را نیز منتشر کردند در حالی‌که سازمان فناوری اطلاعات نیز اعلام کرد هیچ هکی در سیستم آی داتیس صورت نگرفته و ما نیز مطمئن بودیم این مسئله دروغ است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به وقتش رسیدگی قضایی این مسئله را انجام خواهیم داد، گفت: تا روز چهارشنبه هفته گذشته از 750 هزار نفر، 722 هزار و 942 نفر اطلاعات آنها وارد سامانه شده و 593 هزار و 357 نفر برنامه درمان گرفته‌اند. همچنین 488 هزار و 405 نفر با این سامانه دارو دریافت کرده‌اند.

وی افزود: با تعامل دستگاه‌های نظارتی تقریباً در تمام استان‌ها مشکل حل شده و باید توجه داشت سامانه آی داتیس مصوب جلسه ستادی است که شخص رئیس‌جمهور در آن حضور داشتند.

 

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما