شناسهٔ خبر: 22582320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمریکا و اسرائیل تنها طرف ذی نفع در بحران های جهان اسلام

نشست فوق العاده وزیران خارجه کشورهای عربی امروز بعد از ظهر به درخواست عربستان در قاهره برای بررسی نقش منطقه ای ایران برگزاری می گردد.

صاحب‌خبر -

نشست فوق العاده وزیران خارجه کشورهای عربی امروز بعد از ظهر به درخواست عربستان در قاهره برگزاری می گردد. محافل خبری اعلام کردند که هدف از این نشست - به اصطلاح- بررسی دخالت‌های ایران در این کشورها است.
این نشست در حالی برگزار می گردد که سناریو های اخیر آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان اروپایی و عربی - بخصوص عربستان - در سوریه، عراق و یمن و ... همه به شکست انجامیده است. امروزه دیگری بر کسی پوشیده نیست که این کشورها مهمترین نقش را در گسیل، سازماندهی و تجهیز داعش در سوریه و عراق داشته اند و تنها تقصیر جمهوری اسلامی ایران و مقاومت اسلامی لبنان نیز جلو گیری از گسترش و پیشرفت این پدیده تروریستی بوده است، پدیده تروریستی که - بنابر شواهد واقعی و اظهار نظر بسیاری از صاحبنظران- تهدید جدی برای همه کشورها منطقه و جهان حتی کشورهای عربی و غربی است.
روزنامه الحیات امروز ضمن تکرار ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران و با اشاره به سفر دیروز سعد الحریری به فرانسه نوشت: لبنان و به ویژه تیم میشل عون، رئیس جمهور این کشور، امروز در برابر چالش تعامل با آنچه آنرا "مسئله دخالت های ایران در کشورهای عربی" خواند، قرار دارد.
شایان ذکر است حریری دخالت های ایران در کشورهای عربی و متعهد نبودن حزب الله به سیاست دور نگه داشتن لبنان از درگیری‌های منطقه ای را علت اصلی استعفای خود دانسته است و سفر حریری به پاریس و استقبال گرم امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، را نیز باید در چارچوب همگرایی فرانسه با آمریکا برای اعمال فشار بر ایران و جنبش حزب الله لبنان و مهار کردن نقش آفرینی منطقه ای این دو ارزیابی کرد.
­امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز شنبه پس از دیدار با سعد حریری نخست وزیر مستعفی لبنان در پاریس رایزنی هایی را از جمله با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود درباره بحران لبنان انجام داد. به گزارش امروز خبرگزاری فرانسه از پاریس، کاخ سفید اعلام کرد ترامپ و مکرون بر ضرورت همکاری با متحدان خود برای مقابله با آنچه آنرا ‹‹فعالیت های بی ثبات کننده حزب الله و ایران در منطقه›› خواندند تاکید کردند.
در این میان آنچه نباید به فراموشی سپرده شود این است که از مناقشه بین کشور های اسلامی بیش از هر طرف دیگری< رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی - بویژه امریکا - سود می برد. به همین علت نیز بر اساس برخی گزارش ها سازمان سیا آمریکا نقش اساسی در دامن زدن به تنش ها در منطقه و جهان اسلام دارد.
پایگاه اینترنتی سالون امروز با اشاره به "همکاری سازمان سیا با بنیاد دفاع از دموکراسی ها علیه ایران" افزود: "عربستان سعودی، نیروی نیابتی اصلی آمریکا در خاورمیانه در هفته های اخیر مبارزات خود را علیه ایران تشدید کرده و ترامپ نیز از اقدامات ریاض تمجید کرده است. عربستان همکاری نزدیکی با آمریکا و رژیم اسرائیل برای «مقابله با سیاست های منطقه ای ایران» دارد."
تریتا پارسی، تحلیلگر و رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا نیز به پایگاه اینترنتی آلترنت گفته است در دوران ترامپ یک هدف سیاسی روشن برای دامن زدن به تنش ها با ایران و آماده کردن ذهن مردم آمریکا برای جنگ یا دستکم رویارویی بسیار بیشتر با ایران وجود دارد.
با توجه به تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی و اروپا برای دامن زدن به تنش های بین کشور های اسلامی به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشور های اسلامی باید تنها در اندیشه وحدت جهان اسلام باشند. هر چند سیطره شاهزاده های جوان بر ریاض و نیاز آنها به حمایت های آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی برای تکیه زدن بر کرسی رهبری ال سعود مهمترین چالش بر سر راه اندیشه وحدت جهان اسلام است.

 

----------------------------------------------------

عبدالرضا خلیلی

نظر شما