شناسهٔ خبر: 22575537 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

پورهواشمی در گفت و گو با خبرگزاری تقریب:

نقش آفرینی موثر نیروهای مجمع تقریب باعث شد که مدیریت بحران منطقه «ثلاث باباجانی» به آنها سپرده شود

تنا – اختصاصی

بیش از 300 طلبه ، روحانی و نیروهای جهادی از سوی مجمع جهانی تقریب و حوزه علمیه قم به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شدند.

صاحب‌خبر -
در پی زلزله مهیب در غرب کشور و کشته و زخمی شدن صدها نفر از هموطنان شیعه و سنی در این حادثه، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز همگام با هموطنان، به یاری زلزله زدگان شتافت؛ به همین منظور با محمد اسماعیل پورهواشمی مسئول ستاد اعزام روحانیون و نیروهای جهادی مجمع جهانی تقریب مذاهب به مناطق زلزله زده به گفتگو نشستیم و پیرامون اقدامات مجمع تقریب در این راستا سوالاتی مطرح شد که ما حصل این گفتگو در ذیل آمده است:
 
به نظر می رسد روحانیون و نیروهای جهادی اعزامی مجمع جهانی تقریب حضور فعالی در مناطق زلزله زده اخیر داشته اند ارزیابی تان را از نقش آفرینی این نهاد در کمک به مدیریت بحران در مناطق آسیب دیده بفرمایید؟
 
بیش از 300 طلبه ، روحانی و نیروهای جهادی از سوی مجمع جهانی تقریب و حوزه علمیه قم به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شدند و الان این نیروها در منطقه شهرستان ثلاث باباجانی و مناطق اطراف آن مستقر هستند و مدیریت بحران منطقه ثلاث باباجانی و 160 آبادی اطراف آن هم به عهده این نیروهای حوزه علمیه و مجمع تقریب گذاشته شده است.
نکته ای که جالب است این است که بیش از نود درصد جمعیت این منطقه که بیش از 40 هزار نفر جمعیت دارد، اهل سنت هستند و نیروهای امدادی مجمع و حوزه علمیه در حال کمک رسانی به این افراد هستند. این در حالی است که حضور این نیروها، بسیار در کمک به فضای بحران زده این شهرستان چه در خدمات رسانی و ارسال اقلام، پوشاک، سیستم های گرمایشی، پتو و چادر و چه در التیام بخشی و ارائه مشاوره های دینی و برنامه های مختلف فرهنگی تاثیر گذار است و به بهبود و عادی سازی فضا در این شهرستان کمک مهمی می کند. در همین چارچوب طلاب و نیروهای اعزامی با افتخار به مردم اهل سنت این منطقه خدمت رسانی کردند که این خدمت رسانی همچنان ادامه دارد و انشالله قرار است روند کمک رسانی تا سه ماه آینده که وضعیت به حالت عادی بازگردد، ادامه یابد و گروه جهادی مردم این منطقه را تنها نگذارند.
در همین راستا آیت الله محمدی عراقی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در ستاد کمک به زلزله زدگان مجمع تقریب حضور یافتند و از فعالیتهای این ستاد در منطقه ثلاث باباجانی بسیار خرسند شدند و از آیت الله اراکی و خدماتی که از سوی مجموعه ایشان ارسال شد بسیار تشکر کرده و خواهان تداوم این کمکها شدند. همچنین جناب آقای ملا قادر، امام جمعه منطقه پاوه که از اهل سنت هستند، آقای حسین یکتا نماینده آستان قدس رضوی و همچنین حجت الاسلام مهری، نماینده شورای نگهبان در ستاد کمک رسانی مجمع جهانی تقریب حاضر شدند و از تلاشهای این مجموعه در کمک به مردم زلزله زده تقدیر و قدردانی کردند.
 
کمک رسانی نیروهای اعزامی مجمع بر منطقه ثلاث باباجانی و مناطق اطراف متمرکز شده است؟

هر منطقه ای بر اساس کارویژه ستاد بحران یک مسئولی دارد اما وقتی نیروهای مجمع تقریب در این منطقه حاضر شدند، به اندازه ای از خود قابلیت نشان دادند که ستاد بحران منطقه بابا ثلاث جانی به صورت عمومی به این دوستان سپرده شد و نیروهای جهادی  مجمع جهانی تقریب در حال مدیریت این منطقه است .
 
اعزام نیروهای جهادی مجمع تقریب و حضور میدانی موثر در مناطق زلزله زده با چه هدفی صورت گرفت؟
 
این اقدام در درجه نخست لبیکی به ندای رهبر معظم انقلاب بود که فرمودند تمام ارگان ها، افراد و گروهای مختلف به هر شکلی که می توانند به حل این بحران کمک کنند و این باعث شد که ما به کمک مردم این منطقه بشتابیم. در درجه بعدی، خدمت رسانی به مردم و بازماندگان زلزله اخیر فراتر از وظیفه شرعی و دینی یک وظیفه انسانی بود و مجمع جهانی تقریب هم که کارویژه اصلی آن کمک به وحدت آفرینی میان ادیان و جریان های مذهبی است، خیلی علاقمند بود که به مردم اهل سنت خدمت رسانی کند و با افتخار این خدمت را انجام می دهد.
 
فکر می کنید این حضور موثر برای خدمت رسانی به مردم مصیبت دیده از سوی مجمع تقریب و روحانیون حاضر در صحنه عمل چه پیامدهایی در فضای جامعه داشته باشد؟
 
حضور موثر و بهنگام روحانیون برای کمک رسانی باعث می شود که مردم دریابند که روحانیت و مجموعه های نظام فاصله ای با متن جامعه ندارند و در مواقع سختی و بحرانهای مختلف و وضعیت های سخت آنها را تنها نمی گذارند. همین امر به ایجاد همدلی، وحدت و وفاق بیشتر میان مردم و روحانیون و نظام منتهی می شود و باعث تقویت پیوند و وحدت کلی کشور می شود.

نظر شما