شناسهٔ خبر: 22578928 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اقبال رییس جمهور سابق شیلی در انتخابات امروز

پیش‌بینی می‌شود "سباستین پینرا" در انتخابات امروز یکشنبه ریاست جمهوری شیلی میزان زیادی از آرا را به خود اختصاص دهد. این تاجر میلیاردر از حمایت آن دسته از مردم شیلی برخوردار است که امیدوارند این رییس جمهور پیشین، اقتصاد ضعیف این کشور را احیا کند، اما بر اساس نظرسنجی‌ها، وی آرا کافی برای جلوگیری از کشیده شدن انتخابات به دور دوم را در اختیار نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بزرگترین کشور تولید کننده مس در جهان، از پایین آمدن قیمت جهانی این فلز و نیز کاهش درخواست برای آن لطمه خورده؛ فلزی که پایه و اساس اقتصاد این کشور است.

سباستین پینرا، رییس جمهور سابق شیلی و کارآفرین تحصیل کرده دانشگاه هاروارد متعهد شده تا مالیات‌ کسب و کارها را به منظور افزایش رشد، کاهش دهد و برنامه پرداختی چهارساله‌ای به ارزش ۱۴ میلیارد دلار، شامل سرمایه‌گذاری‌های تازه در زیرساخت‌ها را اجرایی کند.

پینرا ۶۷ ساله در دوران ریاست جمهوری خود از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، با اعتراض‌هایی بر سر نابرابری و تحصیل مواجه بود و این دوره را با میزان پایین محبوبیت به پایان رساند. اما رکود اقتصادی و تخریب کلی که در دولت حزب چپ میانه "میچل باچله"، رییس جمهور فعلی، صورت گرفته، موضع وی را در انتخابات پیش رو تقویت کرده است.

باچله در نخستین دوره ریاست جمهوری خود در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ محبوب‌ترین رییس جمهور شیلی بود اما این دوره از ریاست جمهوری خود را با کمترین میزان محبوبیت به پایان می‌رساند. به علاوه مشکلات اقتصادی، وجهه او به خاطر یک رسوایی ملکی که خانواده‌اش در آن دست داشتند نیز مخدوش شد؛ رسوایی‌ای که مجازاتی هم در پی نداشت.

پیش‌بینی می‌شود به این دلیل که رای‌دهی به طور داوطلبانه انجام می‌شود و شرکت در انتخابات همچون سال ۲۰۱۲ اجباری نیست، پینرا آرا کمتری را از آن خود کند. همچنین ممکن است وی از جانب ائتلاف چپ میانه حمایت شود؛ ائتلافی که توسط آن دسته از مردم شیلی که معتقدند باچله به وعده‌های خود برای اعمال تغییرات اجتماعی اساسی در کار و تحصیل عمل نکرده، زیر سوال رفته است.

نظرسنجی‌ها بیانگر اختلاف زیاد میان آرا پینرا و نزدیک‌ترین رقیبش، الخاندرو گویلیر است اما این میزان کافی نیست تا در همان دور نخست، پیروزی در انتخابات را از آن پینرا خود کند. اگر هیچ یک از نامزدها موفق به کسب بیش از ۵۰ درصد آرا نشوند، انتخابات میان دو نامزد با بیشترین آرا به دور دوم کشیده می‌شود. شش نامزد دیگر نیز در این انتخابات شرکت دارند.

گویلیر ۶۴ ساله، روزنامه‌نگار سابق، متعهد شده تا برنامه باچله برای افزایش مالیات‌ شرکت‌های حقوقی و صرف بخشی از آن در اصلاحات آموزشی، اصلاح قانون اساسی، افزایش حقوق و نظام سلامت را ادامه دهد. وی همچنین قصد دارد، منابع شیلی را متنوع کرده و منابع انرژی جایگزینی را معرفی کند تا هزینه‌های سرمایه‌گذاری در این بخش را کاهش دهد.

در این انتخابات همچنین ۱۵۵ کرسی مجلس و ۲۳ کرسی از مجلس سنا به رای گذاشته می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما