شناسهٔ خبر: 22582371 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

زلزله‌ کرمانشاه و سرمایه اجتماعی

پس از وقوع زلزله کرمانشاه با اعتماد زدایی از نیروهای انقلابی و امدادی، ساختار سرمایه اجتماعی مورد آماج واقع شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، رضا سراج در کانال تلگرامی خود نوشت: پس از وقوع زلزله در کرمانشاه، جریان ضدانقلاب و لیبرال‌های غربگرا، زلزله را دستاویزی برای تضعیف سرمایه اجتماعی نظام (اعتبار زدایی از نهادهای انقلابی و امدادی و اعتماد زدایی از افکارعمومی) نمودند.

سرمایه اجتماعی، ظرفیت و جوهر اجتماعی است که هماهنگی و همکاری را در جامعه تسهیل می‌کند. سرمایه اجتماعی دارای سه بُعد «ساختار» «محتوا» و «کارکرد» است. منظور از ساختار، شکبه ارتباطات اجتماعی و محتوا عبارت از اعتماد و هنجارهای اجتماعی و کارکرد نیز همان عمل متقابل اجتماعی است.

در این ارتباط شاهد بودیم که پس از وقوع زلزله کرمانشاه با اعتماد زدایی از نیروهای انقلابی و امدادی، ساختار سرمایه اجتماعی مورد آماج واقع شد. از طرف دیگر با ترویج فرد گرایی به جای جمع گرایی و پخش شایعات تفرقه انگیز، محتوای سرمایه اجتماعی (اعتماد و هنجار) تضعیف و تخریب گردید.

همچنین از طریق ایجاد دو قطبی و دو دستگی (مسکن مهر و..) کارکرد سرمایه اجتماعی نیز مورد هدف قرار گرفت. در چنین شرایطی، نیروهای مومن به انقلاب نیز بعضا با بازی در زمین حریف،  جدولِ تضعیف و تخریب سرمایه اجتماعی نظام را پُر کردند.

با این همه، عملکرد فوق العاده نهادهای انقلابی و امدادی، هوشیاری سریع انقلابیون و همچنین مشارکت کم نظیر آحاد مردم در کمک به هموطنان زلزله‌زده، نقشه شومِ جریان ضدانقلاب و لیبرال‌های غربگرا را برای تضعیف و تخریب سرمایه اجتماعی نظام، خنثی نمود. این مهم در اظهار رضایت مردم زلزله‌زده کرمانشاه کاملا مشهود است.

نظر شما