شناسهٔ خبر: 22578808 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چگونه سیا تحت امر ترامپ تنش با ایران را تشدید می کند؟

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صداوسیما، تحلیلگران معتقدند به نظر می‌رسد آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در تلاش برای مرتبط نشان دادن ایران به گروه القاعده با بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها همکاری کرده است. 
 پایگاه اینترنتی آمریکایی سالون  نوشت: ند پرایس، سخنگو و تحلیلگر سابق سیا گفته است این اقدام احتمالا بخشی از تلاش گسترده‌تر رئیس جدید سیا در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای ارائه یک دلیل منطقی برای تغییر رژیم در تهران است.
پرایس گفت: پیش از تهاجم غیرقانونی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، تلاش برای نسبت دادن ارتباط بغداد با القاعده یکی از علل اصلی این جنگ بود. وی با بیان این مطلب به طور ضمنی گفت: دولت ترامپ باید کار مشابهی با ایران انجام دهد.
ترامپ از زمان آغاز دوران ریاست جمهوری اش در سیاست خارجی خود موضع خصمانه‌ای در قبال ایران اتخاذ کرده است. وی خود را با جنگ طلبان مخالف ایران در کاخ سفید محصور کرده و گفته است به صورت یکجانبه توافق هسته‌ای را «پاره می‌کند.»
عربستان سعودی، نیروی نیابتی اصلی آمریکا در خاورمیانه در هفته‌های اخیر مبارزات خود را علیه ایران تشدید کرده و ترامپ نیز از اقدامات ریاض تمجید کرده است. دولت آمریکا همکاری نزدیکی با عربستان سعودی و اسرائیل برای «مقابله با فعالیت‌های بی ثبات کننده [ایران]» دارد.
دولت ترامپ برای توجیه اقدامات تجاوزکارانه خود تلاش کرده است رابطه با القاعده را به ایران نسبت دهد.
بنیاد نومحافظه کار دفاع از دموکراسی‌ها در اول نوامبر مقاله‌ای منتشر کرد که هدف آن نسبت دادن ارتباط میان این دو بود. این سازمان راستگرا برای این کار به بخشی از اسناد سیا که قبلا منتشر نشده بود استناد کرد که در حمله آمریکا به محل زندگی اسامه بن لادن، در ابوت آباد پاکستان در سال ۲۰۱۱ به دست آمده بود.
بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها اعلام کرد سازمان سیا قبل از انتشار این اسناد، یک کپی از بسیاری از فایل‌های آن را در اختیار نشریه لانگ وار متعلق به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها قرار داده بود.
لانگ وار سپس تاکید کرد این اسناد ظاهرا نشان می‌دهند که ایران بار‌ها به القاعده کمک کرده است. نشریه لانگ وار همچنین ادعا کرد برخی از سرکرده‌های القاعده در ایران زندگی می‌کردند و گفته می‌شود که در آن کشور نیز بازداشت شدند.
سپس، توماس جاسکلین و بیل روگیو، سردبیران لانگ وار مصاحبه‌های طولانی با ژان باچلر، مجری رادیو انجام دادند که در آن درباره ارتباط بن لادن با ایران صحبت کردند.
بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها سال‌ها از اقدامات تجاوزکارانه آمریکا از جمله گزینه‌های نظامی علیه ایران دفاع کرده است. این اندیشکده که موسس آن شلدون ادلسون، میلیاردر مورد اعتماد ترامپ و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است در خط مقدم تلاش برای تضعیف توافق هسته‌ای قرار دارد.
پرایس در توییتر آن چه را که فکر می‌کرد دلایل واقعی اقدام سیا در انتشار بخش‌های منتشر نشده اسناد ابوت آباد بود، نوشت و افزود اتفاقی غیراخلاقی در حال وقوع است.
وی گفت: دفتر رئیس اطلاعات ملی آمریکا در ژانویه گزارش داد که آخرین بخش اسناد ابوت آباد منتشر شده است و جامعه اطلاعاتی آمریکا دفتر بن لادن را بست.
پرایس گفت، اما زمانی که مایک پمپئو، به ریاست سیا انتخاب شد، یک اتفاق مضحک روی داد و وی بار دیگر به بررسی آن اسناد پرداخت. سپس باقیمانده اسناد بن لادن روی پایگاه اینترنتی سیا قرار گرفت. علت آن که پمپئو چنین کاری انجام داد این بود که وی معتقد بود این اسناد ارتباط القاعده را با ایران نشان می‌دهند.
پرایس هشدار داد اقدام پمپئو نشان می‌دهد که وی از راهکار دولت بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا پیروی می‌کند یعنی تاکید بر روابط تروریست‌ها دلیل منطقی برای تغییر رژیم است.
پرایس همچنین گفت: سیا در دولت ترامپ احتمالا برای توجیه اقدام نظامی آمریکا، در بیان رابطه ایران با القاعده مبالغه کرده است، همان کاری که دیک چنی، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا انجام داده بود تا دولت صدام حسین را با القاعده مرتبط جلوه دهد.
تریتا پارسی، تحلیلگر و رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا به پایگاه اینترنتی آلترنت گفت: در دوران ترامپ یک هدف سیاسی روشن برای دامن زدن به تنش‌ها با ایران و آماده کردن ذهن مردم آمریکا برای جنگ یا دستکم رویارویی بسیار بیشتر با ایران وجود دارد.
وی افزود: «از آن جایی که مشکلات هسته‌ای حل شده است و ایرانی‌ها به این توافق پایبند هستند، نمی‌توان از آن به عنوان بهانه‌ای برای جنگ استفاده کرد، در نتیجه دولت ترامپ به دنبال بهانه دیگری برای کشاندن اوضاع به رویارویی است.»
وی افزود: «تمرکز گزینشی بر ادعای حمایت ایران از القاعده نیز این مسئله را ثابت می‌کند. اگر آمریکا در شکست دادن داعش و القاعده جدی بود، با حمایت لجستیکی، ایدئولوژیکی و مالی عربستان سعودی از شبکه‌های تروریستی مقابله می‌کرد. اما در عوض به سعودی‌ها نزدیک شده و بر ایران که دشمن قدیمی القاعده است، متمرکز شده است.»

نظر شما