شناسهٔ خبر: 22588225 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

یادداشت/

یادی از زنده یاد استاد محمد مصری (ساقی)

نصر: در بیستم شهریور1311 هجری شمسی در خانه پدری اش در خیابان منصور تبریز درخانواده ای متدین و تحصیل کرده دیده به جهان گشود.

صاحب‌خبر -

 پدر و جدّ پدریش از تجّار معروف فرش تبریز بودند. وی آخرین فرزند خانواده بوده و دوران تحصیلات ابتدائی و دبیرستان را در مدارس کمال و لقمان سپری کرد و با توجه به علاقه وافری که به ادبیات داشت درسال1332 در دانشکده ادبیّات دانشگاه تبریز پذیرفته شد و مدت چهار سال در محضر اساتید گرانقدری همچون استاد دکتر منوچهر مرتضوی ، دکتر ترجانی زاده و دکتر خیّام پور تلمّذ نمود. وی از نزدیک و بطور مستمر از محضر استاد شهریار نیز کسب فیض نموده  و کتب و تصاویر اهدائی استاد شهریارکه به  دست خط ایشان نیز مزیّن و به « محمّد مصری» تقدیم شده است از ذخایر گرانقدر آرشیو این نویسنده معاصر میباشد.

وی در سال 1338 هجری شمسی در رشته ادبیات فارسی و علوم تربیتی از دانشگاه تبریز فارغ التحصیل گردید و بعد از اینکه به استخدام اداره آموزش و پرورش در آمد دوران خدمت خود را در مرند آغاز کرد. و ی چهار سال از این دوره را به عنوان رئیس فرهنگ شهرستان جلفا و زنوز (از توابع مرند) سپری کرد. سپس به شهرستان های اردبیل و آذر شهر منتقل شد و پس از اتمام دوران خدمت خارج از مرکز به تبریز مراجعت کرده و بقیه خدمت خود را در دبیرستانهای مختلف  این شهر ادامه داد.

وی در سال 1366 بعد از 28 سال تلاش و خدمت صادقانه در عرصه آموزش و پرورش به افتخار باز نشستگی نائل گردید . بعد از آن در دانشکده  پرستاری و مامائی تبریز  و نیز در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در معیّت مرحوم دکتر اسماعیل رفیعیان به امر تدریس مشغول بوده و بطور همزمان در کلاسهای کنکور نیز فعّالیّت چشمگیری داشت .وی به دلیل فصاحت بیان و صراحت لهجه  و تسلط به دو ادبیات فارسی و ترکی آذری سال ها به عنوان مجری برنامه ادبی « گذری بر جهان اندیشه » در تلویزیون محلی تبریز دوستداران فرهنگ و هنر ، تمدن ایران وآذربایجان را محسور خود می ساخت وتسلط  بی نظیر ایشان بر فولکلور آذربایجان و آشنائی با تاریخ معاصر این سرزمین فرهنگ پرور وهنر خیز وی را زبانزد عام و خاص کرد .وی شیفته کلام الله مجید و دین مبین اسلام بود و تاثیر زیادی بر نسل جوان داشت و قرآن آموزی افتخاری وی به آموزگاران و فرهنگیان وقت تبریز موید این مطلب است.

وی در سال 1345درمسابقه شعرنو انجمن ادبی رودکی تهران ویژه شهادت مولای متّقیان، شرکت نمود که سروده وی بنام « خون علی (ع)» در کل کشور به عنوان برترین شعر نو انتخاب و در مجلّه اطّلاعات هفتگی وقت به چاپ رسید  که این امر موجب تشویق و شکوفائی بیشتر ذوق و قریحه شعری در وی گردید و  پس از آن اشعار متعدّد ترکی و فارسی در تمام قالب های شعری توسط وی سروده شد.

وی طی سالهای بعد از فارغ التحصیلی تا کنون بیش از 30  اثر ادبی را خلق و به جامعه ارائه کرده است. اولین کتاب وی«برگ سبز» است که به دوست داران عرصه فرهنگ و ادب تقدیم شده است .برخی از سایر آثار وی از این قرارند: مجموعه معلومات عمومی 1 و 2و 3 ، معلومات عمومی جدید ، دانستنی ها برای دوم راهنمائی ، دستور زبان فارسی و روش تجزیه و ترکیب ، راهنمای امتحانات ششم ابتدائی ، راه نو برای انشاء و نامه نگاری ، هنر انشاء نویسی ، درس انشا و نامه نگاری، انشاء و نامه نگاری برای دوره ابتدائی و راهنمائی ، اطّلاعات عمومی کودکان برای ابتدائی ،یادگار جاویدان ، بهشت سخن،  بهارستان سخن ، گلزار سخن، گلبانگ معنوی ، دانستنی های ادبی برای راهیان دانشگاه ، سنجر داغینا سلام(به زبان آذری و به سبک حیدر بابا)،آئین نگارش نو و....شاگردان زیادی پرورش یافتگان مکتب این استاد فقید فرزانه هستند که تا کنون در مناصب وزارتی ، دانشگاهی ، علمی ، آموزشی و اجرائی مشغول خدمت به جامعه هستند.

آخرین اثر استاد محمد مصری به نام «دیوان اشعار فارسی و ترکی » می باشد که حاوی تمام اشعار وی  و یک داستان پند آموز می باشد که به همت انتشارات منشور تبریز در سال 89 به زیور طبع آراسته شد و امید است که مورد استفاده عموم علاقمندان عرصه ادب و هنر قرارگیرد.

استاد محمّد مصری درتاریخ16 شهریور سال 1393 در سن82 سالگی به دیار باقی شتافت و با حضور متولیان فرهنگی و هنری  ودوستداران فرهنگ ادبیات پس از تشییع با شکوه در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد. .«روحش شاد ویادش گرامی باد»

مجلس سالگرد این استاد فرزانه، روز جمعه 13 شهریورماه جاری در مسجد میرمحمودآقا ششگلان از ساعت 10 و نیم تا 12 با حضور مسؤولان فرهنگی و هنری و دوستداران فرهنگ و ادبیّات برپا خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما