شناسهٔ خبر: 22591177 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

165 هزار راس دام دراستان مرکزی علیه تب خون ریزی دهنده کنگو ضد عفونی شد

اراک - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 165 هزار راس دام سبک و سنگین در 462 روستا و دامداری صنعتی و سنتی این استان در سال جاری به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کنگو ضد عفونی شدند.

صاحب‌خبر -

دکتر محسن شانقی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یک میلیون و 500 هزار متر مربع از دامداری های صنعتی و سنتی استان مرکزی علیه بیماری مختلف دامی سم پاشی و ضد عفونی شده که عملیات ضدعفونی در یک میلیون و 60 هزار متر مربع این فضاها برای مقابله و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری تب خونریزی دهنده کنگو انجام شده است.
وی ادامه داد: برای ضد عفونی این میزان دام و اماکن نگهداری دام های استان مرکزی 2 هزار لیتر سم مصرف شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: با انجام اقدام های به موقع آموزشی، پیشگیرانه، سم پاشی و ضد عفونی، دامداری ها و دام ها امسال تاکنون موردی از بیماری تب خونریزی دهنده تب کریمه کنگو نداشته اند.
دکتر شانقی گفت: تشکیل قرارگاه پدافند زیستی در استان مرکزی، چاپ 200 عدد دست نوشته و 45 نسخه پوستر و نصب در کشتارگاه ها و میادین دام، ارسال 10 هزار پیامک آموزشی، برگزاری هفت نشست آموزشی برای تولیدکنندگان، فعالسازی پیش سردکن کشتارگاه های دام شهرستان ها از دیگر اقدام های اداره کل دامپزشکی برای پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری تب خونریزی دهنده کنگو در استان بوده است.
وی ادامه داد: واکسنی برای مقابله با بیماری تب خونریزی دهنده کنگو در انسان و دام وجود ندارد و تنها راه پیشگیری از شیوع این بیماری سم پاشی و ضد عفونی جایگاه های نگهداری دام و بدن دام ها در برابر کنه های آلوده به این بیماری است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی انتقال بیماری به انسان را از طریق کنه آلوده و یا تماس انسان با دام، انسان و ترشحات آلوده عنوان کرد و گفت: در صورت انتقال میزان کشندگی ویروس در افراد تا 40 درصد است.
دکتر شانقی افزود: برای جلوگیری از انتقال این بیماری به انسان باید لاشه به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود تا در صورت آلوده بودن از انتقال بیماری جلوگیری شود.
وی ادامه داد: همچنین نیاز است برای جلوگیری از انتقال این بیماری از دام آلوده به انسان در هنگام ذبح در کشتارگاه ها از پوشش های بهداشتی شامل دستکش، عینک و ماسک استفاده شود.
تب خونریزی دهنده کنگو بیماری ویروسی مشترک بین انسان دام است که اوایل امسال در برخی از استان های کشور شیوع پیدا کرد.
این بیماری در فصل گرما به آغاز فعالیت کنه ها و بندپایان از طریف کنه آلوده به دام منتقل می شود که در دام هیچگونه علائمی ندارد و در صورت تماس افراد با دام آلوده و ترشحات آن به انسان منتقل شده و می تواند تا 40 درصد مرگ را در جمعیت انسانی رقم بزند.
استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*

نظر شما