شناسهٔ خبر: 22578855 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

«دق الباب مساجد» بدعت است

خبرگزاری شبستان:چند سالی است که در پایان ماه صفر مراسمی باب شده که در ظاهر مانند بسیاری از خرافات دیگر عملی نیکو وانمود می شود، اما هنگامی که در آن اندیشیده می شود نتیجه آن چیزی جز خرافه و بدعت نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، عمل خرافی که در دین وارد نشده باشد و با عنوان دین انجام شود، نه تنها ثوابی ندارد، بلکه گناه است. دق‌الباب مساجد در شب اول ربیع الاول از جمله این امور است و سند روایی ندارد.

 

چند سالی است که در پایان ماه صفر مراسمی در برخی شهرها باب شده که در ظاهر مانند بسیاری از خرافات دیگر عملی نیکو وانمود می شود، اما هنگامی که در آن اندیشیده می شود نتیجه به آنجا می رسد که با خرافه و بدعتی دیگر مواجه هستیم.

 

این بدعت از آنجا آغاز می شود که در شب اول ماه ربیع الاول چند ساعتی قبل از نماز صبح روز اول این ماه، در هفت مسجد را می کوبند و با این کار پایان دو ماه عزاداری را به حضرت زهرا(س) تبریک می گویند.

 

در سالهای ابتدایی این مراسم به کوبیدن در مسجد و آن گاه اقامه نماز صبح در آخرین مسجد اکتفا می شد اما با گذشت زمان بر پیرایه های این عمل افزوده شد. سال بعد تضرع و ناله و گریه بر در مسجد، سال بعد پخش نذورات و شیرینی و شکلات و...، سال بعد گفته شد در آخرین مسجد باید دعای توسل خوانده شود و سال بعد روشن کردن شمع بر در مسجد و آب و جارو کردن مقابل آن هم اضافه شد.

 

حجت الاسلام امیربهاءالدین علایی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ما در رابطه با خرافه دق الباب کردن در هفت مسجد در شب اول ماه ربیع گفت: روایتی آمده است«من بشرنی بخروج صفر قله الجنه؛ هر کس به من بشارت دهد که ماه صفر تمام شده است، بهشت برای اوست»، این روایت سندیت ندارد و در کتب شیعه به آن اشاره نشده است.

 

وی بیان کرد: اینکه گفته شود، با کوبیدن در 14 خانه، و برخی مژده گفتن به هفت نفر و یا کوبیدن در هفت مسجد و یا وقوف در هفت مسجد و یا روشن کردن شمع در مقابل مسجد و برپا کردن جشن به مناسبت طلوع ماه ربیع  باید صورت گیرد، حتی در میان راویان اهل سنت هم به این روایت جعلی و ساختگی اشاره ای نشده است.



مسئول آموزش ستاد ترویج احکام خاطر نشان کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد این اعمال با خرافات مخلوط شده و به مواردی انحرافی در دین تبدیل می‌شود در حالی که اگر عملی در دین وارد نشده باشد و با عنوان دین انجام شود، نه تنها ثوابی ندارد، بلکه گناه نیز محسوب می‌شود، زیرا که بدعت در دین نهی شده است.
 

 

وی ادامه داد: ماه صفر ماهی حزن آمیز و اندوهناک برای شیعیان است، ماه صفر ماه حزن اهل بیت (ع) و برای شیعیان است زیرا که در ابتدای این ماه ورود کاروان اسرا به شهر شام و بیستم این ماه اربعین و ۲۸ صفر نیز طبق نقل های مشهور رحلت پیامبر، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و آخرین روز این ماه شهادت امام رضا (ع) است.



علایی نژاد درباره آداب خاص خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیع‌الاول در روایات اسلامی و اعمال مستحبی این ماه نیز گفت: در مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی آداب خاصی برای این امر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است. ولی در برخی روایات، اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداری و عبادت، روزه گرفتن، صدقه دادن، کمک به مستمندات و قرائت زیارت پیامبر(ص) و امیرالمومنین علی(ع) در ابتدای این ماه توصیه شده است.

 

مسئول آموزش ستاد ترویج احکام  افزود: اطلاع رسانی و آگاه ساختن صحیح و به موقع مردم در مورد مسایل دینی از وظایف دستگاه های مربوطه و از جمله رسانه ها است که می تواند جلوی ترویج و گسترش خرافات را گرفته و به تعالی و رشد عقاید جامعه کمک کند.

 

نظر شما