شناسهٔ خبر: 22577634 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تشکیلات خودگردان فلسطین: روابط با آمریکا را قطع می کنیم

تشکیلات خودگردان فلسطینی تهدید کرد اگر آمریکا دفتر این تشکیلات در واشنگتن را ببندد، روابطش را با آمریکا قطع می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما روزنامه صیهونیستی تایمز آو اسرائیل در گزارشی نوشت فلسطینی ها روز شنبه هشدار دادند اگر آمریکا دفتر جنبش آزادیبخش فلسطین را در شهر واشنگتن به سبب نقض قوانین آمریکا ببندد، روابط خود را با آمریکا قطع خواهند کرد. گفته می شود سازمان آزادیبخش فلسطین خواستار محاکمه اسرائیلی ها در دیوان کیفری بین المللی شده است.
صائب عریقات مقام بلندپایه فلسطینی در ویدئویی که در توئیتر منتشر شد، اعلام کرد اگر دفتر این سازمان رسما تعطیل شود، مقامات فلسطینی «همه روابط خود را با دولت (آمریکا) متوقف خواهند کرد.»
وی گفت این اقدام آمریکا در نتیجه فشارهای اعمال شده از سوی نتانیاهو بر دولت ترامپ است.
قرار است رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی روزهای آتی در این باره با مقامات دیدار کند تا درباره واکنش به اقدام احتمالی آمریکا تصمیم گیری کند.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل این موضوع را رد اما از اقدام آمریکا تمجید کرد.
نتانیاهو در بیانیه ای که دفترش آن را منتشر کرد، گفت: «ما به این تصمیم احترام می گذاریم و به ادامه همکاری های خود با آمریکا به منظور پیشبرد صلح و امنیت در منطقه چشم داریم.»
نتانیاهو اعلام کرد اقدام وزارت امور خارجه آمریکا ارتباطی به اسرائیل ندارد. وی گفت این اقدام «بر اساس قوانین آمریکا انجام می شود.»
روز شنبه، یک مقام تشکیلات خودگردان فلسطینی اعلام کرد وزارت امور خارجه آمریکا از تمدید فعالیت دفتر نمایندگی این نهاد در واشنگتن دی سی برای نخستین بار از دهه هزار و نهصد و هشتاد خودداری کرده است.
مجوز فعالیت تشکیلات خودگردان فلسطین - که جامعه بین المللی آن را نماینده همه فلسطینیان می داند - در آمریکا باید هر شش ماه یکبار تمدید شود.
ریاض المالکی وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: «تشکیلات خودگردان دو روز پیش نامه ای از وزارت امور خارجه آمریکا دریافت کرد که در آن آمده بود دلایل کافی برای باز نگه داشته شدن این دفتر وجود ندارد.»
وی گفت: «در گذشته چنین اتفاقی نیفتاده بود و ما خواستار شفاف سازی وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید شده ایم. آنها به ما گفتند روز دوشنبه نشست کارشناسان حقوقی بلندپایه برگزار می شود.»
المالکی خاطرنشان کرد نامه ای به دولت آمریکا ارسال کرده و این اقدام را «غیر قابل پذیرش، یک اقدام در راستای تشدید تنش و یک تصمیم سیاسی» توصیف کرد «که سبب پایان نقش آمریکا در روند صلح می شود.»
یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا «سخنان خاص مقامات فلسطینی» درباره دیوان کیفری بین المللی را دلیل عدم تمدید فعالیت دفتر تشکیلات خودگردان در واشنگتن اعلام کرد و سخنرانی اخیر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد -که در آن اعلام کرده بود موضوع شهرک سازی های اسرائیل به دیوان کیفری بین المللی ارجاع داده شود- ممکن است در ورای موضع آمریکا در بستن دفتر تشکیلات قرار داشته باشد.
رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه از تأیید پایبندی فلسطینیان به قانون سال دو هزار و پانزده کنگره خودداری کرد. بر اساس این قانون، اگر تشکیلات خودگردان در پی محاکمه اسرائیلی ها در دیوان کیفری بین المللی باشند، مجازات هایی علیه آنها اعمال خواهد شد.
بر اساس این قانون که دسامبر سال دو هزار و پانزده به تصویب رسید، این مجازات خاص شامل تعطیلی دفتر نمایندگی سازمان آزادی بخش فلسطین در آمریکا می شود که در واشنگتن دی سی قرار دارد.
یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا عصر روز جمعه در گفتگو با تایمز آو اسرائیل گفت: «ما قادر نبودیم تأییدیه پایبندی فلسطینیان به قانون کنگره را صادر کنیم و سازمان آزادی بخش فلسطینی را در جریان موضوع قرار دادیم.» وی همچنین گفت: «وزیر امور خارجه به این نتیجه رسید که موارد مبتنی بر واقعیت به ویژه سخنان خاص مطرح شده از سوی مقامات فلسطینی درباره دیوان کیفری بین المللی به وی اجازه نداد فعالیت دفتر آنها را تمدید کند.»
در سال دو هزار و پانزده، کنگره آمریکا قانونی ارائه کرد که بر اساس آن، فلسطینیان نباید در ارتباط با تحقیقات درباره اتباع اسرائیلی در دیوان کیفری بین المللی اعمال نفوذ کنند.
این موضوع به طور خودکار به این معنا نیست که این دفتر تعطیل خواهد شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اکنون نود روز فرصت دارد در این باره تصمیم گیری کند که آیا «فلسطینیان وارد مذاکرات مستقیم و جدی با اسرائیل شده اند یا خیر» و سپس او می تواند از تعطیل شدن این دفتر جلوگیری کند.
این اخطار در حال صادر شده است که ترامپ در تلاش هایش برای دستیابی به توافق نامه صلح بین اسرائیل و فلسطینیان در پی یک اهرم چانه زنی است.
این مقام گفت واشنگتن امیدوار است «تعطیلی این دفتر کوتاه مدت» باشد. وی تأکید کرد: «ما روابط خود را با سازمان آزادیبخش فلسطینی قطع نمی کنیم و قصد نداریم همکاری با تشکیلات خودگردان فلسطین را نیز متوقف کنیم.»
او افزود: «این اقدام نباید نشانه ای مبنی بر این باشد که آمریکا در حال پایان دادن به تلاش هایش است.»
فعالیت این دفتر به صدور مجوز از سوی وزارت امور خارجه آمریکا منوط است که هر شش ماه باید تمدید شود.
دو روزه پیش، مهلت آخرین دوره شش ماهه به پایان رسید.

نظر شما