شناسهٔ خبر: 22586973 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

گفت‌وگوی ترامپ و مکرون 
در مورد مقابله با ایران

ایسنا: کاخ سفید اعلام کرده است که دونالد ترامپ و امانوئل مکرون روز شنبه در مورد لزوم همکاری برای مقابله با ایران و حزب‌الله با یکدیگر گفت‌وگو کردند. در ادامه بحران سیاسی ایجاد شده به دنبال استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان در عربستان سعودی، کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود در مورد لزوم همکاری برای مقابله با ایران و حزب‌الله گفت‌وگو کردند. بنابر این گزارش، موضوع بحران لبنان و نقش ایران در منطقه قرار است در نشست امروز اتحادیه عرب که به درخواست عربستان سعودی تشکیل شده است نیز مطرح شود. کاخ سفید در این بیانیه گفت: هر دو رییس جمهور بر ضرورت همکاری برای مقابله با اقدامات برهم زننده ثبات توسط ایران و حزب‌الله توافق کردند. به گزارش ایسنا، سعد حریری که به عربستان سعودی سفر کرده بود به طور ناگهانی استعفای خود را اعلام کرد که بسیاری از کارشناسان  معتقدند این اقدام او با فشار محمد بن سلمان ولیعهد عربستان انجام شده است.

سومین دور گفت‌وگوهای عالی‌رتبه سیاسی ایران و اتحادیه اروپا در تهران

ایلنا: سومین دور گفت‌وگوهای عالیرتبه سیاسی ایران و اتحادیه اروپا روز دوشنبه به ریاست عراقچی و هلگا اشمید در تهران برگزار می‌شود. سومین دور گفت‌وگوهای عالیرتبه سیاسی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا روز دوشنبه (۲۹ آبان ماه)‌به ریاست سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران برگزار می‌شود. در چارچوب بیانیه مشترک محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سومین دور گفت‌گوهای عالیرتبه سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپایی در تاریخ ۲۹ آبان ماه جای به ریاست سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران برگزار خواهد شد.

در صدد تعیین تاریخی دقیق برای سفر لودریان به تهران هستیم

ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز شنبه در باره سفر ژان ایو لودریان به ایران، تاکید کرد که درصدد تعیین تاریخ دقیق سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران هستیم. اگنس روماته سخنگوی این وزارتخانه در نشست خبری، در باره تعویق سفر لودریان توضیح داد.  روماته در پاسخ به خبرنگاری که از وی در باره دلایل تعویق سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، پرسیده بود، گفت: آقای وزیر نهم نوامبر (18 آبان ماه) در مصاحبه با رادیو اروپ- 1 گفته بود که سریعا به تهران سفر می کند، ما در حال بررسی تاریخ دقیق این سفر هستیم که همه بر سر آن توافق داشته باشند.  خبرنگار پرسید: ایران در واکنش به اظهارات اخیر ژان ایولودریان در ریاض در دیدار با همتای عربستانی خود، واکنش سختی نشان داد. نظر شما در این باره چیست؟ سخنگوی وزارت خارجه فرانسه پاسخ داد: سیاست فرانسه گفت و گو با همه کشورهای منطقه است که در بحران خاورمیانه نقش دارند. سیاست فرانسه ادامه گفت و گوها در منطقه خاورمیانه با هدف بازگشت ثبات و امنیت به این منطقه است.

برای مقابله با ایران با اسرائیل صلح کنید
تسنیم: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پیام‌هایی در فضای مجازی از کشورهای عربی خواست با این رژیم صلح کرده و علیه ایران متحد شوند. «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پیام‌هایی در شبکه اجتماعی توئیتر از کشورهای عربی خواست به منظور مقابله با ایران با این رژیم صلح کنند.  وی همچنین از کشورهای اصطلاحاً «میانه‌رو» جهان عرب خواست با پیروی از راه «انور سادات»، رئیس‌‌جمهور اسبق مصر، به فلسطین اشغالی سفر کنند.  لیبرمن در توئیتر نوشت: «انور سادات، رهبری شجاع بود که خلاف جهت آب شنا کرد و مسیر را برای درک اهمیت روابط راهبردی با اسرائیل هموار کرد.» او در ادامه تصریح کرد: «چهل سال بعد از سفر تاریخی او به اسرائیل، من سران کشورهای منطقه را به پیروی از راه رئیس‌جمهور سادات دعوت می‌کنم. به قدس بیایید و فصلی نو باز کنید، نه فقط از حیث روابط اسرائیل با جهان عربی، بلکه برای کل منطقه.» لیبرمن اضافه کرد: «خاورمیانه امروز بیش از هر چیز به ائتلافی متشکل از کشورهای میانه‌رو علیه ایران نیاز دارد. ائتلاف علیه داعش کارش را به پایان رسانده است. بعد از داعش نوبت ایران است.» روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» نوشته مخاطب اصلی پیام‌های لیبرمن، عربستان سعودی است.  پیش از این، «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در اولین مصاحبه خود با روزنامه عربی-سعودی «ایلاف» آمادگی تل‌آویو را برای همکاری اطلاعاتی با ریاض اعلام کرده بود.  روابط مخفیانه عربستان و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. این روابط با گذشت زمان، شکل آشکارتری به خود گرفته‌اند.

روابط ما با ایران بی نظیر است

برنا: وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی گفت: روابط ما با ایران در نوع خود بی نظیر است. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی در پاسخ به سوالی در رابطه با حمایت ایران از تروریسم گفت: روابط ما با ایران در نوع خود بی نظیر است و ما در میان دو کشور بزرگ یعنی ایران و عربستان قرار داریم و با آن ها مرزهای مشترک داریم. وی افزود: برخی از نفوذ ایران در منطقه هراس دارند اما باید از راه حل مسالمت آمیز با این مساله برخورد کرد و این امری است که قطر کشورهای عربی را به انجام آن تشویق می‌کند، همچنین در نشست شورای همکاری خلیج (فارس) در سال ۲۰۱۶ روسای کشورهای عربی تصمیم گرفتند که وارد گفت‌وگو با ایران شوند. محمد بن عبدالرحمن گفت: در سیاست عربستان و امارات برای اجرای توافق شورای همکاری و انجام گفت‌وگو و تفاهم انحراف وجود دارد. وزیر امور خارجه قطر در رابطه با بحران کشورهای عربی گفت: قطر خواستار حل بحران است اما به دلیل رفتار عربستان و امارات در تحریم قطر و اتخاذ اقدامات غیرقانونی و بستن گذرگاه‌ها این بحران همچنان ادامه دارد. در پی سخنان تمیم بن حمد، امیر قطر و توصیف کردن ایران به یک قدرت مهم و بزرگ منطقه‌ای چهار کشور عربستان، امارات، مصر و بحرین به اتهام حمایت قطر از تروریسم روابط خود را با این کشور قطع کردند و تمام مرزهای خود را به روی آن بستند.

نامه‌ای با قدمت ۱۰۲ سال از کویت
 با ذکر نام خلیج‌فارس

خبرآنلاین: شیخ جابر المبارک الصباح امیر کویت با ذکر نام صحیح خلیج فارس، مورخ ۱۶ دسامبر ۱۹۱۵ میلادی نامه ای به سر پرسی کاکس » فرمانده نیروهای انگلیسی در خلیج فارس ارسال می کند. شیخ جابر المبارک الصباح پس از وفات پدرش در تاریخ 29/ نوامبر/1915 مطابق با 27/بهمن/1294 زمام حکومت را در کویت به دست گرفت. وی در پاسخ به پیام تسلیت « سر پرسی کاکس » فرمانده نیروهای انگلیسی در خلیج فارس جوابیه ای بدین شرح ارسال میکند: جناب ذو شوکت و جلال، کلنل سر پرسی کاکس نماینده سیاسی در «خلیج فارس» و سرکنسول دولت فخیمه در فارس و عربستان برای آن جناب آرزوی دوام خیر و شادمانی را دارم. باکمال احترام دستورات بزرگمنشانه جنابعالی مورخه 16/ دسامبر/ 1915 را به همراه تلگراف جوابیه حاوی تسلیت فقدان پدرمان به دست
 اینجانب رسید. 

برچسب‌ها:

نظر شما