شناسهٔ خبر: 22578795 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فرمانده آمریکایی از دستور ترامپ برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای تبعیت نمی‌کند

R1036247/P36447/S8,97,1128/CT10

رئیس فرماندهی راهبردی آمریکا موسوم به استارت کام از هرگونه دستور احتمالی غیرقانونی رئیس جمهور برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای، تبعیت نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از اسپوتنیک، ژنرال جان هایتن رئیس فرماندهی راهبردی آمریکا روز شنبه در سخنانی تاکید کرد: آماده هستم تا از دستور احتمالی غیرقانونی رئیس جمهور برای استفاده از تسلیحات هسته ای، تبعیت نکنم.

وی در سخنانی در همایش امنیت بین المللی هالیفاکس در کانادا تصریح کرد: قانون درگیری های مسلحانه معیارهای مختلفی را برای قانونی بودن اقدام نظامی تعیین و مشخص کرده است، مثل ضرورت، تناسب، برتری، تلفات غیر ضروری و سایر معیارها.

این ژنرال ارشد آمریکایی گفت: من به رئیس جمهور مشاوره می دهم، او به من خواهد گفت که چه کاری انجام دهم... و اگر این اقدام غیرقانونی باشد، حدس بزنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ من خواهم گفت، "آقای رئیس جمهور، این اقدام غیرقانونی است." حدس بزنید او چه کاری انجام خواهد داد؟ او خواهد گفت، "چه چیزی قانونی خواهد بود؟" و ما گزینه های مناسب را ارائه خواهیم کرد، ترکیبی از قابلیت های مختلف برای واکنش نشان دادن به شرایط مختلف. این روند پیچیده ای نیست.

جان هایتن افزود: اگر شما یک دستور غیرقانونی را اجرا کنید، شاید برای باقی عمرتان به زندان بیفتید.

اظهارات این مقام ارشد آمریکایی در حالی است که سنای آمریکا سه شنبه گذشته درباره قدرت و اختیارات رئیس جمهور برای انجام حمله هسته ای علیه یک کشور خارجی بحث و رایزنی کرده که این اتفاق در 40 سال اخیر بی سابقه بوده است.

غیرقابل پیش بینی بودن دونالد ترامپ و رویکرد غیرمنتظره وی در مواجهه با بحران های بزرگ باعث شده است تا نمایندگان سنا درباره قدرت و اختیارات هسته ای رئیس جمهور آمریکا بحث و تبادل نظر کنند.

بعد از تهدیدات رئیس جمهوری آمریکا علیه کره شمالی، در ایالات متحده این نگرانی جدی شده است که دونالد ترامپ ممکن است این کشور را به یک جنگ هسته‌ای بکشاند.

انتهای پیام/

نظر شما