شناسهٔ خبر: 22592376 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

درخواست ترکیه برای تحقیقات بیشتر در مورد پیشامد اخیر در مانور ناتو

وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه در اظهاراتی خواستار تحقیقات بیشتر در مورد پیشامد اخیر در رزمایش ناتو در نروژ شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، عمر چلیک، وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه در نشستی اعلام کرد: آیا هیچ گونه حلقه فرماندهی در این حادثه وجود نداشت؟ آیا این فرد فرمانده بالادستی نداشته است؟

وی اضافه کرد: ناتو، ائتلافی با هدف تضمین امنیت اعضای خود است و باید در همین راستا امنیت اعضای خود را در این رزمایش نیز تضمین می‌کرد. ترکیه به نظارت خود درباره تحقیقات در حال انجام ادامه خواهد داد و تمایل دارد که این تضمین داده شود چنین اتفاقاتی در آینده تکرار نخواهد شد.

چلیک افزود: اتفاقی که در ناتو رخ داد بسیار شبیه به روش‌هایی بود که فتح الله گولن(روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه) و سازمان وابسته به وی(فتو) استفاده می‌کنند. اعضای فتو از تمام ابزار برای آسیب رساندن به ترکیه و ایجاد فضای منفی علیه این کشور استفاده می‌کنند.

آنکارا می‌گوید در جریان رزمایش‌ها از نام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه استفاده شد تا این گونه القا شود که او با کشورهای متخاصم ناتو همکاری می‌کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بار دیگر تلفنی بابت این پیشامد عذرخواهی کرد.

یک منبع ریاست جمهوری گفت، استولتنبرگ در تماسی تلفنی به اردوغان اطلاع داد که افسر فرماندهی در این رابطه تحقیق می‌کند و تکنیسین نروژی مقاطعه‌کار دخیل در این حادثه فورا اخراج شد.

به گفته این منبع، دبیرکل ناتو همچنین تاکید کرد ترکیه یک متحد مهم برای ناتو است و او تمام تدابیر احتیاطی برای عدم تکرار این حادثه اتخاذ خواهد کرد و ابراز امیدواری کرد که این رسوایی بر روابط میان ترکیه و ناتو تاثیری نگذار. 

استولتنبرگ و وزیر دفاع نروژ فورا بابت این حادثه عذرخواهی کردند.

پس از این اتفاق رئیس جمهور ترکیه دستور داد، نیروهای این کشور رزمایش ناتو در نروژ را ترک کنند و به کشورشان بازگردند. به گفته اردوغان در جریان مانور آتاتورک‌، بنیانگذار ترکیه و خود او را "دشمن" معرفی کرده‌اند.

به گفته استولتنبرگ، شخص یاد شده فورا از شرکت در تمرینات موسوم به "Trident Javelin" در استاوانگر اخراج شد و مقامات نروژی باید درباره اقدامات تأدیبی نسبت به او تصمیم بگیرند.

گلایه از اروپا

 وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر قطع ۱۵۰ میلیارد یورو کمک مالی به ترکیه در مرحله مقدماتی روند عضویت این کشور در این اتحادیه گفت این رقم از نظر مالی برای ترکیه معنایی ندارد.

اتحادیه اروپا در نظر گرفته بود که سه میلیارد یورو به ترکیه از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۷ به عنوان بخشی از حمایت از این کشور در مرحله پیش از عضویت بدهد.

چلیک ادامه داد: در حالی که اتحادیه اروپا به ترکیه در زمینه پناهجویان و مبارزه علیه تروریسم کمک می کند اما چنین همبستگی را در مورد تقویت دموکراسی و قانون مداری در ترکیه نشان نمی‌دهد.

 وی افزود: اتحادیه اروپا برخی از سیستم‌های دفاعی را از ترکیه خارج کرده و پس از کودتای ۱۵ ژوئیه سال گذشته با ترکیه اعلام همدردی و همبستگی نکرده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما