شناسهٔ خبر: 22578796 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

یک نفر شفاف بگوید آمار تلفات مسکن مهر چقدر است؟

ارایه آمارهای متضاد از تعداد جان باختگان مسکن مهر استان کرمانشاه تا همین جا هم موجب سلب باور عمومی نسبت به بعضی مسوولان شده اما اگر با ماله کشی قضیه، راه فرار نهادهایی که باید پاسخگو باشند باز شود ضربه ای سنگین به اعتماد مردم وارد خواهد شد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
تاکنون آمار ضد و نقیضی از تعداد کشته های مسکن مهر کرمانشاه منتشر شده است. یک روز می گویند دو نفر مرده اند؛ روز بعد نماینده کرمانشاه می گوید حداقل 1000 نفر جان خود را از دست داده‌اند که 250 نفرشان مسکن مهری بوده اند؛ روز ششم زلزله توسط معاون استاندار اعلام می شود که در مسکن مهر 100 نفر کشته شده‌اند؛ بعدازظهر همان روز، همان فرد می گوید منظورش این بوده که در مسکن مهر خودمالکی 100 نفر جان داده اند؛ اما هرچه جلوتر می رویم به این یقین می رسیم که فعلا برای نتیجه گیری درخصوص تعداد کشته شدگان مسکن مهر، زود است.

تنها چیزی که به صورت شفاف می توان مشاهده کرد اینکه مسوولان دولتهای قبلی و فعلی سعی می کنند امن‌ترین مسیر را برای عبور از راه پرانتقاد فعلی انتخاب کنند؛ حتی اگر مجبور شوند بر عملکرد رقیب مهر تایید بزنند.

رییس دولت قبل در جمعی بدون آنکه به چگونگی استحکام مسکن مهر سرپل ذهاب اشاره کند، تنها یادآور می شود که دولتهای نهم و دهم حدود 4 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر در کل کشور ساختند و اینکه بعضی در حال تبلیغ منفی هستند. او همچنین می گوید که "بعضی از مسکن مهر، خودمالکی بوده، بعضی را دولت مستقیما پشتیبانی کرده، بعضی نظارتش با دولت بوده، بعضی نبوده(!) است."

به زعم وی "این کارها که تبلیغ است ارزش پاسخ دادن ندارد".

قطعا منظور رییس دولت قبل از مسکن مهر دولتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی است که تعریف شده بود اما اشاره نمی کند که صرفا 690 هزار واحد آن را در طول شش سال تحویل داده و بقیه را به گردن دولت بعد انداخته است. به قول یکی از کارشناسان، دولتهای نهم و دهم در تعهد ایجاد کردن برای دولتهای بعد تخصص داشتند. بگذریم، همین که رییس دولت گذشته قبول دارد حدود 2 میلیون مسکن مهر خودمالکی در چارچوب طرح مسکن مهر ساخته شده خوب است. اما اینکه چرا معاون استاندار کرمانشاه سعی دارد تعداد 100 نفر تلفات مسکن مهر خودمالکی را به نام مسکن مهر ننویسد مقداری عجیب به نظر می رسد.

حالا بر اساس صحبت رییس دولت قبل می رسیم به این موضوع که خودمالکی هم جزو مسکن مهر بوده، پس تک تک واحدها باید بر اساس قانون 2800 و با نظارت کامل دولت انجام می شده تا کاملا کیفی احداث شود. اینجا پای نظام مهندسی و شهرداری وسط می آید. البته نظام مهندسی خیلی دوست دارد بگوید مسکن مهر زیر نظر آنها نبوده اما یک انبوه ساز کرمانشاهی اعلام کرد که تمام مسکن مهر کرمانشاه تحت پوشش نظارت و طراحی سازمانهای نظام مهندسی بودند.

البته مشکل اساسی این بوده که در دولت قبل، پروژه های مسکن مهر را به جای اینکه به تعاونی های تولید یا انبوه سازان بدهند، تحویل تعاونیهای تامین دادند؛ در حالی که تعاونیهای تامین صلاحیت این کار را نداشتند. خودشان زمین دادند و نقشه را پیگیری کردند. کار را هم بنا به ادعای نایب رییس انجمن انبوه سازان کرمانشاه، به شرکتهای خصولتی (احتمالا با زد و بند) واگذار کردند. از سوی دیگر گفته می شود دولت قبل در مسکن مهر با این تصور که می‌خواسته مستضعف‌نوازی کند هزینه را در قسمت فنی، مهندسی یا حتی بعضی موارد در سازه کاهش داد.

از دولت قبل که بگذریم به موضع گیری دولت فعلی در قبال مسکن مهر می رسیم که مشخص نیست با خودش چند چند است! اول که این طرح را "مزخرف" و "اقتصاد برانداز" خطاب کردند، بعد در جریان زلزله اخیر بدشان نیامد که تمام گناه فروریختن مسکن مهر را به گردن دولت قبل بیندازند. اما به یکباره روز شنبه 27 آبان قائم مقام وزیر در مقام دفاع از این طرح، برمی خیزد و اعلام می کند که در مسکن مهر تنها 2 نفر کشته شده اند.

البته از ایشان که در دولت قبل نیز در مسکن مهر مسوولیت داشته انتظار می‌رود از آن دفاع کند، کاری هم به موضع کلی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم در قبال این طرح نداریم، به خودشان مربوط است. اما لطفا چند سوال را به صورت شفاف پاسخ دهید؛ آیا دولت فعلی، خودمالکی را جزو مسکن مهر می داند یا خیر؟ تعداد افرادی که در مسکن مهر استان کرمانشاه کشته شدند دقیقا چند نفر است؟ آیا فرو ریختن دیوارها قصور مهندس ناظر محسوب می شود یا نمی شود؟ چرا بنا به گفته کارشناسان در بعضی ستونهای مسکن مهر نسبت ماسه به سیمان آنقدر زیاد بوده که با اشاره انگشت فرو می ریزد؟ آیا این بلوکها نیاز به بازسازی کلی دارد یا باید تعمیر شود؟ اگر نیاز به بازسازی کلی دارد چرا باید کشور یک بار دیگر هزینه ی سودجویی پیمانکار را بدهد؟ و دهها سوال دیگر که امیدواریم یک نفر پاسخ دهد؛ چه دولت قبل، چه دولت فعلی؛ فقط لطفا شفاف جواب مردم را بدهید.

منبع: ایسنا

نظر شما