شناسهٔ خبر: 22579054 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش سران احزاب و مقامات عالی ترکیه به اقدام توهین آمیز ناتو

آنکاراـ ایرناـ هدف قرار دادن عکس آتاترک بنیانگذار جمهوری ترکیه و رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور در میدان تیر رزمایش ناتو در نروژ موجب خشم و اعتراض سران احزاب و مقامات عالی رتبه ترکیه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، رجب طیب اردوغان در سخنانی اظهار کرد: آنچه که اخیرا به عنوان توهین نسبت به آتاترک و شخص من در رزمایش ناتو صورت گرفت، به واقع آشکار شدن رویکرد نادرست ناتو نسبت به ترکیه بود.
وی افزود: قابل اعتماد بودن سازمان ناتو، با جمع آوری سیستم دفاع موشکی خود از ترکیه آن هم در دوره ای که تهدیدات تروریستی از سوی سوریه به اوج خود رسیده بود و در صورت حمله یک کشور دیگر نمی توانستیم از خود دفاع کنیم، مورد تردید تمامی کشورهای عضو این سازمان قرار گرفت و زمانی که برای تامین امنیت خود اقدام به خرید سامانه دفاع موشکی S400 از روسیه کردیم، برخی از کشورهای مهم عضو ناتو واکنشهایی دال بر ذهنیت مخدوش شان بروز دادند.
وی تاکید کرد: برخی اقدامات اشتباه نه از سوی افراد نادان بلکه از سوی فرومایگان انجام می شود.
ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در پیامی توییتری نوشت: اقدام خصمانه و افتضاح رزمایش ناتو را به شدت محکوم می کنیم و از نزدیک این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه نیز گفت: همان طوری که در گذشته هیچ قدرتی نتوانست آتاتورک و دوستانش را شکست دهد، امروز نیز رییس جمهوری ترکیه را نمی تواند شکست دهد زیرا مردم ترکیه امروز بیش از هر زمان دیگری از اردوغان حمایت می کنند.
وی تاکید کرد: تاکنون جهان شاهد چنین رسوایی نبوده است و باید با افرادی که باعث انجام چنین جسارتی شدند، به شدت برخورد شود.
ژنرال خلوصی آکار رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه نیز گفت: رسوایی اخیر در رزمایش ناتو زشت و غیر قابل قبول است و البته می توان گفت که این حادثه زشت از سوی افرادی با حمایت سازمان گولن اتفاق افتاد.
وی تاکید کرد: البته مقامات ناتو در زمان مناسب و به شکل قابل قبولی به این حادثه واکنش نشان دادند.
عمر چلیک وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه که به کانادا سفر کرده است، با دبیر کل ناتو دیدار و به شدت به این رفتار ناتو اعتراض کرد.
دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه در پیام توییتری خود نوشت: قرار گرفتن تصویر مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار جمهوری ترکیه و عکس رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کشورمان میان رهبران کشورهای دشمن در رزمایش ناتو، یک رسوایی غیرقابل جبران است و تلاش مقامات ناتو برای حذف این اتفاق خصمانه از ذهن‌ و حافظه، اقدامی بیهوده است و مقامات ناتو نمی توانند با عذرخواهی، از خود رفع مسئولیت کنند.
کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه ترکیه نیز گفت: اقدام زشت ناتو محکوم است و با یک عذرخواهی ساده قابل حل نیست.
وی افزود: ما یک کشور قدرتمند و معتبر هستیم و البته مانند همه کشورها، احزاب ترکیه نیز در نحوه اداره کشور اختلاف سلیقه دارند و این دعواهای خانوادگی طبیعی است ولی اجازه توهین بیگانگان به تاریخ کشور و دولتمردان کنونی را نمی دهیم.
به گزارش ایرنا، در جریان رزمایش دو روز پیش ناتو در نروژ، تصویر آتاتورک بنیانگذار جمهوری ترکیه و عکس رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور به عنوان سیبل تیراندازی استفاده شده بود که بلافاصله اردوغان دستور خروج 40 سرباز ترکیه از رزمایش ناتو را به نشانه اعتراض صادر کرد و در ادامه ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، از ترکیه و شخص اردوغان عذر‌خواهی کرد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

انتهای پیام /*

نظر شما