شناسهٔ خبر: 22589837 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز اصلاح ساختاری شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

صاحب‌خبر -

در ادامه این گفت ‌وگو آمده است: «تنها راه نجات اصلاح‌طلبی انحلال شورای عالی سیاستگذاری است.» این جمله را رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفته است که پس از انتخابات پنجمین دوره شورای شهر وروستا به یکی از جدی‌ترین منتقدان عملکرد شورای عالی سیاستگذاری تبدیل شده است. او معتقد است مردم همیشه منتظر تکرار رییس اصلاحات نخواهند بود و عملکرد افراد مسوولی که تحت عنوان اصلاح‌طلبی به مسند قدرت می‌رسند، جبهه اصلاحات را تحت الشعاع قرار خواهند داد.

پس از انتشار لیست امید در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا انتقادات بسیاری به نحوه بسته شدن لیست از سوی بزرگان و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به شورای عالی سیاستگذاری مطرح شد. برخی معتقد بودند اتفاقات خاصی در مرحله بسته شدن لیست در جلسات افتاده و برخی دیگر معتقد بودند مسیر و مراحل بسته شدن لیست شفاف نبوده است. دلیل اصلی این انتقادات برخورد برخی نمایندگان مجلس است که پس از ورود به بهارستان از طریق لیست امید، تغییر رویه دادند. شورای عالی سیاستگذاری شش ماه سخت را پشت سر گذاشته و حال بسیاری از فعالین سیاسی معتقدند عملکرد این شورا باید آسیب‌شناسی شده و برخی تغییرات ساختاری در آن صورت پذیرد.

محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری و عضو شورای شهر تهران با قبول برخی انتقادات وارده به شورای عالی سیاستگذاری به «اعتماد» می‌گوید: «کمیته ارزیابی در شورای عالی سیاستگذاری تشکیل شده و در ١٠ سرفصل به آسیب‌شناسی عملکرد شورا پرداخته است.» گزارش کمیته ارزیابی آماده شده و به اعضای شورای عالی سیاستگذاری و رییس دولت اصلاحات ارایه شده است و منتظر نظر اعضا و رییس دولت اصلاحات هستیم.

میرلوحی معتقد است سه راه در پیش روی جریان اصلاحات در برابر شورای عالی سیاستگذاری قرار دارد؛ نخست انحلال شورا و بازگشت به مسیر قبلی. دوم تشکیل یک حزب فراگیر در جریان اصلاحات و سوم اصلاح و ترمیم ساختار شورای عالی سیاستگذاری. عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره راه نخست معتقد است جریان اصلاحات یک بار این راه ناموفق را طی کرده است و تکرار اشتباه جایز نیست. درباره تشکیل حزب فراگیر معتقد است شرایط برای تشکیل همچین حزبی مناسب نیست و جبهه اصلاحات آمادگی تشکیل همچین حزبی را ندارد.

او معتقد است شورای عالی سیاستگذاری دو ماموریت مهم را با موفقیت صد درصدی پشت سر گذاشته است و استمرار همچین رویه‌ای اضطرار دارد و با ترمیم و اصلاح برخی ساختار‌ها در شورای عالی سیاستگذاری می‌توان این موفقیت را در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز تکرارکرد.

دو دوره شورای عالی را پشت سر گذاشته دستاورد این دو دوره را هم منتقدین و هم معتقدین دیدند که شورا موثر بوده است. برخی انتقادات از همان اول بود که چرا احزاب محور نیستند؛ شورای هماهنگی اصلاحات پیشنهاد را به رییس دولت اصلاحات دادند که با کمیته راهبردی تلفیق شود. این روند کمیته ارزیابی انتخاب شده و در ١٠ سرفصل بررسی کردند به شورای عالی ارایه کردند. ادامه کار جبهه‌ای را لازم می‌دانیم و معتقدیم بین سه گزینه رها کردن به سبک گذشته، کسی توصیه نمی‌کند، دوم اعلام یک حزب فراگیر کند که شرایط حزب فراگیر فراهم نیست، ادامه فعالیت جبهه‌ای یعنی احزاب هر مقداری که توانمندی دارند و در کنارش می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌ها دعوت شدند.

الهه کولایی، عضو شورای عالی سیاستگذاری معتقد است این شورا مانند هر سازه دیگری که دست‌ساز بشر است ایراداتی دارد و خالی از اشتباه نیست. کولایی می‌گوید هرنوع سازه انسانی باید بر اساس اهدافی که به دلیل آن طراحی شده است مورد ارزیابی قرار گیرد از این رو، عملکرد شورا نیز که برای انتخابات‌های دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا تشکیل شده بود، عملکردی قابل دفاع و قابل قبول است بنابراین زیر سوال بردن عملکرد کلی شورا درست نیست زیرا شورای عالی نیز مانند هر نهاد ساخته دست بشر ایرادات و اشکالاتی دارد که کمیته ارزیابی و بررسی شورای عالی این موضوعات را مورد توجه قرار داده است.

در ماه‌های گذشته دردامنه وسیعی از نخبگان و فعالان سیاسی در حوزه‌های مختلف نظرخواهی شده ودیدگاه‌های آنان گردآوری شد و بر همین اساس موضوع اصلاح ساختاری شورای عالی سیاستگذاری در میان اعضا تایید شده است. باید پذیرفت همانند ضرورت پیش برد اصلاحات، اصلاحات ویژه در ساختار شورای عالی باید انجام شود.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،8،29
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002**انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی

انتهای پیام /*

نظر شما