شناسهٔ خبر: 22584180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش برای ترور ولیعهد عربستان؛ ساختگی یا واقعیت - حمیدرضا بانصیری

صاحب‌خبر -

طی ماههای اخیر کمترروزی است که خبری عجیب ازاقدامات محمدبن سلمان ولیعهد جوان عربستان درداخل کشوریا ماجراجویی های وی در خارج از کشور نشنویم و رسانه ها با آب و تاب آن را بازتاب ندهند.
در ادامه این روند روزنامه الدیار لبنان امروز در مطلبی مدعی شد که ولیعهد عربستان از یک ترور جان سالم به در برده است. به گفته این روزنامه 5 تن از افسران گارد ملی که پیشتر توسط متعب بن عبدالله اداره می شد اقدام به ترور ولیعهد کرده اند که به خاطر ضد گلوله بودن خودرو، آسیبی به وی نرسیده اما برخی همراهان وی زخمی شده اند.
این روزنامه درادامه بدون اشاره به منبع خاصی می نویسد که این افسران پس از تیراندازی با خودرو از محل دور و در ریاض مخفی شده اند.
این خبر بلافاصله در رسانه ها و بویژه فضای مجازی کشورمنتشر شد . اینکه رسانه ها بویژه رسانه های فعال در فضای مجازی کشور چه میزان در خصوص خبرهای این حوزه تامل به خرج می دهند ، اگر چه موضوع بسیار مهمی است اما جای پرداختن به آن نیست.
به نظر نگارنده در خصوص این خبر چند نکته حائز اهمیت است ؛
اول- ترورهای ساختگی درعربستان سعودی سابقه دارد . نگارنده به خاطر دارد زمانی که محمد بن نایف ولیعهد سابق که توسط سلمان کنار گذاشته شد و گفته می شود در حصر خانگی است، معاون امنیتی وزارت کشور عربستان بود ، دولت مبارزه شدیدی را با گروههای تندرو سلفی آغاز کرده بود و به همین دلیل انتقادهای زیادی از بن نایف که مورد حمایت آمریکایی ها بود ، به عمل می آمد که چرا با گروههای جهادی مبارزه می کند.
بعد از شدت گرفتن انتقادها روزنامه های عربستان خبر دادند که تلاش برای ترور محمد بن نایف ناکام مانده است . روزنامه ها نوشتند فردی که قصد داشت خودش را در دفتر بن نایف منفجر کند قبل از رسیدن به میز وی منفجر شد و باعث زخمی شدن معاون وزیر کشور شد.اما کسی نپرسید که این فرد چگونه توانسته بود اینقدر به محمد بن نایف نزدیک شود. چند روز بعد هم ماجرا فراموش شد.
گذشته از اینکه منابع سعودی تا زمان نوشتن این مطلب واکنشی به خبر الدیار نشان نداده اند و ترجیح داده اند که این خبر از سوی یک رسانه عربی دیگر منتشر شود، انتشار این خبر می تواند کمک بزرگی به محمد بن سلمان باشد چرا که وی به دلیل اقداماتی که اخیرا درداخل کشور (دستگیری های گسترده به ویژه بازداشت پنج شاهزاده با ادعای مبارزه با فساد) به راه انداخته است مورد انتقاد قراردارد برای همین انتشار خبر تلاش برای ترور وی می تواند علاوه بر اینکه او را محبوب کند ، اقدامات وی را موثر جلوه دهد تا اندک انتقادات را هم با این شرایط سرکوب کند.
براساس خبر، ترور توسط 5 تن از افسران گارد ملی انجام گرفته است. فراموش نکنیم که تا چندی پیش متعب بن عبدالله که اکنون در زندان به سر می برد ریاست این گارد را برعهده داشت. منابع رسانه ای مستقل گزارش دادند که متعب به دلیل شدت جراحات وارده ناشی ازشکنجه پس از بازداشت در بیمارستان بستری شده است . انتشار خبر ترور ولیعهد جوان توسط افسران وفادار به متعب می تواند دستگیری وی را توجیه کند .
ازسوی دیگر می تواند دستاویزی برای دستگیری افسران گارد ملی یا سایر نظامیان به اتهام تلاش برای ترور ولیعهد باشد. طی دو روز گذشته اخبار زیادی در خصوص بازنشسته کردن افسران قدیمی و تاثیرگذار ارتش این کشور در رسانه ها منتشر شده بود.
طی روزهای آینده باید دید چه افرادی به بهانه تلاش برای ترور محمد بن سلمان و با هدف اصلی سرکوب مخالفان ، دستگیر و راهی زندان می شوند.
کارشناس حوزه خلیج فارس

انتهای پیام /*

نظر شما