شناسهٔ خبر: 22582271 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کشور:

شرکت ۴۷۳ پدربزرگ، مادربزرگ در بخش قصه فولکلور

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاه تربیت قصه گو است و قصه‌گویی صرفاً یک تکنیک نیست، بلکه فرآیندی است که یاد دهنده و یادگیرنده با یکدیگر تعامل زیادی دارند.

صاحب‌خبر -
رضا قمرزاده  با بیان اینکه در کل ۶ هزار و ۷۳۷ نفر قصه‌گو در بیستمین  جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تبریز شرکت کرده‌اند، اظهار داشت: از این تعداد یک‌هزار و 265 قصه‌گوی آزاد، 473 قصه‌گوی پدربزرگ و مادربزرگ، 152 قصه‌گوی فراگیر، 141 قصه‌گوی مربی ادبی، 44 قصه‌گوی خدمات کانونی و 17 قصه‌گوی مربی پستی، 90 قصه‌گوی مربی سیار، یک‌هزار و 191 قصه‌گوی مربیان فرهنگی، 166 قصه‌گوی مربی هنری و 3 هزار و 174 قصه‌گوی نوجوان است. 

وی برگزاری چنین جشنواره‌ای را یک اتفاق کم‌نظیر عنوان کرد و افزود: خروجی این کار تربیت تعداد بسیاری قصه‌گو است و به‌عبارتی‌دیگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تربیت این نسل را بر عهده دارد. 

قمرزاده تصریح کرد: تدابیر لازم در جهت برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی در 31 استان با شرکت بیش از یک‌هزار و 500 مخاطب اتخاذ شده است. 

وی بابیان اینکه عمری از زندگی را با قصه‌های مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها خوابیده‌ایم، اظهار داشت: امروز نیز باوجود پیشرفت‌های موجود به‌خصوص بحث فضای مجازی، قصه‌گویی همچنان طراوت خود را حفظ کرده و اکثر کودکان خواب خود را با قصه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شروع می‌کنند.

دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کشور با تأکید بر اینکه قصه‌گویی یک روش تربیتی غیرمستقیم است، ادامه داد: مهم‌ترین فعالیت کانون پس از کتاب و کتاب‌خوانی بحث قصه‌گویی بوده که از همان موضوع کتاب و کتاب‌خوانی نشأت می‌گیرد. 

قمرزاده بیان کرد: این جشنواره در موضوع‌های آزاد با درون مایه آموزشی تربیتی ویژه قصه‌گویان ایرانی و خارجی، رضوی ویژه قصه‌گویان ایرانی، ادبیات فولکلور، شاهنامه و...  ویژه قصه‌گویان ایرانی برگزار می‌شود. 

وی بابیان اینکه  سال گذشته ۳۸ قصه‌گو از کشورهای دیگر در این جشنواره شرکت کرده بودند، ادامه داد: برای اولین بار سال گذشته قصه‌گوی ترکی هم در جشنواره داشتیم که یک حرکت خوبی بود و شرکت‌کننده قصه‌گوی ترک، قصه موردنظر خود را به‌خوبی و تأثیرگذار ارائه کرد. 

قمرزاده اظهار داشت: در مرحله بین‌المللی مترجمانی در کنار قصه‌گوها حضور خواهند داشت تا برای مخاطبان متن قصه را ترجمه کنند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، در خصوص بخش ادبیات عامه و فولکلور بیان کرد: این بخش در راستای حفظ قصه ادبیات فولکلور ارائه‌ شده و در این بخش ۴۷۳ پدربزرگ، مادربزرگ شرکت کرده‌اند که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد آمار شرکت‌کنندگان افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: با برگزاری مرحله منطقه‌ای می‌توانیم هنرنمایی زنده شرکت‌کننده‌ها را بهتر و ملموس‌تر ببینیم و این قطعاً در ارزیابی و داوری نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت.

تبریز 2018 در قصه‌های کودکان پر رنگ می‌شود
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌شرقی گفت: تعداد قصه‌ها برای اجرا در این جشنواره در حوزه یک، 34 قصه است که از این تعداد 22 قصه در بخش مربیان، 6 قصه در بخش آزاد و 6 قصه در بخش  رضوی اجرا خواهد شد. 

 هادی یوسف‌زاده در خصوص دلیل انتخاب آذربایجان‌شرقی برای برگزاری این جشنواره، افزود: دلیل میزبانی بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت رویداد تبریز ۲۰۱۸ بوده و امیدواریم رویدادهای مختلف فرهنگی و ادبی بزرگ دیگر نیز در تبریز ۲۰۱۸ برگزار شود. 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: با توجه به انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ تلاش داریم سال آینده جشنواره فوق به‌طورکلی در تبریز برگزار شود.

یوسف‌زاده اضافه کرد: پیش بینی می‌شود 2 هزار کودک و نوجوان به همراه خانواده‌ها، مربیان، اولیای تربیتی، دانشجویان علوم تربیتی و سایر رشته‌های مرتبط برای شنیدن قصه‌ها در این جشنواره حضور یابند.

وی بیان کرد: این جشنواره از ۳۰ آبان ماه سال جاری تا 2 آذر در استان‌ آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود. 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌شرقی استان‌های شرکت‌کننده در این جشنواره را آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل، زنجان، قزوین و گیلان عنوان کرد.  

یوسف‌زاده ادامه داد: همچنین اعزام ۱۶ گروه قصه‌گویی به مدارس مختلف، آشنا کردن میهمانان با جاذبه‌های گردشگری تبریز، برگزاری دو نشست تخصصی و علمی در خصوص قصه‌گویی برای مربیان و دانشجویان و سخنرانی ویژه درباره ادبیات فولکلور و نقش آن در پرداخت قصه‌ها ازجمله برنامه‌های جنبی بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خواهد بود.

وی در خصوص بحث نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای حفظ ادبیات و داستان‌های فولکلور، بیان کرد: در این راستا بخش قصه‌گویی ادبیات عامه و فولکلور پیش‌بینی‌شده که در این بخش قصه‌هایی در خصوص احیای دریاچه ارومیه، سرداران و پهلوانان آذربایجان به‌خصوص قصه ستارخان ارائه‌شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در کل منطقه حوزه یک کشوری یک‌هزار و ۳۷۸ شرکت‌کننده داشته‌ایم که ۷۲۷ نفر به دبیرخانه ارائه شد، از این تعداد ۲۵۰ نفر به جشنواره استانی راه یافتند و تعداد نیز ۳۴ نفر به بخش حوزه یک کشوری راه یافتند.

نظر شما