شناسهٔ خبر: 22591381 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

چین طرح ۳ مرحله‎ای برای حل بحران روهینگیا ارائه داد

وزیر خارجه چین در راستای ارائه راه‎حلی بلند‎مدت که پایان ‎بخش آوارگی مسلمانان روهینگیا باشد، طرح ۳ مرحله‌ای را در این زمینه ارائه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، «وانگ ئی» وزیر خارجه چین که برای حضور در نشست وزاری خارجه کشورهای آسیایی- اروپایی به میانمار رفته است، پس از دیدار با «آنگ سان سوچی» رهبر این کشور، طرحی ۳ مرحله‌ای را در راستای خاتمه بخشیدن به بحرانی که گریبانگیر مسلمانان روهینگیا شده است، ارائه داد.

این مراحل شامل آتش‌بس، بازگشت پناهجویان به میانمار و در نهایت مذاکره برای یافتن راه‌حل بلندمدت برای خلاصی از بحرانی است که از خشونت سازمان یافته دولت میانمار علیه مسلمانان این کشور ناشی می‌شود.

وانگ در تشریح این مراحل گفت: هدف از مرحله نخست، برقراری ثبات و نظم در راستای چشاندن طعم صلح به مسلمانان روهینگیا است تا دیگر مجبور به فرار نباشند. بعد از برقراری آتش‌بس، باید به مذاکرات ۲ جانبه روی آورد تا به راه‌حل کارآمدی برسیم و نهایت آنکه باید به‌دنبال راه‌حلی بلندمدت‌تر بر مبنای رفع فقر باشیم.

گفتنی است چین با توجه به اینکه روابط اقتصادی- سیاسی بسیار مستحکمی با میانمار دارد، تا حد ممکن از محکوم کردن دولت نایپیداو اجتناب کرده و ریشه وقوع درگیری‌های قومی در این کشور را فقر اقلیت مسلمان روهینگیا معرفی می‌کند.

این درحالی است که نهادهای حقوق بشری وابسته به سازمان ملل در گزارش‌های خود به خشونت سازمان یافته به‌ویژه تعرض علیه زنان روهینگیایی اذعان کرده و آنچه که بر آنها روا می‌شود، مصداق تلاش برای پاکسازی قومی تلقی می‌کند.

وانگ پیش از میانمار، سفری نیز به بنگلادش داشت که به واسطه همجواری با میانمار و برخورداری از مذهب اسلام، میزبان اصلی ۶۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی است که از ظلم دولت نایپداو گریخته‌اند.

گفتنی است آنگ سان سوچی با رعایت ملاحظات سیاسی و علیرغم برخورداری از جایزه صلح نوبل که وی را موظف به جانبداری از مظلومین می‌کند، تا جایی‌که ممکن بود از دخالت برای رسیدگی به حال مسلمانان روهینگیا اجتناب کرد تا مبادا دل اکثریت بودایی میانمار را بشکند- اقدامی که خشم جامعه بین‌الملل را برانگیخت و دیگر برندگان جایزه صلح نوبل را به انتقاد از وی وا داشت.

نظر شما