شناسهٔ خبر: 22591662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درگفت و گوی اختصاصی با ایرنا؛

رییس جماعت علمای اهل سنت عراق: آمریکا دنبال متزلزل کردن اوضاع داخلی عراق است

بغداد - ایرنا - 'شیخ خالد الملا' رییس جماعت علمای اهل سنت عراق در واکنش به اتهام زنی اخیر آمریکا به گروه های مقاومت اسلامی عراق وابسته به حشد الشعبی گفت: ایراد اتهام تروریسم به گروه های مقاومت اسلامی زیر مجموعه حشد الشعبی توسط واشنگتن، اهانت به همه مردم عراق و به منظور متزلزل کردن اوضاع داخلی این کشور است.

صاحب‌خبر -

شیخ خالد الملا امروز (دوشنبه) در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: هدف از گنجاندن نام گروه های مقاومت اسلامی زیر مجموعه حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) یا یکی از نیروهای جهادی آن که علیه اشغالگران و داعش جنگیده اند، در فهرست تروریسم، فتنه انگیزی و متزلزل کردن اوضاع داخلی عراق است.
وی اضافه کرد که گروه های جهادی در عراق همه عراقی هستند و از روسیه یا چچن، ایران و کشورهای دیگر نیامده اند و این گروه های مقاومت تنها بعد از فتوای معروف جهاد کفایی آیت الله سید علی سیستانی در برهه ای که بغداد در آستانه سقوط به دست داعش و تروریسم بود، شکل گرفت.
شیخ خالد الملا افزود: پارلمان عراق به رغم همه ملاحظاتی که به آن داریم، اما قانون حشد الشعبی را تصویب کرد، بنابر این حشد الشعبی یک نیروی رسمی عراق است و اتهام به این نیرو که با داعش جنگیده است، اتهام زنی به تصمیم و رای و نظر مردم عراق است.
به گفته وی، اگر این گروه های مقاومت اسلامی مانند النجباء و فرماندهانی همانند 'ابومهدی المهندس' (نایب رییس تشکیلات الحشد الشعبی) نبودند الان داعش بغداد را اشغال کرده بود و امثال من یا کشته شده بودیم و یا در یکی از کشورها فراری بودیم.
خالد الملاء اضافه کرد: ائتلاف بین المللی ضد تروریسم به سرکردگی آمریکا که ادعای مبارزه با داعش را دارد، چرا مردانی را که واقعا با تروریسم جنگیده اند، متهم به تروریسم می کند؟.
رییس جماعت علمای اهل سنت عراق افزود: تجربه نشان داده که سیاست های آمریکا منافع مردم عراق را تامین نمی کند و برهمین اساس اتهامات اخیر واشنگتن به گروه های حشد الشعبی اهانت به مردم عراق است.
وی ابراز امیدواری کرد که تمامی سیاسیون عراق باید همانند نوری المالکی (معاون رییس جمهور) یا سید عمار حکیم (رییس ائتلاف ملی) یا خضر الخزاعی (معاون سابق رییس جمهوری عراق) که از حشد الشعبی به عنوان عامل اطمینان بخش عراق یاد کردند، همین موضع را صراحتا اعلام کنند.
این روحانی برجسته اهل سنت عراق گفت: پیروزی بر داعش به معنای پایان جنگ با تروریسم نیست، بلکه جنگ بعدی بسیار خطرناک تر است، زیرا این مرحله، جنگ اندیشه ها است و این چیزی است که وزیر کشور عراق و ابومهدی المهندس نیز بر آن صحه گذاشته اند.
وی همچنین بر ضرورت سازماندهی داخلی بیت عراقی در برابر تهدیدها تاکید و اظهار داشت: اهل سنت نیز باید در وضعیت خود تجدید نظر کنند.
شیخ خالد الملا از سخنان اخیر دو رهبر سیاسی اهل سنت عراق 'اسامه النجیفی' معاون رییس جمهوری و 'سلیم الجبوری' رییس پارلمان عراق در مورد سلاح مقاومت انتقاد کرد و گفت: مردم عراق سلاح به دست گرفتند زیرا بخش بزرگی از اراضی عراق به دست گروه تروریستی داعش اشغال شده بود.
به گفته وی، داعش یک گروه تروریستی بود که از یکصد کشور دنیا جنگجو داشت و در برابر انظار جهانیان مرتکب جنایات بزرگی در عراق شد و هم شیعه و هم اهل سنت را کشتار و مساجد و حسینیه ها و کلیساها را نابود و به زنان تجاوز کرد و اگر عراقی ها سلاح برداشتند برای دفاع از خود بوده است.
وی تاکید کرد: مردم عراق فقط هنگامی سلاح های خود را بر زمین می گذارند که مطمئن شوند هیچ خطری آنها را تهدید نمی کند و آن هنگام است که به سازندگی و بازسازی روی می آورند.
خاورم *353*380*1275
انتشار دهنده: مجید جعفری

انتهای پیام /*

نظر شما