شناسهٔ خبر: 22583743 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فرا رسیدن بهار ماه های قمری

خبرگزاری صداوسیما

با فرارسیدن ماه ربیع الاول، ماه رحمت الهی فضای جشن و سرور کهگیلویه و بویراحمد را فراگرفت.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، ربیع الاول بهار ماه های سال است، چرا که آثار ربیع الاول؛ بهار ماه های سالرحمت الهی و ذخایر برکات خداوندی در این ماه پدیدار می‏ شود و انوار جمال الهی بر زمین و زمینیان می‏‌تابد.
در خصوص اعمال ماه  ربیع الاول در روایات مختلف آمده:
روز اوّل این ماه: علما گفته اند مستحب است، به شکرانه هجرت موفّقیت آمیز رسول خدا(ص) این روز را روزه بگیرند و صدقه و انفاق و احسان نمایند، و همچنین زیارت آن بزرگوار، در این روز مناسب است.
روز دوازدهم: در این روز دو رکعت نماز مستحب است که در رکعت اوّل بعد از حمد، سه مرتبه سوره «قل یا ایّها الکافرون» و در رکعت دوم بعد از حمد، سه مرتبه سوره «توحید» خوانده شود.
روز هفدهم: این روز مطابق نظر مشهور برخی علما روز ولادت رسول خدا(ص) و همچنین میلاد امام صادق(ع)است و روز بسیار مبارکى است و داراى اعمالى است:
1) غسل به نیّت روز هفدهم ربیع الاوّل.
2) روزه که براى آن فضیلت بسیار نقل شده است، از جمله در روایاتى از ائمّه معصومین(ع)آمده است: کسى که این روز را روزه بدارد، خداوند براى او ثواب روزه یکسال را مقرّر مى فرماید.
3) دادن صدقه، احسان نمودن و خوشحال کردن مؤمنان و به زیارت مشاهد مشرّفه رفتن.
4) زیارت رسول خدا(ص) از دور و نزدیک، در روایتى از آن حضرت آمده است: هر کس بعد از وفات من، قبرم را زیارت کند مانند کسى است که به هنگام حیاتم به سوى من هجرت کرده باشد، اگر نمى توانید مرا از نزدیک زیارت کنید، از همان راه دور به سوى من سلام بفرستید (که به من مى رسد).
5) زیارت امیر مؤمنان، على(ع) نیز در این روز مستحب است با همان زیارتى که امام صادق(ع) در چنین روزى کنار ضریح شریف آن حضرت(ع) وى را زیارت کرد. 
6) تکریم، تعظیم و بزرگداشت این روز بسیار بجاست، مرحوم «سیّد بن طاووس»، در اقبال، در تکریم و تعظیم این روز به خاطر ولادت شخص اوّل عالم امکان و سرور همه ممکنات حضرت نبىّ اکرم(ص) سفارش بسیار کرده است.
بنابراین، سزاوار است مسلمین با برپایى جشن ها و تشکیل جلسات، هرچه بیشتر با شخصیّت نبىّ مکرّم اسلام(ص)، سیره و تاریخ زندگى او آشنا شوند و از آن، براى ساختن جامعه اى اسلامى و محمّدى بهره کامل گیرند. 
حلول این ما عزیز، ماه عزت و عظمت اهل بیت(ع) بر همگان مبارک باد.

نظر شما