شناسهٔ خبر: 22581367 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

روزهای سخت رییس جمهور؛

اخطار برخی سران ارتش آمریکا نسبت به دیوانه‌گی هسته‌ای ترامپ و بی‌توجهی کنگره؛ آیا احتمال شبه‌کودتای نظامی علیه ترامپ می‌رود؟ + تصاویر و فیلم

مخالفان نظامی ترامپ، نسبت به تهدید بزرگ جهانی او اخطار داده‌اند اما سنا توجهی نکرده است؛ لذا، احتمال کودتای نظامی به شکل نافرمانی تاثیرگذار علیه وی خیلی هم دور نیست.

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق- در تازه‌ترین جلسه استماع مجلس سنای آمریکا، تعدادی از مقامات ارشد و تصمیم‌ساز نظامی آمریکا نسبت به عدم ثبات روانی ترامپ و خطر بزرگ هسته‌ای که وی برای جامعه بین‌المللی دارد اخطار دادند. آنها اعلام کردند که در صورت صدور دستور غیرموجه از سوی ترامپ، به هیچ وجه تبعیت نخواهند کرد. سنا نسبت به تصمیم‌شان به آنها حق داد اما به نظر می‌رسد که با توجه به اظهارات سناتورها پس از جلسه مربوطه، هیچ حمایت رسمی از آنها مبنی بر تصویب قوانین محدودکننده اختیارات هسته‌ای رییس‌جمهور وجود نخواهد داشت. تنها، اکثریت جامعه آمریکاست که حمایت خود از این افراد را ابراز داشته است. به طور منطقی، انتظار می‌رود که در ایام آینده، شاهد تنش‌هایی بین بخشی از ارتش آمریکا و ترامپ و یا در مقیاسی فراتر، شبه‌کودتای نظامی به شکل نافرمانی تاثیرگذار باشیم.

در جلسه فوق برنامه استماع این هفته سنای آمریکا، برخی از قانونگذاران و فرماندهان ارشد نظامی نسبت به ترامپ و عدم تعادل روانی در استفاده از سلاح هسته‌ای و خطر این موضوع برای صلح جهانی اخطار دادند. اما اوج قضیه به وقتی مربوط است که به آن چند تعداد معدود فرماند ارشد ارتش گفته شد که آنها می‌توانند طبق قانون اساسی از دستورات رییس‌جمهور اطاعت نکنند اما به طور قانونی حمایتی از آنها نشد. شاید بتوان این لحظه را برای بسیاری از سیاستمداران و نظامیان آمریکایی، یک لحظه بسیار خوشایند پس از یک سال سیاست درهم برهم و آشفته و حماقت‌بار دانلد ترامپ دانست اما اگر با توان کافی از این اقدام حمایت نشود، کارکرد نخواهد داشت.

همچنین، در جلسه استماع نیز قوانین محدودکننده اختیارات رییس جمهور در مورد استفاده از تسلیحات هسته‌ای نیز مورد بررسی قرار گرفت اما همچنان هنوز به تصویب نرسیده است. این برای اولین بار پس از 40 سال است که چنین چیزی در کنگره مطرح می‌شود. در سال 1974، «ریچارد نیکسون» در آستانه استفاده از سلاح هسته‌ای بود که توسط کنگره کنترل شد. حال، قانونگذاران در حال بررسی این هستند که چه چیزی می‌تواند در شرایط ترامپ، خطر برانگیز باشد.

اخیرا مجله «تایم» در تیتر بزرگ خود زد: «آیا پرزیدنت ترامپ باید صلاحیت و قدرت پرتاب موشک هسته‌ای را داشته باشد؟». سناتور «کریس مورفی» در جلسه استماع اخیر، آب پاکی بر دست همه ریخت و اظهار داشت: «نگران عدم ثبات بسیار زیاد رییس جمهور هستیم. او خیلی سبک‌سرانه در قبال سیاست برخورد می‌کند و فرایند تصمیم‌گیری آرمان‌گرایانه او می‌تواند به استفاده‌اش از سلاح هسته‌ای منجر شود که به شدت منافع امنیتی آمریکا را در خطر قرار می‌دهد».

فیلم / نمونه‌ای از شخصیت واقعی ترامپ

نکته‌ این است که به راستی در عرصه سیاست، بسیار زشت و حقیرانه است که کنگره یک کشور، رییس‌جمهور آن کشور را به خاطر عدم ثبات روانی، محدود نماید. در جامعه سیاسی و اجتماعی آمریکا، اکنون ترامپ را به عنوان شخص بی‌ثباتی می‌شناسند که هر آینه ممکن است که انگشت خود را بر دکمه‌ای قرار دهد که پیامدش، جنگ آخرالزمان است. جالب اینجاست که وقتی هیلاری کلینتون در مناظره‌های خود در مقابل ترامپ، مدام از عدم ثبات روانی او و عدم توانایی روانی و ذهنی برای فرماندهی بحران سخن می‌گفت، همان گفته‌های او توسط جامعه اطلاعاتی آمریکا و حتی برخی رسانه‌های حامی دموکرات‌ها مورد نکوهش قرار گرفت.

در آن زمان، حتی هم‌حزبی‌های ترامپ هم او را خطری برای امنیت ملی آمریکا می‌دانستند. درست ماه گذشته بود که سناتور «باب کورکر» -رییس کمیته روابط خارجی سنا- اظهارات و مواضع ترامپ علیه کره شمالی را قدم گذاشتن در راه جنگ جهانی سوم دانست. وقتی هفته گذشته، ترامپ از سفر 12 روزه آسیایی خود بازگشت و آن را یک سفر پر از منفعت برای آمریکا خواند، سیلی از حملات روسای سابق جامعه اطلاعاتی آمریکا علیه او در رسانه‌ها سرازیر شد و وی را خطری برای امنیت ملی کشور خواندند.

سناتور باب کورکر و ترامپ؛ دوستان دیروز و شاید (!) دشمنان امروز

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا هم که در این یک سال پیوسته با دیدگاه‌های ترامپ اختلاف نظر داشته،‌ از سوی «برایان هوک» یکی از مقامات ارشدش، به شدت به سیاست‌های رییس جمهور آمریکا نسبت به میل به گسترش رابطه با روسیه تاخته و این کشور را تهدیدی برای جهان غرب دانسته‌ است. کار آن قدر در آمریکا پیچ خورده است که رییس‌جمهور را یک دلقک دیوانه می‌دانند که ممکن است هر لحظه دستور به حمله هسته‌ای به یک کشور بدهد. یکی از مقامات نظامی آمریکا در جلسه استماع به سناتورها گفته که «جلوی کسی را بگیرید که اینچنین قدرت نظامی بزرگی در دست دارد و هر لحظه ممکن است موجب جنگ جهانی سوم شود».

«بروس بلیر» -کارشناس ارشد سابق پرتاب موشک هسته‌ای- اخیرا اظهار داشت: «نابود کردن تمدن بشری اکنون توسط یک مرد ممکن شده است. مردی که پیش از این یک شُومن و ستاره تلویزیونی بوده و اکنون کل تسلیحات آمریکا در دست اوست و با توجه به عصبانیت لحظه‌ای، آستانه تحمل بسیار پایین، و حد توجه‌ بسیار ضعیف‌اش، می‌تواند فاجعه بیآفریند».

شاید بتوان گفت که چشمگیرترین اظهارنظر مربوط به ژنرال «رابرت کهلر» -فرمانده ستاد فرماندهی استراتژیک ارتش آمریکا و ناظر برنامه‌های هسته‌ای بین سال 2011 تا 2013- است. وی در جلسه استماع اظهار داشت: «اگر حتی یک دستور غیرقانونی به ارتش داده شود، ارتش متعهد است که آن را اجرا نکند و اطاعت نبرد».

رابرت کهلر

نکته قابل توجه اینکه در میان حملات پرشمار رسانه‌های طی یک سال ریاست جمهوری ترامپ، اکنون تصمیم ژنرال‌ها به عدم متابعت و اطاعت از دستورات غیر معقول ترامپ می‌تواند بزرگ‌ترین چالش دوران کاری او و فراتر از آن، نابود کردن وجهه قدرت او باشد.

اگر بخواهیم صریح باشیم، باید گفته شود: ترامپ به راستی یک فرد بی‌ثبات و دارای مشکلات روانی است. به ادبیات او توجه کنید. نه نزاکت دارد و نه سیاست. در سازمان ملل، به عنوان رییس جمهور آمریکا می‌ایستد و عملا یک ملت را به نابودی تهدید می‌کند. توئیترهای سخیف و مضحک‌اش را توجه کنید. یک بار به «کیم جونگ اون» -رهبر کره شمالی- می‌گوید «آقا کوچولوی موشکی». بار دیگر، به او لقب «کوتوله خپل» می‌دهد. آیا براستی این ادبیات رییس جمهور یک کشور است؟ کشوری که خود را قدرت اول جهان می‌داند. آیا این ادبیات سخیف، کودکانه، و دیوانه‌وار، چیزی به جز افزایش تنش را در پی خواهد داشت؟

به لحن کودکانه و حماقت‌بار یک رییس جمهور توجه کنید: چرا کیم جونگ اون با گفتن «پیر» به من توهین بکنه و من بهش نگم «کوتوله چاق»؟  آره خب ... من خیلی سعی کردم که باهاش رفیق باشم و شاید هم روزی این اتفاق بیافته

الان شنیدم که وزیر خارجه کره شمالی در سازمان ملل سخنرانی می‌کنه. اگر بخواد افکار اون «آقا کوچولوی موشکی» رو بیان کنه، چندان تاب نخواهند آورد

در این میان، نکته قابل توجه این است که سنا میلی به رو در رویی با ترامپ ندارد و کورکر پس از جلسه استماع گفت که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. «برایان مک‌کئون» که از مقامات وزارت دفاع آمریکا در زمان اوباما بود، اعلام کرده که محدود کردن اختیارات رییس جمهور فعلی می‌تواند رییس جمهور بعدی که ممکن است جنگ‌طلب نباشد را دچار مشکل سازد چرا که این قانون تداوم خواهد داشت. این در حالی است که محدودیت اعمال شده در سال 1974 بر نیکسون، در دوره «جیمی کارتر» تداوم نداشت و اظهارات وی جای تعجب دارد. علاوه بر این، یک مشکل بزرگ در اینجا وجود دارد که با توجه به عدم همراهی همه فرماندهان ارتش با فرماندهانی که به شدت نگران اقدامات ترامپ هستند و همچنین عدم همراهی سناتورها، ظاهرا آن‌ها هم مشکلی با خطرات هسته‌ای احتمالی رییس‌جمهور آمریکا برای جامعه بین‌المللی ندارند.

فیلمی که خود آمریکایی‌ها در مورد رییس‌جمهور جنگ‌طلب خود بر اساس فیلم «مکس دیوانه» ساخته‌ بودند؛ در زمان انتخابات هم او را می‌شناختند

در پایان باید گفت که بهانه‌جویی سناتورها به هیچ وجه قابل قبول نیست و راه‌های حقوقی و قانونی بسیاری برای محدود کردن اختیارات هسته‌ای ترامپ وجود دارد. تنها شانس افراد نگران از خطر هسته‌ای ترامپ، حمایت مردم از آنهاست که از آن‌ها خواستند تا در مقابل دستورات غیر قابل توجیه ترامپ بایستند و لذا، تصور این که ممکن است چیزی شبیه کودتای نظامیان به شکل نافرمانی تاثیرگذار علیه وی رخ دهد، خیلی هم دور به نظر نمی‌رسد.

منبع:

https://www.rt.com/op-edge/410176-trump-nuclear-military-coup-opponents/

نظر شما