شناسهٔ خبر: 22580360 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

برنا گزارش می دهد؛

کارنامه امداد رسانی به زلزله زدگان بدون روتوش/ پشت پرده اقدامات ستاد بحران در شش روز گذشته

زلزله زدگان کرمانشاه پس از گذشت 7 روز با سازماندهی مناسبی از سوی ارگان های مختلف، مشکل خاصی ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی برنا ،در این روزهای سختی که گذشت ارتش، هلال احمر، اورژانس، سپاه و ... دوشادوش هم با برقراری امنیت منطقه بحران زده و با حمایتی که از سوی مردم ایران  شدند توانستند مشکلات روزهای ابتدایی را کمرنگ کنند تا مرحله نوسازی و بازسازی آغاز شود.

روزنه های امید

سعیدی سخنگوی  ستاد مدیریت بحران در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: از همان روزهای نخست در بین ارگان های مختلف بسیجی عمومی شکل گرفت تا هرچه زودتر مشکلات زلزله زدگان مرتفع شود به گونه ای که همزمان با امدادرسانی و اسکان زلزله زدگان متخصصان گاز رسانی پس از ثبت 110 هزار پیام مردمی که خواستار وصل شدن گاز بودند در کمتر از 48 ساعت همه خانه ها و ساختمان های اداری و تجاری را یکی پس از دیگر چک کردند و گاز وصل شد.

وی افزود:برنامه ریزی ها طوری تنظیم شدند که با توزیع 73 هزار چادر مردمی که خانه هایشان بر اثر زلزله ویران شده یا قابل سکونت نیستند در شرایط امنی در زمان پس لرزه ها اسکان داده شوند و همزمان با نصب و رفع مشکل آب،برق و گاز بیمارستان های منطقه خدمات رسانی را با جدیت دنبال کنند تا زلزله زدگان تحت مداوا قرار گیرند و این در حالی بود که بخشی از مصدومان و خانواده هایشان به شهرهای دیگر انتقال داده شدند و در بیمارستان ها تحت جراحی قرار گرفتند.

سعیدی با اشاره به اینکه  ارتش، سپاه ، بسیج ،پلیس و همه دستگاه های خدمات رسان اعم از هلال احمر، اورژانس، آب، برق، گاز و سایر دستگاه ها در حال  برآورد خسارت  هستند گفت:از 48 ساعت پیش عملیات آواربرداری  به منزله  آماده سازی زمین ها برای ساخت و ساز در شهر و هم در روستاها آغاز شده است و اعتبارات لازم پیش بینی شده است  که بلا فاصله پس از پایان آوار برداری ساخت و ساز آغاز می شود.

سخنگوی ستاد بحران با تاکید بر موفقیت در ورود به ماجرا اظهار داشت: از همان لحظات نخست تلاش در این جهت بود که برق وصل شود که  بعد از گذشت  دو روز از حادثه صد در صد برق و آب منطقه وصل شد  و مشکلات مخابرات نیز در همان روزهای اول برطرف شد.

وی افزود:  عملیات جستجوی نجات در کوتاهترین زمان ممکن انجام شد و از همان دقایق ابتدایی حادثه    اسکان اضطراری بلافاصله صورت گرفت و باید بگویم این عملکرد ها را با توجه به شدت حادثه و وقوع یک زلزله 7.3 ریشتری  موفق می دانم .

سعیدی در پایان گفت: در حال حاضر مردم در مناطق زلزله زده مشکل خاصی از نظر امکانات ندارند  همگی چادر، موادغذایی و پوشاک دارند و خود مردم هم  به نظر من هر کسی هر آنچه که در توانش بوده انجام داده و مسئولین هر چه که در توان داشتند انجام مردم سراسر کشور و هم مردم سراسر کرمانشاه نهایت همکاری و تعامل را با مسئولین داشتند و امیدواریم که با هماهنگی هر چه بیشتر ادامه کار طی شود و مردم بتوانند به خانه هایشان برگردند.

عملیات اورژانس

خالدی سخنگوی اورژانس کل کشور در زمینه جزییات اقدامات اورژانس در مناطق زلزله زده به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: اورژانس از همان دقایق نخست آماده باش بود و در یک هفته با آمبولانس های زمنی و هلی برد به انتقال مصدومان در مسافت های طولانی پرداخت.

وی افزود:در این هفت روز 7 هزارو 350 مصدوم توسط اورژانس به مراکز درمانی و بیمارستان های شهرهای مختلف انتقال داده شده اند که در این میان 3 هزارو 572 مصدوم بستری شده اند .

خالدی ادامه داد: مصدومین انتقالی از کرمانشاه به تهران، البرز و همدان  418 نفر بودند که تا روز 27 ابانماه در این شهرها 324 مصدوم بستری داشتیم و در بیمارستان های کرمانشاه نیز 355 مصدوم بستری بودند و در واقع تا روز 27 ابانماه در مجموع 679 زلزله زده بستری بودند و بقیه مصدومان ترخیص شده بودند.

سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به اینکه  اعزام مصدومین قطع عضو با اولویت فوری صورت گرفت درباره جراحی های  موفقیت آمیز گفت:تا روز 27 ابانماه یک هزارو 519 مصدوم تحت عمل جراحی قرار گرفتند که از میان در کرمانشاه یک هزارو 335 مصدوم در تهران 90 نفر ، در البرز 39 نفر و در در همدان 55 نفر جراحی شده اند.

اقدامات بهزیستی

سید مهدی میرشاه ولد  مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی  در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی برنا در مورد عملکرد بهزیستی در زلزله غرب کشور گفت:  با حضور مددکاران اجتماعی حمایت‌های روانی از افراد به ویژه کودکان و زنانی که سرپرست خود را از دست داده‌اند، انجام شد.

او با بیان اینکه 20 گروه 5 نفره برای ارائه خدمات روانشناسی در منطقه حضور دارند، گفت: راه‌اندازی مهدکودک‌ها و ادارات بهزیستی شروع شده و تاکنون 9 کانکس برای راه‌اندازی مهد‌کودک‌ها در مناطق زلزله‌زده در نظر گرفته شده است.

میرشاه ولد با بیان اینکه حمایت‌های روانی و اجتماعی برای آسیب‌دیدگان ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: گروه‌های اجتماعی و محب تا پایان سال در قالب 20 گروه برای ارائه خدمات اجتماعی در منطقه زلزله‌زده حضور دارند.

وی تاکید کرد: در این حادثه حدود 118 نفر معلول شده‌اند که شناسایی و ارائه خدمات تخصصی توانبخشی برای این افراد در دست انجام است. همچنین اولین اداره بهزیستی در سرپل ذهاب از روز پنجشنبه شروع به فعالیت کرده. از امروز نیز در دیگر شهرها ادارات کل بهزیستی فعالیت‌شان را آغاز خواهند کرد.

ایشان به افرادی که برای دریافت خدمات تخصصی پزشکی به تهران یا کرج مراجعه‌کرده‌اند؛ اشاره کرد و ادامه داد: آمادگی اسکان برای همراهان افرادی که برای دریافت خدمات تخصصی به تهران آماده‌اند را داریم و زمینه برگشت آنها پس از پایان بهبودی را فراهم می‌کنیم.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی با بیان اینکه این حادثه تاثیرات تلخی بر افراد زلزله‌زده داشته است، گفت: ارائه خدمات روانی و اجتماعی برای این افراد ادامه خواهد داشت تا اثرات ناشی از این حادثه تلخ را از بین ببرد. در حقیقت مداخله به هنگام ارائه خدمات روانشناختی و اجتماعی یک بحث علمی است که می‌تواند از شدت تاثیرات این حادثه بکاهد.

میرشاه ولد  تصریح کرد: انجمن‌ روانشناسی، سازمان نظام روانشناسی و انجمن مددکاری نیز برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده‌اند. تیم مشاوره‌های روانشناختی 2360 نفر ساعت کار کرده‌اند و همچنین 39 ماشین اورژانس اجتماعی به همراه تیم مددکاری در منطقه حضور دارند همچنین 14 میلیارد تومان کمک غیرنقدی و 450 میلیون تومان کمک نقدی از طرف بهزیستی انجام شده و 62 ماشین شاسی بلند برای رفتن به مناطق صعب‌العبور به منطقه اعزام شده‌اند.

جزییات اقلام توزیع شده به زلزله زدگان

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ در یک هفته گذشته حدود 75 هزارو926 دستگاه چادر،237 هزارو753 تخته پتو،54 هزارو 439 تخته موکت،582 هزارو 212 قوطی کنسرو،670 هزارو590 باکس آب معدنی و 97 هزارو 861 کیلو نایلون سقف چادری بین زلزله زدگان توزیع شده است.

نظر شما