نخستين و بزرگترين قرارداد بينالمللي صنعت خودرو ايران با شركتها و برندهاي معتبر جهاني چند ماه پيش در تهران امضا شد و براساس آن جمعي از برترين شركتهاي دنيا طراحي پلتفرم و توليد محصولات جديد ايران خودرو رو به رهبري شركت پينين فاريناي ايتاليا آغاز كردند.
برمبناي اين قرارداد، پلتفرم جديد ايران خودرو شامل طيف كاملي از خودروهاي بنزيني، هيبريدي و الكتريكي در كلاسهاي سدان،هاچ بك، كراس اوور و وانت خواهد بود. گروه صنعتي ايران خودرو كه خودروساز واقعي شدن را هدف اصلي خود قرار داده، دانش و فن آوري طراحي پلتفرم را به عنوان يكي از سرفصلهاي مهم اين هدف دنبال میكند. برهمين اساس به منظور تحقق پيش بينيها در بخش طراحي پلتفرم و توسعه محصول، نخستين نشست مشترك سازندگان پلتفرم جديد با حضور نمايندگاني از شركت پينين فارينا و نمايندگان شركتهاي طراح و سازندگان داخلي و خارجی برگزار شد.
در اين نشست كه بيش از 80سازنده توانمند داخلي در كنار سازندگان معتبر جهاني حضور داشتند، فرصتي فراهم شد تا طرفين اهداف فني و برنامه زماني پروژه پلتفرم جديد ايران خودرو را تشريح كنند.
نقش مهم زنجيره تامين در پروژه پلتفرم جديد
مديرعامل ساپكو اولين سخنران اين نشست بود. وي درباره طرفهاي قرارداد طراحي پلتفرم جديد ايران خودرو گفت: پينين فارينا از شركتهاي مطرح در بخش طراحي خودرو، هيوندايي پاورتك كره در طراحي و توليد گيربكس اتوماتيك و ماهله آلمان در طراحي موتور خودرو از شركاي اصلي ايران خودرو در پروژه طراحي پلتفرم جديد هستند كه با همراهي سازندگان بنام خارجي و بيش از 100 سازنده داخلي مسئوليت اجراي پروژه پلتفرم جديد ايران خودرو را برعهده دارند.
حسين نجاري هدف پروژه طراحي پلتفرم جديد را ارتقاي نام ايران خودرو در بازارهاي بين المللي دانست و ضمن وسيع خواندن طيف آن از مرحله مفهومیو كانسپت تا توليد انبوه خودرو گفت: طراحي، مهندسي، اجرا، توليد و ارزيابي در طيف اجراي اين پروژه قرار دارند.
نجاري افزود: شركت ايتاليايي پينين فارينا طراحي پلتفرم ماژولار براي خودروهايي در كلاسهاي سدان،هاچ بك، كراس اوور و وانت را برعهده خواهد داشت و شركت ماهله نيز طراحي پيشرانه با احتراق بنزيني را انجام خواهد داد.
مديرپروژه طراحي پلتفرم جديد ايران خودرو تاكيد كرد: محصولات در دو بخش مشخصات سطح بالا و معمولي طراحي خواهد شد كه پيشرانه محصولات در هر دوبخش موتور سه سيلندر توربو شارژ است. وي ادامه داد: پروژههاي صنعتي سازي نيز هم زمان در بخشهاي بدنه سازي، پرس، مونتاژ و... درحال انجام است.
مديرعامل ساپكو زمان عرضه اولين محصول اين همكاري را دو سال و نیم آینده اعلام كرد و گفت: قيمت محصولات در دو بخش سطح بالا و معمولي رقابتي خواهد بود. وي صادرات 30 درصدي و بومیسازي بيش از 70 درصد قطعات و مجموعهها را از ديگر اهداف پروژه عنوان كرد و گفت: در صورت تحقق اهداف داخلي سازي، قيمت محصول رقابتي خواهد بود.
زيرساختهاي مطلوب عامل مهم سرمايهگذاري
ديگر سخنران نشست سازندگان پلتفرم جديد ايران خودرو معاون طراحي و توسعه محصول جديد ايران خودرو بود. وي گفت: با اجراي پروژه طراحي پلتفرم جديد ايران خودرو و عرضه محصولات جديد، سهم بازار افزايش يافته و اهداف صادراتي نيز محقق شود.
كامران سپهري با اشاره به رشد اقتصادي ايران در شرايط لغو تحريمهاي بين المللي گفت: زيرساختهاي موجود در ايران نسبت به كشورهاي منطقه در شرايط مطلوبي قرار دارد، نيروي انساني جوان در دسترس با سطح دانش و تخصص مناسب نيز يكي از مزاياي سرمايه گذاري به شمار میرود.
وي افزود: ايران با جمعيت 84 ميليوني خود تقاضاي بالايي براي خودرو در آينده خواهد داشت كه اين فرصت و مزيتي است كه سرمايه گذاران به آن توجه دارند.
سپهري به ميزان بالاي فروش خودرو در بازار ايران اشاره كرد و گفت: در سال 2016 با فروش يك ميليون و نيم خودرو رتبه 13 فروش از آن بازار ايران بوده است كه پيش بيني میشود با عرضه محصولات متنوع در آينده اين رتبه ارتقا يابد. وي ايران خودرو را بزرگ ترين و مشهور ترين خودروساز ايران توصيف كرد و گفت: با اشباع بازار خودروسازان بزرگ در غرب، اين شركتها به سرمايه گذاري و توليد در ايران روي آورده اند. سپهري ظرفيت توليد در ايران خودرو، قابليت طراحي و توسعه، نيروي انساني متخصص و كارآمد را مزيت رقابتي براي ايران خودرو دانست و گفت: اين شركت بزرگ ترين شبكه فروش و خدمات پس از فروش را در ايران دارد كه امكانات مناسبي را در اختيار شركاي خارجي قرار خواهد داد.
معاون طراحي و توسعه محصول جديد ايران خودرو توليد بيش از يك ميليون خودرو در سال، حفظ سهم بازار، افزايش تنوع توليدات با معرفي محصولات جديد و همچنين صادرات 30 درصدي را از اهداف ميان مدت ايران خودرو عنوان كرد.
موتور بسيار كم مصرف براي محصولات آينده
عضو هيات مديره شركت ماهله آلمان نيز در اين نشست با بيان اينكه همكاري ما با ايران خودرو در مسير پيشرفت و توسعه قرار دارد گفت: يكي از پروژههاي مشترك ايران خودرو و ماهله توليد يك نمونه پيشرانه ٣سيلندر است كه بسيار كم مصرف خواهد بود.
مارتين برگر اظهار كرد: افزايش استانداردهاي پيشرانهها و رفتن به سمت هيبريديها پرهزينه است و به همين دليل از نمونههاي ساده تر شروع كرديم. ضمن اينكه ماهله در بخش سي.ان. جي هم ما تجربيات زيادي دارد.
برگر در ادامه ضمن اشاره به پتانسيلهاي همكاري با ايران خودرو گفت: شركت ما در بخش پيشرانه كنسرسيوم طراحي و توليد پلتفرم جديد ايران خودرو فعاليت میكند و با توجه به پتانسيلهاي موجود اطمينان داريم كه اين همكاري چند مليتي نتيجه بسيار خوبي به همراه خواهد داشت.
وي افزود: میدانيم كه در سالهاي آينده برقي سازي و رانندگي اتوماتيك تا سال٢٠٣٠ و بعد از آن تقش مهمیدر صنعت خودرو جهان خواهد داشت از اين رو بايد فناوريهايي را به كار بگيريم كه در سال ٢٠٣٠ شيب استفاده از پيشرانههاي درون سوز كمتر شود.
توليد خودروهاي مختلف روي پلتفرم جديد
نماينده مديرعامل شركت پينين فارينا ايتاليا به عنوان يكي از طرفهاي اصلي قرارداد، پروژه اين شركت در همكاري با ايران خودرو را طراحي پلتفرم آينده اين خودروساز اعلام كرد و گفت: طراحي و توسعه خودروها و موتورهاي احتراق داخلي با همكاري ديگر شركتهاي حاضر در اين كنسرسيوم از جمله فعاليتهاي ما خواهد بود
جينو موزاكو اظهار كرد: استراتژي اصلي ما سبك جديدي دارد كه تنها شامل طراحي يك خودرو نمیشود و مباحثي مثل مصرف سوخت، رقابتي بودن، ايمني و محيط زيست را نيز در نظر دارد.
وي گفت: توليد خودرو در كلاسهاي مختلفهاچ بك، سدان، كراس اوور و اس.يو.وي روي اين پلتفرم پيش بيني شده است، ضمن اينكه توليد خودروهاي هيبريدي و الكتريكي نيز در اين كنسرسيوم موردنظر قرار گرفته است.
موزاكو در ادامه ضمن معرفي شركت پينين فارينا گفت: شركت ما يك شركت طراحي و مهندسي است كه محصولاتي مثل فراري از جمله خودروهايي هستند كه توسط اين شركت طراحي میشوند.
وي افزود: پينين فارينا علاوه بر كار طراحي، در بخش پيشرانه هم فعاليت دارد و قادر به توليد خودروهاي خاص به صورت محدود است.
مسئول امور فني و مهندسي پينين فارينا در ادامه گفت: پينين فارينا تنها شركتي است كه میتواند همه تستهاي مورد نياز را همراه با آناليزها خودش انجام دهد.
تحول در صنعت خودروسازي كشور
طراحي پلتفرم ايران خودرو توسط برترين شركتهاي دنيا
صاحبخبر -
نظر شما