شناسهٔ خبر: 22576286 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شرکت های فرانسوی از بازار ایران ناامید شده اند

نشریه اقتصادی شلانژ (چلنج) نوشت: بعد از سرخوشی اولیه ناشی از رفع تحریم های ایران، شرکت های فرانسوی علاقه مند به کار اقتصادی با ایران، اکنون دچار یاس و ناامیدی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما پایگاه اینترنتی نشریه اقتصادی شلانژ (چلنج) نوشت: بعد از سرخوشی اولیه ناشی از رفع تحریم های ایران، شرکت های فرانسوی علاقه مند به کار اقتصادی با ایران، اکنون دچار یاس و ناامیدی هستند.
این نشریه فرانسوی زبان نوشت: لغو رسمی تحریم های ضد ایران در ژانویه 2016 امیدواری بزرگی نزد شرکت های فرانسوی ایجاد کرد. نزدیک به دو سال بعد از آن تاریخ، اکنون شاهد ناامیدی نزد دست اندرکاران اقتصادی و صنایع فرانسوی هستیم. باید بگوییم که قامت ناامیدی به وجود آمده با امیدواری ای که لغو رسمی تحریم های ایران در سال 2016 ایجاد کرده بود هماهنگی دارد. در آن زمان اغلب ناظران از بهشت تجاری ایران سخت می گفتند که با داشتن هشتاد میلیون نفر جمعیت می توانست جذاب ترین بازارهای جهان را پیش رو قرار دهد. پیر گاتاز رئیس مدف ( اجتماع شرکت های فرانسه- اتحادیه شرکت داران و کارفرمایان فرانسه) در آن زمان در جریان بازدید رئیس جمهور ایران حسن روحانی از پاریس در اواخر ژانویه 2016 گفته بود که " حالا نوبت ما فرانسوی هاست که حرکتی سریع داشته باشیم و وقت مان را در ایران تلف نکنیم". نزدیک به دو سال بعد، خوشبینی اولیه جای خود را به نوعی ناامیدی نزد تجار فرانسوی داده است. وکیل تجاری فرانسوی- ایرانی، اردوان امیر اصلانی، که مشاور شرکت های PSA ( پژو) و ونسی Vinci در ایران است می گوید: " شکست قطعی است. به جز بخش خودرو، هوا- فضا و گاز، هیچ اتفاقی نیفتاده است. " یک وکیل دیگر نیز که از شش سال قبل دفتری در تهران باز کرده است می گوید: " آرامش کامل برقرار است."

شلانژ می نویسد: در میان گروه های صنعتی فرانسوی که در بازار ایران برنده شده اند و از شرایط بعد از تحریم بهره مند گردیده اند، باید به ایرباس اشاره کرد که حدود صد هواپیما به ایران به ارزش هجده میلیارد یورو فروخته است. همین طور شرکت های پژو و رنو که به بازار ایران برگشته اند، شرکت های بوئیگ و ونسی که قراردادهایی در چارچوب حوزه هوا-فضا امضا کرده اند و توتال که اوایل ژوییه گذشته یک قرارداد گازی پنج میلیارد دلاری به دست آورد. همان وکیل می گوید: " گروه های بزرگ ما گلیم شان را از آب بیرون کشیده اند و موفق بوده اند اما اینها درخت هایی هستند که جنگل را کور کرده اند. تقریبا تمامی باقی طرح ها به علت فقدان تامین مالی متوقف شده اند. اردوان امیر اصلانی اضافه می کند: " مبادلات بین ایران و اروپا از چهار میلیارد یورو قبل از تحریم ها به حدود چهارده میلیارد رسیده است که ناچیز است." با این حال مدف از " پویایی مثبتی" که در ماه های اخیر بعد از امضای قرارداد توتال و ورود شرکت اورانژ به بازار تلفن همراه ایران ایجاد شده است، خبر می دهد.

شلانژ می نویسد: با این حال باید با توجه به مشکلات زیادی که در زمینه تامین مالی وجود دارد، با دیده تردید به این خوشبینی مدف نگریست. هم اکنون تنها چند بانک کوچک شامل دو بانک فرانسوی ورمسر فرر و دلوباک (Wormser Frères،Delubac )‌ و سه بانک ایرانی تجارت، سپه و ملی، نقل و انتقال مالی بین دو کشور را به عهده دارند و دیگر بانک ها تحرکی ندارند. آنها از جریمه سنگین و بی سابقه اعمالی علیه بانک پ ان ب پاریبا در سال 2014 به دلیل نقض تحریم های ایران بیمناکند. در خارج از کشور، اگرچه چند بانک کوچک در اتریش، دانمارک، ایتالیا یا کره جنوبی برای کار با ایران جسورتر نشان داده اند، اما همچنان مشکلات تامین مالی پابرجاست.

نظر شما