شناسهٔ خبر: 22579331 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ترامپ به میزبان سعد حریری چه گفت

در حالی که همه رسانه های اروپایی در انتظار نتیجه میانجیگری رئیس جمهور فرانسه در مناقشه جدید لبنان بودند به یکباره تماس دونالد ترامپ با میزبان سعد حریری مسیر خبرها را تغییر داد هرچند جزئیات این تماس محرمانه منتشر نشده است اما کاخ سفید این تماس را به صورت دلخواه تفسیر و تحلیل کرده و مدعی شده است که دو طرف، در تماس تلفنی در خصوص آنچه مقابله با 'فعالیت‌های منطقه ای بی‌ثبات کننده' جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان خواند، توافق کرده اند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /بنا بر بیانیه کاخ سفید، دونالد ترامپ و امانوئل مکرون روز شنبه (۱۸ نوامبر) درباره اوضاع سوریه و لبنان گفتگو کردند. در این بیانیه آمده است: "هر دو رئیس جمهور درباره ضرورت همکاری با متحدان برای مقابله با فعالیت های بی‌ثبات کننده حزب الله و ایران در منطقه توافق کردند."خبر 'توافق' رهبران آمریکا و فرانسه پس از آن اعلام شد که سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان دو هفته بعد از استعفای غیرمنتظره در عربستان سعودی، به فرانسه سفر و با امانوئل مکرون گفتگو کرد. سعد حریری سپس گفت که برای شرکت در جشن روز استقلال لبنان که چهارشنبه آینده برگزار خواهد شد، به بیروت باز خواهد گشت.

حریری روز چهارم نوامبر در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، ضمن انتقاد از ایران و حزب الله لبنان، استعفا داد؛ میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، که از متحدان حزب الله به شمار می‌رود، هنوز استعفای آقای حریری را نپذیرفته است.

میشل عون مقامات سعودی را متهم کرده است که  حریری را بازداشت کرده و تحت فشار قرار داده اند، اتهامی که سعد حریری و عربستان سعودی آن را رد کرده‌اند.سعد حریری روز شنبه پس از دیدار با امانوئل مکرون در کاخ الیزه، گفت که در بیروت "موضعش را آشکار خواهد کرد." او به خبرنگاران گفت که قبل از هر اقدامی باید با رئیس جمهوری لبنان مشورت کند.

بنا بر گزارش‌ها، همسر و پسر ارشد حریری به همراه وی عربستان سعودی را ترک کرده اند اما دو فرزند کوچک تر وی "برای امتحانات مدرسه" خود هنوز در عربستان هستند.در پی دیدار حریری و مکرون، کاخ الیزه طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد که برای حفظ ثبات در لبنان تمام ابتکارات لازم را بکار خواهد گرفت. در بیانیه دولت فرانسه آمده است: "ما امیدواریم که تنش‌ها را در منطقه کاهش بدهیم."

 

نظر شما