شناسهٔ خبر: 22586507 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

گاردین: ایران جرزنی کرد!

صاحب‌خبر -

خبرنامه دانشجویان ایرانخبرنامه دانشجویان ایران»به گزارش عصر ایران (asriran.com) به نقل از گاردین، دولت انگلیس مدعی است: "ایران پیشتر پرونده رسام را مختومه اعلام کرده و تضمین داده بود که این تحلیل گر سفارت انگلیس در تهران محاکمه نخواهد شد."

حسین رسام یکی از 9 کارمند سفارت انگلیس در تهران است که به جرم دخالت در حوادث متعاقب انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شد. اما همه کارمندان بازداشتی چندی بعد آزاد شدند و تنها رسام روز شنبه در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عوامل دخیل در ناآرامی های انتخابات مورد محاکمه قرار گرفت.

به نوشته گاردین محاکمه رسام در حالی صورت می گیرد که او ماه گذشته با قرار وثیقه یکصد هزار دلاری آزاد شده بود که این اقدام مورد تحسین «دیوید میلیبند» وزیر خارجه انگلیس قرار گرفت و او قویاً اعلام کرد: این پرونده مختومه شده است.

رسام در جلسه دادگاه به دخالت خود در ناآرامی ها اعتراف کرد و گفت: سال گذشته به نمایندگی از سفارت خانه انگلیس اقدام به تشکیل شبکه ای 50 نفره کرده و به قصد جمع آوری اطلاعات و آشوب آفرینی در تظاهرات شرکت کرده است.

وی با بیان اینکه تعدادی از اعضای سفارت انگلیس در تظاهرات شرکت داشتند افزود: "اطلاعات جمع آوری شده از تظاهرات و تظاهرکنندگان را به واشنگتن تحویل داده است."

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: "این کاملاً غیرقابل پذیرش و مستقیماً مغایر با تضمین هایی است که به طور مکرر از سوی مقام های ارشد دولت ایران داده شده بود."

میلیبند شب گذشته گفت: "من عمیقاً از اتهامات غیرقابل توجیهی که علیه حسین رسام در تهران عنوان شده نگران هستم. حسین یکی از کارمندان سفارت ماست که به وظابف قانونی خود مشغول بوده. اقدام ایران علیه او تنها مایه آبرویزی بیشتر برای این کشور است."

گاردین می افزاید: "محاکمه رسام تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که سیمون گاس، سفیر انگلیس در تهران در مراسم تحلیف احمدی نژاد شرکت کرد."

این در حالی است که انگلیس در مراسم تنفیذ احمدی نژاد به جای سفیر معاون او را به این مراسم فرستاد و دلیل آن را از سویی ابراز نگرانی از تحولات ایران و از سوی دیگر تاکید بر اهمیت حفظ کانال های دیپلماتیک با این کشور دانست.

نظر شما