شناسهٔ خبر: 22577206 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

زلزله زدگان را در شبهای سرد پاییزی تنها نگذاریم- فرزاد نویدی**

در زلزله یکشنبه شب کرمانشاه، 31 هزار خانه تخریب شده و خانواده های بسیاری اکنون بی سرپناه شده اند، دمای شب های کرمانشاه در هفته اخیر به صفر رسیده و براساس

صاحب‌خبر - در زلزله یکشنبه شب کرمانشاه، 31 هزار خانه تخریب شده و خانواده های بسیاری اکنون بی سرپناه شده اند، دمای شب های کرمانشاه در هفته اخیر به صفر رسیده و براساس اعلام سازمان هواشناسی قرار است سردتر نیز شود، اقلام خوراکی به اندازه کافی در اختیار زلزله زدگان قرار گرفته و احتیاج ضروری اینک تنها چادر، پتو، پوشاک و البسه گرم و وسایل گرمایشی است.
می گویند چادر هم به وفور در منطقه توزیع شده اما در نبود مدیریت مناسب توزیع، به برخی خانوارها چادری نرسیده و برخی نیز بیش از اندازه نیاز خود چادر دارند.
نایلون های ضخیم برای محصور کردن چادرها نیز از دیگر نیازهای جدی زلزله زدگان است که می تواند مانع نفوذ سرما و باران شود و این قلم هم باید در میان کمک های مردمی و دولتی گنجانده شود.
بارش که از راه برسد خدمات رسانی هم به مراتب سخت تر می شود و مدیران امدادی حاضر در منطقه زلزله زده باید از اینک به فکر اسکان موقت آسیب دیدگان و ایجاد سرپناهی برای آنان باشند.
اگر پاییز بخواهد آن روی خود را رو کند و سوزهای شبانه اش را به جان مردم بیندازد کمتر کسی می تواند در برابر شلاق های سیاه این فصل دوام بیاورد و آن وقت جبران مافات نمی شود.
اگر امکانات و تجهیزات لازم در اختیار زلزله زدگان قرار گیرد خود آنان می توانند حداقل مکانی را ایجاد کنند تا از سرما در امان باشند و بتوانند به امورات خود بپردازند.
کودکان بسیاری نیز در این زلزله آواره شده اند که باید به صورت جدی به وضعیت آنان رسیدگی شود و آنان را از بیماری و سرما نجات داد.
براساس اعلام سازمان هواشناسی دمای هوا در روزهای آتی سردتر می شود و روز یکشنبه شاهد ورود موجی بارش زا به جو منطقه خواهیم بود به طوریکه بارش ها در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه اتفاق می افتد که اوج آن روز سه شنبه خواهد بود و مناطق زلزله زده را هم در برمی گیرد.
زمین لرزه شدیدی ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) در ژرفای 9.33 کیلومتری زمین استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
کانون این زمین لرزه مرز ایران و عراق نزدیکی شهر ازگله در استان کرمانشاه گزارش شده که زیان ها و خسارت های مالی و جانی زیادی به بار آورده است.
زلزله 7.3 ریشتری یکشنبه شب در استان کرمانشاه به هفت شهرستان و بیش از یک هزار روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده است.
به گفته معاون عمرانی استانداری کرمانشاه، بیش از 31 هزار واحد مسکونی در این زلزله به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزیی شده است.
دراین حادثه 436 نفر جان خود را از دست داده اند.
**خبرنگار ایرنا در کرمانشاه
3033/1042

نظر شما