شناسهٔ خبر: 22584441 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

جزئیات جلسه امروز ظریف در آنتالیا+عکس

دیپلمات‌های ارشد سه کشور ایران، روسیه و ترکیه روز یکشنبه برای رایزنی درباره جنگ داخلی سوریه در شهر آنتالیای ترکیه دیدار کردند.

صاحب‌خبر -
جزئیات جلسه امروز ظریف در آنتالیا+عکس
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این دیدار که در آستانه گردهمایی سه‌جانبه روز چهارشنبه در بندر سوچی روسیه برگزار شده، مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه، و همتایانش سرگئی لاوروف از روسیه، و محمدجواد ظریف از ایران، پشت درهای بسته گفت‌وگو کردند.

آقای لاوروف این نشست را «بسیار سودمند» ارزیابی کرده و بدون اشاره به جزئیات مورد بحث، از توافق شرکت‌کنندگان «بر سر تمام مسائل عمده» خبر داده است. مولود چاوش‌اوغلو از جمله موضوعات مورد بحث در نشست امروز را، رایزنی درباره استقرار هرچه سریع‌تر نیروهای روسیه و ایران در نزدیکی استان ادلب برای تأمین امنیت «منطقه کاهش تنش» عنوان کرد.

در همین حال محمدجواد ظریف نیز ضمن موفقیت‌آمیز خواندن همکاری‌های سه کشور درباره سوریه، از سیاست‌های عربستان انتقاد کرده و هشدار داد ریاض به «تفرقه و اختلاف‌افکنی» متوسل شده است.

نشست آنتالیا در حالی برگزار می‌شود که درگیری‌ها در سوریه به‌تازگی کاهش یافته گرچه به نظر می‌رسد دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای خروج از این بحران هنوز میسر نیست.

سوریه، ایران و ترکیه از ژانویه سال ۲۰۱۷، در ماه سال گذشته، به طور منظم در آستانه، پایتخت کشور قزاقستان، با هدف برقراری صلح در سوریه نشست‌هایی آغاز کردند که به ایجاد چهار منطقه موسوم به «منطقه کاهش تنش» در خاک سوریه انجامیده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هفته آینده روز اول آذر، در سوچی میزبان رؤسای جمهور ایران و ترکیه خواهد بود تا در نشستی درباره آینده سوریه، کاهش تنش در آن کشور و تضمین انتقال کمک‌های بشردوستانه رایزنی کنند.

نظر شما