شناسهٔ خبر: 22589418 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

ژست ها و رفتار نمایشی احمدی نژاد و یارانش

خبرآنلاین

اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به ماجرای بست‌نشینی احمدی‌نژاد واکنش نشان داده‌اند.

صاحب‌خبر -
    ناصر ایمانی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اصولگرا به خبرآنلاین گفته است: «این کار آنها نوعی فرار به جلوی مذهبی با سوءاستفاده از احساسات مردم است. در واقع می‌خواهند به اتهام‌های خود پاسخ ندهند؛ برای همین منظور اساسا قوه قضائیه و رئیس آن را زیر سؤال می‌برند. به عبارت بهتر هدفشان این است که موضوع را مبهم و تبدیل به جنگ با لاریجانی‌ها کنند تا ذهن مردم از توجه به اصل اتهام‌هایشان خارج شود و برداشت عمومی این باشد که «احمدی‌نژاد در روز یکشنبه سیاه آمد و علیه خاندان لاریجانی افشاگری کرد و حالا لاریجانی‌ها دارند از احمدی‌نژاد و یارانش انتقام می‌گیرند».

 
بنا به گفته وی آنها در واقع موضوع را در حد انتقام‌گیری شخصی تنزل می‌دهند تا از خود رفع اتهام کنند.» او گفته‌است: «موضوع فراتر از آقای بقایی و مشایی است. اینها یک حلقه دارند. اعضای حلقه این نحله فکری- سیاسی نیز همین چند نفر یعنی آقای احمدی‌نژاد، بقایی، مشایی و جوانفکر هستند. آقای احمدی‌نژاد در زمان ریاست‌جمهوری‌اش اعلام کرد «کابینه خط قرمز من است». در واقع آقای احمدی‌نژاد برای خود یک خط قرمز دارد. طبعا چون امروز کابینه‌ای نیست، تیم و اطرافیان او خط قرمز می‌شود؛ پس باید از آنها دفاع کند، اگر آنها نباشند دیگر احمدی‌نژادی وجود ندارد».

 
ایمانی در ادامه گفته است: «برداشت آنها همین است. فکر می‌کنند پایگاه اجتماعی بسیار قوی‌ای دارند؛ مثلا اگر آقای احمدی‌نژاد کاندیدای ریاست‌جمهوری شود، رأی می‌آورد. این جریان مثل جریان اصلاح‌طلبان در سال‌های دوم خرداد است. آن جریان هم اساس نظام را قبول نداشت. این جریان فکری هم اساس نظام را قبول ندارد».

 
محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم  گفته است: «شیوه‌ای که احمدی‌نژاد برای طرح انتقادش برگزیده نیز سؤال‌برانگیز است. این شیوه نمایشی و بست‌نشینی ازسوی فردی که هم‌اکنون هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، تعجب‌برانگیز است. به‌هر‌حال احمدی‌نژاد هم‌اکنون هم خارج از قدرت نیست و می‌تواند موضوع را از طریق رهبری و طرق دیگر پیگیری کند.

 
این نحوه طرح انتقادات کمی جای تأمل دارد؛ مگر این نخستین‌بار است که آقای احمدی‌نژاد متوجه شده فردی به انفرادی منتقل شده و حقوق متهم نقض شده است؟! مگر در زمانی که احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور و مسئول اجرای قانون اساسی بود، در جریان مسائلی از این دست قرار نمی‌گرفت؟! مگر آقای مرتضوی که جزء نزدیک‌ترین اشخاص به احمدی‌نژاد بود، مرتکب چنین تخلفاتی نشد و مگر احمدی‌نژاد از جنایات کهریزک بی‌خبر بود؟!

 
چرا احمدی‌نژاد زمانی که مسئول اجرای قانون اساسی بود، هیچ اقدامی انجام نمی‌داد و اکنون که با جلب، بازداشت و محاکمه یکی از نزدیکانش مواجه شده، به‌این‌ترتیب عمل می‌کند؟!» نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس یادآور شد: «نکته تعجب‌برانگیز دیگر این است که هیچ واکنشی نسبت به این سطح از ساختارشکنی از جانب مقامات ذی‌ربط نمی‌بینیم». صادقی گفته است: «به نظر می‌رسد این جریان سیاسی سعی دارد در هر شرایطی با ژست‌های مختلف خود را در عرصه سیاسی حفظ کند و احمدی‌نژاد و اطرافیانش عملا وارد نوعی جنگ بقا شده‌اند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که توهمی در جامعه به‌وجود آمده که احمدی‌نژاد اسناد و مدارکی در دست دارد و علت عدم برخورد با این جریان سیاسی نیز همین مسئله است که شخصا صحت این مسئله را بسیار بعید می‌دانم؛ چراکه اگر احمدی‌نژاد چنین دسترسی‌ای به اسناد داشت، به‌جای این رجزخوانی‌ها حداقل بخشی از اسناد و مدارکش را افشا می‌کرد و با این حساب بعید است که چنین دسترسی‌ای وجود داشته باشد».

نظر شما