شناسهٔ خبر: 22584166 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مجري طرح دانه‌هاي روغني:

روغن باید از سبد كالاي اساسي خانوار خارج شود

صاحب‌خبر -
مجري طرح دانه‌هاي روغني گفت: اختصاص يارانه به روغن به منظور افزايش سرانه مصرف نادرست است؛ چراكه بسياري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي، ناشي از ازدياد مصرف اين محصول است. 

عليرضا مهاجر، مجري طرح دانه‌هاي روغني در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با انتقاد از اينكه روغن جزو كالاهاي اساسي سبد خانوار به شمار مي‌رود، اظهار كرد: اختصاص يارانه به منظور افزايش سرانه مصرف روغن، امري نادرست بوده؛ چراكه بسياري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي ناشي از مصرف زياد نمك و روغن است، از اين‌رو اختصاص يارانه به روغن به منظور افزايش سرانه مصرف صحيح نيست. 

 مجري طرح دانه‌هاي روغني با اشاره به مشكلات پيرامون روغن به عنوان يكي از كالاهاي اساسي سبد خانوار افزود: استفاده از ارز دولتي براي واردات روغن موجب شده كه قيمت تمام شده واردات، ارزان‌تر از داخل تمام شود كه در نهايت اين امر اشتياق افراد به جاي خريد محصول داخلي را به سمت‌و‌سوي واردات سوق داده است. 

مهاجر با اشاره به اينكه سرانه مصرف روغن در دنيا 12‌كيلو بوده است، تصريح كرد: براساس آخرين برآوردها سرانه مصرف روغن در كشور حدود 20 كيلو است كه خروج روغن از سبد كالاي اساسي، يكي از راهكارهاي مناسب جهت كنترل مصرف به شمار مي‌رود. 
وي با اشاره به آخرين وضعيت سطح زير‌كشت كلزا در سال زراعي جديد 97- 96 اظهار كرد: براساس آخرين آمار تا‌كنون 150 هزار هكتار كلزا كشت شده كه در صورت وضعيت مناسب بارش، اين رقم به 220 هزار هكتار افزايش خواهد يافت. 

 وي از آغاز برداشت سويا  نیز خبر داد و گفت: بازرگاني دولتي به عنوان مباشر، اقدام به خريد تضميني اين محصول كرده و بخشي از مطالبات آن را به حساب كشاورزان واريز كرده است. 
 مهاجر با بيان اينكه برداشت گلرنگ، آفتابگردان و كلزا به پايان رسيده است، افزود: مجموع ارزش دانه‌هاي روغني خريداري شده حدود 650 ميليارد تومان بوده كه وجه آن به طور كامل پرداخت شده است. به گفته مجري طرح دانه‌هاي روغني، توليد كلزا نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/5 برابر و گلرنگ و آفتابگردان 40‌درصد رشد داشته است. 

مشاور وزير جهاد‌كشاورزي با اشاره به اقدامات اساسي وزارتخانه در جهت افزايش بهره‌وري توليد دانه‌هاي روغني در سال زراعي 97- 96 بيان كرد: تدارك هزار و 700 دستگاه كارنده مخصوص كلزا، اخذ تسهيلات 3‌ميليون توماني به كشاورزان، استفاده از كارشناسان داخلي و خارجي، خريد تضميني و پرداخت به موقع مطالبات و پرداخت يارانه جهت خريد بذور، از جمله برنامه حمايتي وزارتخانه در جهت افزايش توليد دانه‌هاي روغني به شمار مي‌آيد.  وي در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به پرداخت نشدن خسارت بيمه كلزاكاران تصريح كرد: صندوق بيمه به دليل سرماي غيرمترقبه سال زراعي گذشته، بدهي زيادي به كشاورزان دارد كه دولت جهت تسريع در پرداخت غرامت بايد به اين صندوق پول بدهد تا آنان بتوانند بدهي كشاورزان را تسويه كنند.   اين مقام مسئول ادامه داد: براساس پيگيري‌هاي صورت گرفته، مسئولان صندوق بيمه اعلام كردند كه به زودي غرامت كلزاكاران تسويه مي‌شود. 

نظر شما