شناسهٔ خبر: 22580154 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

گام مهم دیپلماتیک در منطقه/ ظریف،لاوروف و چاوش‌اوغلو در آنتالیا

وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه از ساعتی پیش در آنتالیا پشت میز مذاکره نشستند تا درباره بحران سوریه گفت‌و‌گو کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پانا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حالی شب گذشته به ترکیه سفر کرد که حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای او که مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه نیز است، هفته گذشته را در کشورهای همسایه مشغول رایزنی در خصوص سوریه بود.

جابری انصاری چهارشنبه هفته گذشته سفر خود را با روسیه آغاز کرد. او در مسکو با میخائیل باگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور خاورمیانه و همچنین الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه درباره آخرین تحولات در سوریه و همچنین ابتکارات سه کشور ضامن روند آستانه برای کاهش تنش و حل بحران سوریه گفت و گو کرد.

جابری بعد از یک روز مذاکره در مسکو راهی دمشق شد و پس از دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه شد . او مذاکرات فشرده خود را روز پنجشنبه25 آبان در آنکارا ادامه داد و با معاون منطقه ای وزارت امور خارجه و برخی دیگر از مقامات این کشور درباره روند آستانه و تحولات سوریه رایزنی کرد.

یک روز پس از این رایزنی ها(شنبه 27 آبان) اجلاس کارشناسان ارشد سه کشور ضامن روند آستانه یعنی ایران، روسیه و ترکیه در تهران برگزارشد و در حالی که وزیران امور خارجه سه کشور امروز در آنتالیا گرد یک میز نشسته اند، قرار است سه رئیس جمهور نیز روز چهارشنبه اول آذر ماه در سوچی روسیه گرد هم آیند.

نشست سه جانبه بین ایران، روسیه و ترکیه در حالی برگزار می شود که بسیاری از رسانه های دنیا برگزاری این نشست را پیام مستقیمی برای آمریکا می دانند.

مذاکرات بین تهران،مسکو و آنکارا در موضوع سوریه با آغاز مذاکرات آستانه توانسته است موفقیت های چشم گیری در صحنه میدانی سوریه به دست آورد و این در حالی است که مذاکرات حل بحران سوریه در ژنو بدون هر گونه نتیجه مشخصی در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی‌های اخیرش آمریکا را به عدم پایبندی به وعده‌هایش در خصوص عقب‌نشینی «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) و نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) از مناطقی که از وجود تکفیری‌های داعش خالی شده است، متهم کرده است.

از طرف دیگر نشست سوچی و مذاکرات امروز آنتالیا در حالی برگزار می شود که تنها یک هفته از مذاکرات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری ترکیه در مورد سوریه و بیانیه مشترکی که آنها در این باب منتشر کرده اند، می گذرد.

رسانه های آمریکایی در پی بیانیه مشترک تلاش بسیاری کردند تا نشان دهند که در مذاکرات بین ترامپ و پوتین توافق هایی مشترک برای خروج ایران از سوریه صورت گرفته با این وجود وزیر امور خارجه روسیه هر گونه شایعه در این خبر را تکذیب کرد.

به این ترتیب روزنامه اسرائیلی «جروزالم‌پست» از برگزاری این نشست در آنتالیا و نشست آتی سوچی ابراز نگرانی می‌کند. این روزنامه نشست سوچی را در واقع یک گام دیپلماتیک مهم می‌داند که پیامدهای منطقه‌ای گسترده‌تری دارد.

نظر شما