شناسهٔ خبر: 22586525 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

همزمان با افزایش گسترده نارضایتی خاندان آل‌سعود صورت گرفت

ترور نافرجام بن سلمان از سوی افسران گارد ملی

یک بار دیگر منابع خبری از ترور نافرجام محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی خبر دادند. روزنامه لبنانی الدیار به نقل از منابع خود نوشت: اطلاعات رسیده حاکی ا‌ست پنج نفر از افسران گارد ملی عربستان سعودی که تحت فرماندهی شاهزاده بازداشت‌شده «متعب» بودند، روز شنبه در تلاش برای ترور «محمد بن‌سلمان» ولیعهد، به سمت خودروی وی تیراندازی کردند. مرداد گذشته نیز پایگاه اینترنتی مراه الجزیره به نقل از منابع نزدیک به دیوان ولیعهد عربستان گزارش داد که محمد بن سلمان چند روز قبل در جریان حضور در یکی از کاخ‌های خانوادگی در شهر جده از سوءقصد توسط یکی از اعضای خاندان حاکم جان سالم به در برد.

صاحب‌خبر -

این خبرها درمجموع نشان می‌دهد اقدامات خطرناک و شتابزده محمد بن سلمان دشمنی‌های زیادی را در درون عربستان و درچارچوب جنگ قدرت موجود علیه او برانگیخته است. این درحالی است که برخی منابع همچنان تاکید دارند ممکن است تا چند روز دیگر محمد بن سلمان به مناسبت برگزاری جشن مربوط به تولد پیامبر اسلام(ص) به صورت رسمی پادشاهی خود را اعلام کند.

ترور و کودتا

به گزارش الدیار، تعدادی از افسران جوان روز شنبه درحالی که سوار بر خودرو بودند، به خودروی بن‌سلمان و همراهان وی تیراندازی کردند، اما از آنجا که خودروی بن‌سلمان زرهی و ضدگلوله بود به شخص وی آسیبی نرسید، اما گفته می‌شود چند نفر از محافظان وی زخمی شدند. پس از حادثه تیراندازی در پایتخت، بن‌سلمان بسرعت به مقر وزارت دفاع حرکت کرد، ولی این افسران در خیابان‌های ریاض پنهان شدند و تاکنون نیروهای مبارزه با عملیات نظامی موفق به بازداشت و شناسایی هیچ‌کدام از این مهاجمان نشده‌اند.

طبق این گزارش، در میان شاهزاده‌های بازداشت‌شده در عربستان سعودی در چارچوب مبارزه با فساد، نام شاهزاده متعب بن‌عبدالله نیز به‌چشم می‌خورد که از منتقدان برجسته سیاست‌های داخلی و خارجی بن‌سلمان است. وی آخرین مانع در مقابل پادشاهی بن‌سلمان محسوب می‌شد. ناظران می‌گویند بن‌‌سلمان از این نگرانی داشت که متعب ممکن است با انجام کودتایی، وی را از قدرت برکنار کند.

شهریورماه گذشته نیز مجتهد افشاگر معروف سعودی نوشت: خبر شلیک به محمد بن سلمان، کاملا صحت دارد و شاهزاده ترکی بن مقرن، دقیقا در هشتم شوال، این اقدام را انجام داده و دست چپ وی نیز به طور سطحی زخمی شده است.

ادامه بازداشت‌ها

محمد بن سلمان در ادامه بازداشت‌های گسترده در عربستان، این بار به سراغ افسران بلندپایه ارتش رفته است. خبرهای رسیده حاکی از آن است که تعدادی از افسران سعودی درهمین رابطه بازداشت شده‌اند. شبکه خبری بی‌بی‌سی عربی تعداد افسران بازداشت شده را 14 نفر از افسران وابسته به وزارت دفاع اعلام کرد و گفت دو نفر از افسران گارد ملی نیز همراه آنها بازداشت شده‌اند.

به گزارش العالم، با بازداشت این نظامیان شمار افراد سرشناس بازداشت شده در هفته‌های اخیر در عربستان به بیش از 200 نفر (برخی منابع این تعداد را تا 500 نفر ذکر می‌کنند) رسیده است که چهار وزیر و 11 شاهزاده ازجمله ولیعهد سابق این کشور نیز جزو بازداشت‌شدگان هستند. برخی منابع ناکامی فرماندهان نظامی در جنگ یمن را علت بازداشت برخی از این فرماندهان می‌دانند.

شکنجه شاهزادگان

برخی منابع خبری از شکنجه‌های گسترده شاهزادگان بازداشت شده در عربستان خبر می‌دهند و می‌گویند محمد بن سلمان برای اخاذی از آنان به بدترین شیوه‌ها متوسل می‌شود. روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: مقامات سعودی با شاهزاده‌های بازداشت شده در هتل ریتز کارلتون صحبت می‌کنند تا آنها را وادار سازند هرطور شده بخشی از اموال خود را به خزانه واریز کنند. یکی از این بازداشت‌شدگان ولید بن طلال است. یکی دیگر از آنها ولید ابراهیم و بکر بن لادن است که انتظار می‌رود در ازای دریافت پولی هنگفت، شرایط آزادی‌شان در آینده فراهم شود. منابع این روزنامه می‌گویند در صورتی که 70 درصد از اموال چنین افرادی گرفته شود، در مجموع اموال تصاحب شده به 300 میلیارد دلار خواهد رسید.

درهمین رابطه مجتهد در توییتی نوشت: عبدالعزیز بن فهد پس از آن‌که از میزان دارایی خود خبر داد، به یکی از کاخ‌ها منتقل شد، او در آنجا متعهد شد بخش زیادی از سرمایه‌اش را به محمد بن سلمان تحویل دهد.

احتمال انتقال قدرت

باسم العوادی، سردبیر پایگاه تحلیلی الصیاد مستقر در لندن طی مقاله‌ای انتقال قدرت در عربستان را چند روز دیگر ارزیابی کرد.

به گفته وی، سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان در یک اقدام بی‌سابقه اجازه داده است تا جشن میلاد نبی‌ اکرم اسلام(ص) در سال جدید قمری برگزار شود. هیات‌های دینی وهابیت نیز از این اقدام حمایت کرده‌اند. اکنون این سوال مطرح است برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) در عربستان به این صورت چه معنایی دارد؟

وی در ادامه نوشت: چندروزی به ربیع‌الاول نمانده است، آیا ملک سلمان در چنین روزی از قدرت کنار می‌رود و پادشاهی را به پسرش محمد واگذار می‌کند؟ درست است که در این تاریخ یک جشن دینی برگزار می‌شود، اما به یک معنا، رخداد سیاسی نیز در عربستان رقم می‌خورد و پادشاهی از پسران عبدالعزیز (بنیانگذار عربستان کنونی) به نوادگان او یعنی محمد بن سلمان منتقل می‌شود.

نظر شما