شناسهٔ خبر: 22576684 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

عملیات‌ ظفر 4 و انهدام تاسیسات اقتصادی و نظامی عراق

عملیات غرورآفرین «ظفر4» در روز 28 آبان سال 1366 با رمز« یا‌رسول ‌الله(ص)» به تلافی شرارتهای رژیم عراق در بمباران مناطق غیرنظامی بویژه بیمارستان شهر دهوک و با هدف انهدام تأسیسات اقتصادی و نظامی دشمن در منطقه عملیاتی استان دهوک آغاز شد.

صاحب‌خبر - به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، قرارگاه‌ عملیاتی‌ و برون‌ مرزی‌ «رمضان» نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با همکاری‌ معارضان‌ کرد عراقی، در آخرین روزهای دومین ماه پاییزی سال ‌1366 عملیات‌ نامنظم‌ «ظفر4 » را در استان‌ دهوک کردستان‌ عراق‌ با موفقیت به انجام رسانید.
سلسله عملیات‌های نامنظم ظفر به منظور پاسخگویی به شرارتهای رژیم بعثی در بمباران شیمیایی روستاهای کردنشین شمال عراق و هدف قرار دادن عمق استراتژیک، اقتصادی و بازرگانی کشور متخاصم عراق توسط نیروهای سپاه پاسداران انجام شد.
به دلیل برون مرزی بودن این عملیات‌ها و همچنین آشنا نبودن کامل با مناطق کوهستانی کردستان عراق و نیز همراهی نیروهای معارض عراقی با رزمندگان کشورمان، این عملیات‌ها به صورت نامنظم برگزار شد تا کمترین تلفات و خسارت را به دنبال داشته باشند.
در عملیات‌ غرور آفرین ظفر 4 که‌ در شمار سلسله‌ عملیات‌های‌ نامنظم‌ ظفر و در عمق‌ منتهی‌ الیه‌ جبهه‌ شمالی‌ دشمن‌ و با هدف‌ انهدام‌ تأسیسات‌ نظامی‌- اقتصادی‌ عراق‌ صورت‌ گرفت، نیروهای‌ خودی‌ با رمز «یا رسول‌ الله(ص)» به‌ مقر لشکر119 پیاده‌ ارتش‌ عراق‌ مستقر در شهر دهوک‌ حمله‌ برده‌ و ضمن‌ انهدام‌ آن، به‌ تخریب‌ تأسیسات‌ انتقال‌ برق‌ سد این‌ شهر به‌ میزان‌60 درصد و مرکز پست‌ و تلگراف، پمپ‌ بنزین، مقر پلیس‌ و مخابرات‌ به‌ میزان‌40 درصد پرداختند.
نیروهای‌ عمل‌ کننده‌ توانستند با بستن موقت‌ راه‌ ترانزیتی‌ عراق‌- ترکیه،10 پایگاه‌ حفاظتی‌ این‌ مسیر را منهدم‌ ساخته‌ و400 کشته‌ و زخمی‌ از دشمن‌ بر جای‌ گذارند.
رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان، متشکل از تکاوران گردان ویژه شهادت و مبارزان حزب دمکرات کردستان و پشتیبانی آتشباری پرحجم در عمق 250 کیلومتری خاک عراق به مواضع نیروهای بعث یورش می‌برند و مقر تیپ 119 پیاده مستقر در شهر دهوک که حفاظت و هدایت پایگاههای اطراف شهر را به عهده داشت، پس از کشته و زخمی ‌کردن 300 نفر از دشمن به کلی منهدم می‌کنند.
رزمندگان اسلام پس از ورود به شهر دهوک ساختمان پلیس و مرکز مخابرات آن را به میزان 40 درصد منهدم می‌کنند. چهار کارخانه نیز که مایحتاج بعثی ها را تأمین می‌کردند، دچار خسارات عمده می‌شوند.
در جریان این عملیات تأسیسات انتقال برق در 6 کیلومتری شمال غربی شهر و یک پارک موتوری دشمن هدف قرار می‌گیرد و به آتش کشیده می‌شود.
رزمندگان با بستن جاده ترانزیتی دهوک به ترکیه (به مدت 9 ساعت) کامیونهای حامل سوخت را به آتش می‌کشند. با ادامه عملیات، مرکز گردان حفاظت جاده بغداد ـ ترکیه گلوله‌باران و بر اثر آن 10 پایگاه منهدم می‌شود و 70 تن به هلاکت می‌رسند.
مراکز اقتصادی شهر سهیل نیز از حملات رزمندگان اسلام مصون نمی‌ماند و متحمل خسارات زیادی می‌شوند.

*** ویژگیهای شهر دهوک کردستان عراق
دُهوک (دَهوک هم تلفظ می‌شود) مرکز استان دهوک، شهری است کردنشین در شمال عراق با جمعیتی حدود 284٬000 نفر. این شهر مرکز استان دهوک عراق و مردم آن به گویشی از زبان کرمانجی تکلم می‌کنند. این شهر با کوهستان‌های مرتفع احاطه شده است.
در موضوع نامگذاری شهر، روایات گوناگونی وجود دارد، اما از مشهورترین آنها این است که واژه«دهوک» به‌ معنای «روستای کوچک» است. نام آسوری این شهر ناهودرا است و در آن اقلیت آسوری نیز سکونت دارند.
این شهر در قدیم از مراکز تجاری آشوریان بود و در قلمرو آشور قرار داشت. بعدها بتدریج مردم ایرانی‌تبار به سکونت در این منطقه پرداختند و ترکیب جمعیتیِ آن از سامی به ایرانی تغییر یافت. دهوک امروزه کانون فرهنگی گویش کردی بادینی است و جمعیت آن از پیروان دین اسلام، مسیحیت و یزیدی تشکیل شده‌است.
منطقه دهوک تحت نفوذ حزب دموکرات کردستان عراق (پ د ک) متعلق به مسعود بارزانی است.
دولت بعث عراق، بازمانده نیروگاه هسته‌ای این کشور در پیرامون شهر دهوک را که در سال 1981 توسط رژیم صهیونیستی بمباران شده بود به صورت پنهانی و طی یک عملیات طولانی به یک شرکت کانادایی واگذار کرد .
در اوایل ماه آوریل سال 1991 میلادی و در پی حملات نیروهای عراقی به منطقه، تقریباً تمامی جمعیت شهر دهوک از این شهر گریختند. پس از ایجاد منطقه پروازممنوع از سوی نیروهای آمریکایی در شمال عراق، به این خاطر که دهوک در این منطقه قرار نمی‌گرفت بازگشت پناهندگان با کندی صورت گرفت.
شهر دهوک بر زمینی پهن واقع شده که در بین دو سلسله کوه شندوخ از جهت جنوب و کوههای سپی از جهت شمال، و کوه مام سین از شرق احاطه شده و از غرب شاهد دشتی بسیار سیاحتی هستیم.
این شهر در نزدیکی مرز ترکیه ـ سوریه واقع شده است. کُرد، کلدان، آشور، ارمن با هم در این شهر زندگی می کنند، هرﭽند دارای ادیان مختلف نیز هستند. این شهر دارای آثاری تاریخی از قبیل کنده کاری های روی صخره ها و غارهاست. دارای هتل، رستوران، متل، موزه های تاریخی و فولکلوری و موزه فرهنگی ایزدیان، و شهر بازی، مراکز خرید و مکانهای سیاحتی منحصر به فرد، مانند قله کوه زاوا و دهوک دره، نیز هست.
اجتمام / 1095 ** 1418** 6075
گزارش : رضا رضایی مجد ** ناشر: زهرا هجینی نژاد
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما