شناسهٔ خبر: 22584153 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش فعالیت رئاکتور رژیم صهیونیستی تا 2040

رژیم صهیونیستی فعالیت رئاکتور فرسوده دیمونا را تا سال 2040 تمدید می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کابینه رژیم صهیونیستی رسما اعلام کرد قصد دارد دوره فعالیت رئاکتور هسته ای دیمونا را تا سال 2040 تمدید کند، به این ترتیب عمر این رئاکتور به حدود هشتاد سال خواهد رسید.
یاریو لوین وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی گفت: فعالیت رئاکتور هسته ای تمدید خواهد شد... عمر مفید این رئاکتور در گذشته بر اساس آزمایش های علمی در دسترس در زمان تاسیس آن تعیین شده بود ولی اکنون علم پیشرفت کرده است و امکان تمدید فعالیت این رئاکتور را می‌دهد.
این وزیر اسرائیلی که عضو حزب لیکود است تاکید کرد، بازرسی های ابتکاری و سخت گیرانه از رئاکتور، ایمنی آن را تضمین می کند.
شایان ذکر است رئاکتور دیمونا در سال 1963 با کمک فرانسه احداث شد و عمر مفید آن برای تولید برق 40 سال تعیین شد. فرانسه دو رئاکتور را که در همان زمان ساخته شده بود در سال 1980 تعطیل کرد و قدیمی ترین رئاکتور فرانسوی که اکنون نیز فعال است در سال 1977 ساخته شده است.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص در ماه آوریل سال گذشته اعلام کرد، بررسی های صورت گرفته با استفاده از امواج مافوق صوت در رئاکتور دیمونا وجود 1537 نقص را در هسته آلومینیومی قدیمی این رئاکتور نشان داد. پس از انتشار این گزارش، یک نماینده کنست از نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره این رئاکتور و مدتی که قصد دارد آن را فعال نگه دارد سئوال کرد ولی پاسخ خود را 18 ماه بعد دریافت کرد.
یاریو لوین درباره گزارش هاآرتص گفت: این گزارش ناشی از برداشت نادرست یک خبرنگار از گزارش حرفه ای ارائه شده در کنفرانس مجمع هسته ای اسرائیل بود. وی افزود، امکان مقایسه کردن دیگر رئاکتور های موجود در فرانسه یا سوئد یا کره جنوبی با دیمونا وجود ندارد زیرا آن رئاکتورها حجم زیادی برق تولید می کنند در حالی که دیمونا تولید اندکی دارد. به همین علت آن رئاکتورها بسته شدند ولی دیمونا به فعالیت ادامه می دهد.

­

نظر شما