شناسهٔ خبر: 22576850 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی: نذر اهدای خون باید نهادینه شود

دکتر حمیدرضا اسلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح نذراهدای خون از 18 تا 30 آبان جاری همزمان با اربعین حسینی تا سالگرد شهادت امام رضا(ع)

صاحب‌خبر - دکتر حمیدرضا اسلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح نذراهدای خون از 18 تا 30 آبان جاری همزمان با اربعین حسینی تا سالگرد شهادت امام رضا(ع) در پایگاهها و مراکز اهدای خون در سطح استان خراسان رضوی به اجرا درآمد.
وی ادامه داد: در مناسبتهای مذهبی، ایام خاص و وقوع حوادث طبیعی مراجعه داوطلبان اهدای خون در خراسان رضوی رشد چشمگیری دارد و این در حالی است که در برخی از ایام سال به دلیل کاهش مراجعان ذخایر خونی کاهش قابل توجه دارد.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: مدیریت اهدای خون از طریق نذر آن باید در بین افراد جامعه نهادینه شود و با توجه به اینکه خون تاریخ مصرف دارد و مدت مصرف آن حداکثر 35 روز است باید به تدریج و بطور مستمر اخذ شود.
وی افزود: در سالروز شهادت حضرت رضا(ع) سه پایگاه اهدای خون ثابت و سیار در مشهد شامل پایگاه اهدای خون امام رضا(ع) واقع در میدان تقی آباد، امید در مجتمع تجاری امید و اتوبوس سیار اهدای خون واقع در خیابان خسروی این شهر فعال هستند.
اسلامی ادامه داد: داوطلبانی که به هر دلیل نتوانند در این روز خون خود را اهدا کنند می توانند نذر خون کرده و از طریق ثبت نام و تعیین وقت مقرر در روزهای آتی نسبت به اهدا اقدام کنند.
وی در ادامه با اشاره به طرح نوبت دهی و ثبت نام اینترنتی از اهداکنندگان خون گفت: این سامانه به منظور تکریم و جلوگیری از اتلاف وقت اهداکنندگان و همچنین مدیریت بهتر اهدای خون در ماههای اخیر در خراسان رضوی همزمان با کشور راه اندازی شده است.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی افزود: اهدا کنندگان می توانند با مراجعه به سایت www.nobatdehi.ibto.ir پس از انتخاب روز و ساعت مراجعه با دریافت کد رهگیری به مرکز خونگیری مراجعه و پذیرش شوند.
وی گفت: هم اکنون 52 درصد اهداکنندگان خون در خراسان رضوی اهداگر مستمر هستند که حدود سه بار در سال مبادرت به اهدای خون کرده اند.
خراسان رضوی بعد از استانهای تهران و فارس سومین تولید کننده خون در کشور به شمار می رود. 10 پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرستانهای این استان فعال است. از این تعداد پنج پایگاه در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، قوچان و گناباد دایر هستند. اداره کل انتقال خون خراسان رضوی وظیفه تامین خون مورد نیاز 58 بیمارستان را در این استان بر عهده دارد.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشار: حسین کریم زاده
3027/1858

نظر شما