شناسهٔ خبر: 22579306 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

«آبجی» اقتباسی آزاد از «آبجی خانوم» صادق هدایت است

به داستان های معاصر ایرانی با حال و فضای قصه های هدایت علاقه مند هستم.

صاحب‌خبر -
به گزارش شما نیوز ، شاهپیری درباره داستان نمایش و چرایی انتخاب این متن به صبا، گفت: داستان نمایش «آبجي» درباره دختر زشت رویي است كه هيچ مردي حاضر به ازدواج با او نیست. از طرفي ماهرخ خواهر كوچك تر او كه دختري زيباست به زودي قرار است ازدواج كند. شب عروسي ماهرخ، آبجي كه به خواهرش حسادت مي كند و از حرف هاي مردم خسته شده خود را در آب انبار غرق مي كند، اما مردي او را نجات مي دهد. چند شب بعد همان مرد به خواستگاري آبجي مي آيد و با او ازدواج مي كند،اما مرد يك انسان معمولي نيست!
او ادامه داد: داستان نمایش اقتباسی آزاد از داستان کوتاه «آبجی خانوم» اثر صادق هدایت است. من به داستان های معاصر ایرانی با این حال و فضا علاقه مند هستم. به نظرم داستان هایی مثل «بوف کور»، «سه قطره خون»، «سگ ولگرد» یا «عروسک فرنگی» خیلی جذاب هستند. دنبال بهانه ای بودم تا یکی از این کارها را دراماتیزه و بعد تبدیل به نمایشنامه کنم. سال ۹۵ که جشنواره تئاتر عروسکی بود با فرهاد امینی طرح را مطرح کردم و ایده اولیه با من بود و او به نمایشنامه تبدلیش کرد.
این بازیگر درباره معیار انتخاب بازیگرانش توضیح داد: انتخاب بازیگر در تئاتر متفاوت از سینما و تلویزیون است. بازیگر تئاتر باید از بدن و بیان خوبی بهره مند باشد. تیم بازیگری را از قبل می شناختم. مینو ملکی، نسیم تاجی و مهرنوش بلمه که در این کار بازی می کنند از همکلاسی های من بوده اند و با هم همکاری داشته ایم. ترجیح من این است که یک گروهی را حفظ کنم و با کسانی که کار کرده ام و شناخت دارم تجربه های جدید کسب کنم تا اینکه یک کَستِ جدید ببندم. با این روش ،هم گروه بازیگری رشد می کند، هم کارگردان و به سطح همدیگر ارتقا می دهیم. تا اینکه من دوباره سراغ آدم های جدیدتر بروم و از نو شروع کنیم.
وی درباره مشکلات قبل از اجرای نمایش بیان داشت: هماهنگ کردن بچه ها و سالن گرفتن برای تمرین، کمی اذیت مان کرد. کار عروسکی مثل کارهای دیگر نیست. وقتی اسم عروسک وسط می آید آکسسوار لازم است. باید صبر کنیم وسایل ساخته شود و بدون آنها هم نمی شود تمرین کرد. وسایل انباری برای دپو کردن می خواهد. سالن تمرین هم که می رویم نمی شود هر شب وسایل را ببریم. باید به این فکر کنیم که وسایل را کجا بگذاریم تا خراب  نشود. از مشکلاتی به این شکل زیاد داشتیم، ولی خدا را شکر به خوبی و خوشی تمام شد. در بازبینی قبول شدیم و از دوم تا بیست و چهارم آذرماه در سالن سایه تئاترشهر روی صحنه می رویم.
این کارگردان در آخر به قرارداد گیشه نمایش اشاره کرد و گفت: قرار است که از طرف مرکز هنرهای نمایشی حمایت شویم. ولی ما بیشتر روی گیشه حساب می کنیم. چون از جشنواره «مبارک یونیما» فرستاده شده ایم گفته اند که از طرف مرکز هم حمایت کوچکی می شویم، ولی فکر می کنم خیلی کم باشد. در حال حاضر هم که مبلغی نداده اند.

نظر شما