شناسهٔ خبر: 22583957 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ترامپ برای کاهش فروش نفت ایران نقشه میکشد

لکه نفتی بر برجام

مقام‌های رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در روزهای گذشته با اعضای کنگره آمریکا دیدار و درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ رایزنی کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

برای رئیس‌جمهور آمریکا مهم نیست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 9 گزارش از زمان اجرایی شدن برجام در دی‌ماه سال 1394 همواره پایبندی کامل ایران به تعهداتش تأیید کرده است . دونالد ترامپ در راستای سنت عهدشکنی امریکا با صدور فرمانی عملا فرمان کاهش خرید نفت ایران به سه وزیر خارجه، انرژی و خزانه‌داری را صادر کرد تا عملا و بدون تعارف توافق هسته‌ای با ایران را نقض کرده باشد. در همین شرایط اخباری که از چانه‌زنی نمایندگان اروپایی با اعضای کنگره آمریکا به گوش می‌رسد حاکی از ناامیدی اروپایی‌ها از مذاکره با کنگره است که در حال پیشبرد طرح‌هایی در جهت نقض یا بهتر ایت بگوییم پایان دادن به برجام است.

به گزارش جوان گزارش‌دهی درباره میزان خرید و فروش نفت ايران از زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون سنتی جا افتاده بوده است که به اولین تحریمهای جدی نفتی ایران منجر شد. از سال ۲۰۱۲ بندی به لایحه بودجه دفاعی سال مالی آمریکا از دولت این کشور خواسته شده با توجه به ارزیابی‌ها از وضعیت عرضه نفت و محصولات نفتی، گزارشی درباره امکان کاهش خریداری این محصولات از ایران ارائه شودکه این گزارش‌دهی مبنای تحریمها دولت باراک اوباما علیه قرار میگرفت اما بعد از توافق هسته‌ای در سال 2015 اوباما ضمن اشاره به همین گزارش های مستمر سالانه معافیتهایی برای عمل نکردن به تلاش برای کاهش فروش نفت ایران را به اجرا می گذاشت. به هر صورت الان دونالد ترامپ همین گزارش را مبنای صدور فرمانی برای اجرایی شدن دوباره تلاشهای آمریکا در جهت کاهش فروش نفت ایران قرار داده است

در بیانیه ترامپ آمده است: «به‌موجب اختیارات محول‌شده به من در قانون اساسی و قوانین آمریکا، اینجانب بعد از بررسی دقیق گزارش‌های تقدیم‌شده به کنگره توسط اداره اطلاعات انرژی و سایر عوامل مربوط نظیر وضعیت اقتصاد جهانی، افزایش تولید نفت توسط کشورهای معین، ظرفیت اضافی در جهان برای تولید نفت خام و میزان دسترس‌پذیری ذخائر راهبردی انرژی، طبق بند 1245(d)(4)(B) و (C) قانون اختیارات دفاع ملی برای سال مالی 2012، قانون عمومی شماره 81-112 و همسو با تصمیم‌های قبلی‌ اعلام می‌دارم که میزان عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی کشورهای غیر از ایران به‌اندازه‌ای است که من تصمیم گرفته‌ام که اجازه کاهش محسوس حجم خریداری نفت و محصولات نفتی از ایران توسط مؤسسات مالی یا با واسطه آنها را بدهم.»

ترامپ در ادامه افزوده است: من کماکان به نظارت از نزدیک بر این موقعیت ادامه خواهم داد. وی همچنین تصریح کرده است که وزیر خارجه آمریکا مجاز است که این تصمیم را در دفتر ثبت فدرال آمریکا منتشر کرده و به وی دستور داده می‌شود که این کار را انجام دهد نکته‌ای که نشان میدهد که دولت فعلی آمریکا امیدوار است اثر روانی این فرمان ترامپ زودتر از اثر عملی اجرای خود فرمان بازار نفت را به ضرر ایران متضرر کند

مقایسه سندمورخ 14 نوامبر 2016 باراک اوباما با سند فعلی ترامپ نشان می‌دهد که در دوران عبارت اوباما در بیانیه دولت فعلی آمریکا نیامده است: «علی‌رغم این، ایالات متحده منطبق با تعهدات آمریکا در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دیگر سیاست تلاش برای کاهش فروش نفت خام ایران را دنبال نمی‌کند. اقدامات ایالت متحده برای عمل به این تعهدات از زمان فرا رسیدن روز اجرای برجام انجام شده‌اند. در این روز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران گام‌های مرتبط هسته‌ای مشخص‌شده در برجام، به منظور ضمانت صلح‌آمیز بودن و صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ایش را برداشته است».

با این حال دولت اوباما هم چندان به توافق پایبند نبود چراکه پس از اجرایی شدن برجام سیاست‌هایی مانند کارشکنی در رفع تحریم‌های بانکی و ابلاغ قانون منع صدور ویزا برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند عملا کاری کرده بود ایران نفت بفروشد اما در انتقال پول این نفت به داخل با چالشهای بسیار زیادی روبرو باشد. حالا ترامپ بی تعارف و آشکارتر پروسه نقض برجام را کلید زده است

رقابت عبری-عربی با اروپای در کنگره

مقام‌های رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در روزهای گذشته با اعضای کنگره آمریکا دیدار و درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ رایزنی کرده‌اند.

وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» این دیدارهای در حالی انجام شده‌اند که متحدان اروپایی آمریکا سرسختانه در حال تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) هستند. منابع خبری روز جمعه به سی‌ان‌ان گفته‌اند متحدان آمریکا فرایند متقاعد کردن کاخ سفید به بازنگری در مواضعش در قبال برجام را مأیوس‌کننده می‌دانند.

دیپلمات‌های غربی و برخی از مقام‌های آمریکایی حامی «برجام» در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» می‌گویند کاخ سفید به اندازه‌ای بر سر مواضعش در قبال ایران اصرار دارد که اکثر اوقات توجهی به پیشنهادات نمی‌کند و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، «به جای وضعیت دریافت سیگنال، در حالت انتقال سیگنال قرار دارد.»

منابع مورد استناد «سی‌ان‌ان» همچنین گفته‌اند که دستگاه وزارت خارجه آمریکا نقشی در گفت‌وگوها بر سر توافق هسته‌ای ایران ندارد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «توپ واقعاً الان در زمین کنگره است و دیپلمات‌ها هم بیشتر تمرکزشان را همینجا گذاشته‌اند، اما حتی در آنجا هم اوضاع بر وفق مراد نیست.»

برخی از منابع خبری می‌گویند عداوت‌های میان اعضای حزب جمهوری‌خواه و دموکرات باعث ایجاد مشکلاتی در برنامه‌های آنها در زمینه برجام شده است. در حالی که تمام مقام‌هایی که «سی‌ان‌ان» با آنها مصاحبه کرده می‌گویند نمایندگان کنگره مشتاقانه مواضع متحدان آمریکا را دریافت کرده و آنها را در نظر می‌گیرند، برخی نگران هستند که تلاش‌های کنگره برای ترمیم توافق هسته‌ای از کنترل خارج شده و به فروپاشی آن منجر شود.

با توجه به اینکه اخباری ناشی از کاهش سرمایه گذاری و تولید نفت عربستان به گوش میرسد، به نظر میرسد که ال سعود متحدان عربش در صدد بر خلاف تلاش اروپاییها کنگره را به سمت فروپاشی برجام پیش ببرند تا مبادا کاهش عرضه نفت عربستان از سوی ایران در بازارهای جهانی جبران شود. در حال حاضر فعلا که ترامپ با فرمان اجرایی خود مطابق فرمان ریاض پیش رفته است


نظر شما