شناسهٔ خبر: 22578789 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

حجت الاسلام رضایی در گفت‌وگو با میزان مطرح کرد

امام رضا (ع) عالم آل محمد (ص) بودند/مهربانی و صبر از صفات بارز امام هشتم

خبرگزاری میزان- یک کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه زائران امام هشتم (ع) در حرم ایشان آرامش دارند، به تشریح مناظره علمی امام رضا(ع) با عالمان آن زمان پرداخت.

صاحب‌خبر -
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان درخصوص ویژگی‌های خاص ثامن الائمه (ع) گفت: حضرت علی بن موسی الرضا (ع) همواره به داشتن صفاتی خاص و نیکو یاد می شوند. یکی از صفات بارز ایشان، عالم آل محمد (ع) بودن این امام بزرگوار است. صفتی که در زمان خودشان و در جلسه‌های مأمون عباسی با دانشمندان بر همگان ثابت شد.
 
وی ادامه داد: در آن زمان مأمون، جلسه‌هایی را با حضور عالمان و بزرگان تشکیل می‌داد که از راه آن بتوانند امام را در برخی موارد مجاب کند، اما امام(ع) در یکی از این جلسه‌ها که با حضور علمای برجسته برگزار شد، به اندازه‌ای عالی مناظره کردند و با عالمان وارد بحث‌های علمی شدند که باعث تعجب همگان بود.
 
حضرت علی بن موسی الرضا (ع)

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام رضا (ع) در این جلسه با هرکسی از دین و مسلک خودش صحبت کردند و خود مأمون هم در آن زمان تا این اندازه به وسعت علم حضرت علی بین موسی الرضا (ع) آگاهی نداشت و از اندیشه و تسلط علمی امام به تعجب افتاد. در این روند برخی نقل کرده‌اند که امام رضا (ع) حتی مسائل دینی را به زبان‌های مختلف بیان کرده‌اند.

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: به امام هشتم (ع) همچنین امام رئوف می‌گویند چرا که خیلی مهربان هستند و هرکسی که در زندگی به ایشان مراجعه می‌کرد، دست پر از نزد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) باز می‌گشت و از ملاطفت، رحمت و مهربانی آن امام بزرگوار برخوردار می‌شد.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی یادآور شد: اوج رحمت و مهربانی امام رضا (ع) در ماجرای ضمانت از آهو مشخص شد و ایشان نسبت به همه افرادی که این روز‌ها به زیارتشان می‌روند نیز بسیار مهربان هستند.
 
حضرت علی بن موسی الرضا (ع)

وی تصریح کرد: امام رضا (ع) همچنین از صبر عجیبی برخوردار بودند و لازم است انسان‌ها از ویژگی‌های شخصیتی این حضرت درس بگیرند چرا که این حضرت در حالی که می‌دانند مأمون چه کاری انجام می‌دهد و چه هدفی دارد، به خاطر دین اسلام و اینکه احکام دینی باقی بماند، در برابرش صبر می‌کنند و تا سرحد شهادت پیش می‌روند.

این کارشناس مذهبی توضیح داد: امام رضا (ع) در دوره جوانی به امامت می‌رسند، اما تا مدتی پس از ازدواجشان صاحب فرزند نمی‌شوند از این رو مورد طعنه و حرف مردم قرار می‌گیرند که خداوند عنایت می‌کند و امام جواد (ع) را به ایشان می‌بخشد و پس از ایشان نیز امامت به امام جواد (ع) می‌رسد.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی نیز مومنانی که به حرم امام رضا (ع) می‌روند، زمانی که صحبت‌هایشان را به این امام بزرگوار می‌گویند، احساس سبکی کرده و آرامش فوق العاده‌ای کسب می‌کنند. امام رضا (ع) به این نکته اشاره کرده‌اند که هر کسی ایشان را زیارت کند، این حضرت در سه مرحله میزان، عبور از صراط و زمانی که نامه اعمال به دست افراد داده می‌شود، به فریاد زائران می‌رسند.

انتهای پیام/

نظر شما