شناسهٔ خبر: 22589124 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

ترویج فناوری های نرم توسط جهاد دانشگاهی

صنایع خلاق فرهنگی؛ نیازمند حمایت

سیناپرس: بحث صنایع خلاق فرهنگی و فناوری های نرم را می توان موضوعی جدید و در عین حال مهم دانست که نیازمند توجه و حمایت بیشتر بخش خصوصی و نهادهای دولتی است. جهاد دانشگاهی یکی از مراکزی است که اهتمامی ویژه برای پیشرفت این حوزه انجام داده است.

صاحب‌خبر -

یکی از مراکز مرتبط با این بحث، اداره راهبری پارک ها و مراکز رشد سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان (ستفا) است. به همین دلیل با حسین بختیاری مدیر این مجموعه به گفتگو نشستیم تا درباره نحوه حمایت جهاد دانشگاهی از طرح های فناورانه اطلاعات بیشتری به دست آوریم.
اگر ممکن است درباره فعالیت ها و پوشش های اداره راهبری پارکها و مراکز رشد سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان (ستفا) و نحوه برقراری ارتباط بین این ایده ها و سرمایه گذاران توضیح دهید:
آخرین فعالیت ما در این راستا، جشنواره و نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی بود که به میزبانی شهر تبریز و در محل نمایشگاه های بین المللی این شهر برگزار شد. ما در این نمایشگاه برای اولین بار پیشنهاد دادیم که در حوزه صنایع فرهنگی خلاق یا همان فناوری های نرم، بخشی را اختصاص دهیم که با موافقت برگزار کنندگان رو به رو شد. در ادامه، مسئولیت اجرای طرح نیز بر عهده ما قرار داده شد که برای اجرایی شدن طرح با دستگاه و شرکت های فعال در این حوزه تعامل شد. 

امروزه در تمام دنیا به  فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ارزش خاصی داده شده  و سهم زیادی از تولید ناخالص ملی کشورهای در حال رشد و توسعه یافته به  این حوزه اختصاص داده می شود. مهمترین موضوعالت مرتبط با صنایع فرهنگی در حوزه هایی چون گردشگری ، سینما، پویانمایی ، طراحی مد و پوشاک و صنایع دستی متبلور می شوند.

خوشبختانه با وجود این که امسال نخستین سال اجرای این طرح بود، با استقبال خوبی از سوی شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان رو به رو شده و حدود هفتاد و پنج طرح در این نمایشگاه عرضه شده و این طرح ها از بین حدود 120 طرح انتخاب شدند. امروزه در تمام دنیا به  فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ارزش خاصی داده شده  و سهم زیادی از تولید ناخالص ملی کشورهای در حال رشد و توسعه یافته به موضوع صنایع فرهنگی در حوزه هایی چون گردشگری ، سینما، پویانمایی ، طراحی مد و پوشاک و صنایع دستی اختصاص پیدا می کنند. در ایران متاسفانه گردش مالی در این حوزه بسیار کم بوده و کسب و کارهای این حوزه ثبات و قوام و ماهیت مناسب ندارد.  در چند سال اخیر با راه افتادن ستاد فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تا حدی حرکت ها به این سمت رفته است. از سوی دیگر جهاد دانشگاهی نیز به عنوان نهادی فرهنگی، فناورانه و پژوهشی در این حوزه ورود پیدا کرده و کار های خوبی نیز در این عرصه انجام گرفته است. از جمله مهمترین این موارد می توان به راه اندازی چندین پارک و مرکز رشد و حمایت از کسب و کار این حوزه اشاره کرد و آخرین فعالیت ما در حوزه صنایع فرهنگی خلاق نیز، نمایشگاه اخیر ربع رشیدی تبریز بود.


دستاورد این نمایشگاه از نظر عملی چیستو شما چه اهدافی را در آن دنبال می کنید؟
هدف اصلی ما در سال اول، ترویج صنایع خلاق فرهنگی بین مردم و مسئولین بوده و در عین حال تلاش می کنیم بخش خصوصی به این حوزه علاقه مند شود. متاسفانه در ایران به این موضوع کمتر بها داده شده و بسیاری از افراد با مفهوم صنایع خلاق فرهنگی آشنا نیستند و تنها گروه معدودی در حال کار در این حوزه هستند. هدف اصلی ما شناساندن این حوزه به همه بخش ها است. هدف دیگر ما این در طرح فوق، این است که در رویداد و نمایشگاه، شرکت هایی که از نظر دانش بنیان شدن با مشکل مواجه هستند، مورد حمایت قرار گیرند.  متاسفانه تجربیات پیشین نشان می دهد که در فرایند دانش بنیان شدن به صنایع فرهنگی کمتر بها داده شده و در اشل های کارگروه ارزیابی صلاحیت شرکت های دانش بنیان، بحث صنایع خلاق فرهنگی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در این شرایط ما قصد صدور مجوزهای صنایع خلاق را داریم و خوشبختانه داوری های خوبی انجام شده و چهار شرکت به طور قطع مجوز صنایع خلاق را دریافت کردند. شرکت های دیگری هم در این حوزه وجود دارند که دارای مشکلاتی مختلف  هستند و ما  امیدواریم با مشاوره های ارائه شده ، در این مجموعه شرکت کنند. دستاورد  بعدی این مجموعه، حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت در طرح ها است. در این رابطه با سرمایه گذاران زیادی صحبت شده و در قالب غرفه همیار بازار بین دو طرف ارتباط برقرار شده و طرح ها بررسی و مذاکرات خوبی انجام گرفته است.  به تازگی در همین زمینه  توافقات اولیه ای انجام شد که امیدوارم به زودی بتوانیم چند قرارداد در این حوزه داشته باشیم.

آیا حوزه فعالیت جهاد دانشگاهی و اداره راهبری پارکها و مراکز رشد سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان (ستفا) صرفا تا مرحله عقد قرارداد ها است یا بعد از آن نیز نظارت وجود داشته و پیگیری برای اجرای درست روند فوق ادامه خواهد داشت؟
ما تا جایی که بتوانیم در کار بخش خصوصی دخالت نکرده و سعی می کنیم در کنار آن ها باشیم. در این راستا تلاش اصلی ما این است که قراردادها را مشخص کرده و با معرفی و ارائه مشاوره های لازم به آن ها کمک کنیم. قطعا بخش خصوصی هم از ما چابک تر و هم سریع تر است و دارای دقت و برنامه ریزی بهتری بوده و قادر به انجام  شایسته کار هستند. البته ما در همه مراحل در کنار آن ها خواهیم بود و بعدها نیز می توانیم به ان ها برای توسعه بیشتر کمک کنیم.
نکته خاص دیگری در این زمینه وجود دارد که باید به آن اشاره شود؟
من از مسئولین درخواست دارم که به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند. ما در جهاد دانشگاهی پارک فناوری های نرم و صنایع فرهنگی را به عنوان نخستین پارک تخصصی در این حوزه راه اندازی کردیم. پیش از این چند مرکز رشد در این حوزه تاسیس شده بود که از آن جمله می توان به علوم قرآنی، صنایع فرهنگی (در شهر زنجان) و برنامه های دیگری کشوری اشاره کرد. این ساختارها و اکوسیستم صنایع فرهنگی باید به طور کامل در کشور ایجاد شود که شرکت ها و بخش ها بتوانند در قالب این طرح کار خود را پیش ببرند. امیدوارم به روزی برسیم که این صنایع نقش بسیار مهمی در کشور ما داشته باشند.


گزارش: احسان محمدحسینی

لینک کوتاه

نظر شما